Levler fraktionshandel aktier

Jag undrar om någon här vet hur man gör fraktionshandel på Levler? Jag har försökt att göra ett engångsköp men jag får det bara att fungera om jag väljer att månadsspara. Går det endast att göra ifall man månadssparar?

Jag har inte Levler men det låter ju väldigt logiskt att man bara kan handla delar av aktier vid månadssparande och andra typer av automatisk handel där de kan gå in och köpa en större post och sedan fördela ut den bland alla sparare. Börsen stödjer ju inte fraktionshandel.

1 gillning

Inte helt tydlig hjälp (de kallar det för en “guide” :melting_face:). Men ser ut som att det bara fungerar på månadssparande :frowning:

Hur fungerar fraktionshandel i Levler?

När du månadssparar i aktier så köps fraktioner av aktier genom certifikat i de fall summan av ditt månadssparande skiljer sig från priset av en hel aktie.

Kan du välja datum och bara månadsspara i en månad? x)

1 gillning

@Joakim990 Du nämner en väldigt bra poäng! Tänkte inte på det först men ja det låter mycket rimligt! =)

Jag satte igång nu ett månadssparande och jag kan avsluta det när jag vill, det får nog bli så. Min utgångspunkt är inte att avsluta men helst skulle jag velat ha möjligheten att jag köper när jag vill men som Joakim nämnde är det rimligt att det inte går att göra. =)

När Aktieinvest fanns gick det att köpa delar av aktier även vid “engångsköp”.

1 gillning

Det var så alltså, jag använde aktieinvest för ngr år sedan men mindes inte ifall jag månadssparade. Jag hade för mig att det gick att göra engångsköp och du bekräftar det. Trist att det inte finns kvar.

När jag började köpa aktier för runt 30 år sedan använde jag Aktieinvest. Perfekt att kunna bestämma ett månadsbelopp som drogs automatiskt. Det gick också att köpa aktier för en exakt summa, t.ex. 500 kr, som engångsköp. På den tiden fick jag varje månad hem ett kontoutdrag på papper och då fanns det ett inbetalningskort med om jag ville köpa annat än det som jag hade som automatiskt månsdssparande.

1 gillning

Tack för ditt inlägg! Det låter verkligen som att det har försämrats sedan levler tog över! Vi får hoppas att de kanske i framtiden “går tillbaka”. Tänkte passa på att fråga, vad det aktieinvest som en gång i tiden införde courtage på 9 kr? Jag har ett minne av att jag använde en internetsite som var först med det courtaget. Detta var omkring 2002. Minns att hemsidan hade orangea färger.

Minns inte vilket courtage de hade.

Har inget minne av att de hade mycket orange på hemsidan.