Jag har några portföljer hos Aktieinvest, bl.a. Hernhags utdelningsportfölj. Men som jag tolkar det så finns tyvärr inte denna portföljen kvar när man flyttas över till Levler.
Om det finns några Aktieinvest kunder i forumet, kommer ni följa med över till Levler ?(Söderberg & Partner)
Jag tror jag säljer av allt och lämnar, gillade utdelningsportföljerna då man ju kunde köpa delar av aktier. Dessutom hade man rabatt på avgifter via Aktiespararna.
Ja, det finns väl ingen anledning till att använda levler överhuvudtaget?
Är du säker på att allt försvinner från Aktieinvest i och med flytten? Jag tänker att det bästa från Aktieinvest borde finnas kvar, såsom sparboxar och annat.
Levlers styrkor är
- lågt courtage
- ränta på likvida medel i isk
- litet och familjärt
- snabb kundtjänst
Levlers svagheter är
- inget kontonummer för isk
- inget kf
- litet och familjärt
Ska bli spännande att se hur Levler kommer förbättras i och med sammanslagningen med Aktieinvest. Kanske läge att göra ett avsnitt med/om Levler?
Tänkte vänta tills de säljer andelsaktierna åt en. Hoppas på att slippa Courtage då. ![]()
Hmm bra ide
annars blir det 20kr per aktie + 1% som jag förstått och jag har ju en 10-15 olika aktier i 2 utdelningsportföljer
Marcus Hernhag kommer tydligen följa med till Levler och fortsätta sina sparboxar.
Det som kommer säljas är den delen av aktierna som inte är ett heltal, dvs äger du 12,23 aktier i Volvo, så säljer de 0,23 aktier (courtagefritt), resten gör de en ISK flytt på till Levler.
Hej! Jag är anställd hos Aktieinvest. Fraktionsförsäljningen inför flytten kommer vara courtagefri.
Enbart fraktionerna säljs, inte de hela aktierna, oavsett om dessa köpts via Andelsorder eller inte. Precis som @Rune nämner nedan.
Efter överlåtelsen till Levler kommer man att kunna handla fraktioner igen i “Levler +”
Levler kommer även fortsatt att handla med fraktioner, däremot kommer den tekniska lösningen se lite annorlunda ut. Det innebär att månadssparande i aktier och återinvesterad utdelning finns kvar.
Sparboxar kommer att finnas kvar men sortimentet av sparboxar kan bantas lite, exempelvis sådana som inte varit så populära.
Kapitalförsäkring kan komma att erbjudas framöver hos Levler.
/Anställd hos Aktieinvest
Courtage vid försäljning av fraktioner är 20 kr per order +1% på ordersumman för svenska aktier idag hos aktieinvest.
Courtage och växlingsavgift kommer vara 0 kr via prisplanen Levler+ där du betalar 0,35% i depåavgift och får alla andra avgifter inkluderade.
Wow, det verkar vara en jättedålig deal att åka på 0.35% extra i avgift på hela depån per år för att slippa 20kr +1% per order. Jag skulle aldrig använda en så dyr bank. Jag hoppas det finns andra prisplaner att välja för kunderna.
Med vänlig hälsning,
F
(ej nuvarande eller framtida kund)
Håller med!
Jag kan förtydliga lite grann!
Det är i “Levler+” enbart 0,35%, inte något “extra”. Det man får är: fraktionshandel som kommer med månadssparande i aktier, återinvesterad utdelning automatiskt utan kostnad, 0 kr courtage oavsett hur mycket du handlar, 0% växlingsavgift vid handel mot utlandet. 1% ränta på likvider och 25% rabatt på alla fondavgifter.
I ”vanliga” Levler så har du 25% billigare courtage än hos de 2 största branschkollegorna Avanza och Nordnet. Det gäller efter mars 2025, tills dess är all aktiehandel courtagefri.
Enbart?
Om man har en miljon blir det väl 3500 kronor.
Hej,
Förlåt, jag borde varit tydligare. Jag menade ”extra” utöver att man betalar avgift för sin indexfond. Vi är framförallt indexfondköpare på detta forum och många här brukar tycka att en fondavgift >0.2% är onödigt hög. Om man får ytterligare 0.35% i avgift på det så känns det jättedyrt, särskilt när till och med gamla sega storbanker sällan tar den typen av årlig avgift på hela portföljen om man har sina fonder hos dem. Även med 25% rabatt på fondavgiften blir totalavgiften 0.5% per år för en simpel indexfond som kostar 0.2% överallt annars.
Noterade att på hemsidan anges den årliga avgiften till 0 i nuläget. Låter inte som Levler+ är ngt stort steg framåt, precis… förutom om man är finansnisse där och har bonus baserat på Levlers intäkter och vinst förstås!
Lycka till!
Med vänlig hälsning,
F
På ett år ja, 292 kr i månaden. Om man då handlar mycket så kan man nog tjäna på det, annars ska man nog välja vanliga Levler, utan någon depåavgift och 25% billigare courtage än de största 2 nätmäklarna. Man kan ha olika kontotyper, både Levler och Levler +. Ditt större och kanske mer passiva sparande bör du ju kanske inte ha i Levler+ då. Om du är intresserad av månadssparande i aktier, eller kanske handlar extremt myckeet i vissa innehav, kan du ha detta i Levler+.
För fondsparande rekommenderas inte Levler+ då detta enbart ger fördelar vid aktiehandel. I vanliga Levler har du ingen depåavgift och 25% rabatt på förvaltningsavgiften gällande samtliga 2000+ fonder. Samtidigt får du också 1 % ränta på likvida medel.
Har man några som helst funderingar eller frågor om sin depå eller flytten till Levler så kan man kontakta vår kundservice på telefon 08-5065 1700 (öppen vardagar 9-17).
Allt detta tilltalar mig rejält! Det enda jag saknar är att ni inför kontonummer på era isk, som Avanza och Nordnet har. Det ger ett mer seriöst intryck samtidigt som det underlättar barnsparande om man tex vill sätta in födelsedagspengar utan att det ska behöva mellanlanda på en förälders konto.
Hur ser det ut med detta? Inför ni kontonummer i och med sammanslagningen med Aktieinvest? Kommer ni börsnoteras så man kan äga aktier direkt i bolaget?
Frågorna kring kontonummer på isk samt börsnotering är avgörande för min del i om jag ska använda Levler som förstahandsval eller ej,
0,35 låter dyrt för en sparbox med svenska aktier och billigt för en med globala. Får kolla vad som kommer att erbjudas.
Har gillat engångskostnaden och inlåsningseffekten med sparboxarna annars. Så blir mer av en fondkaraktär nu.
Tänker att sparboxarna fortsatt erbjuder en högre risk än vad som går att få i fonder så ett intressant erbjudande för de som inte vill belåna portföljen.
jag har bestämt mig för att slopa levler! det blir alldeles för dyrt att som i mitt fall ha ett passivt månadssparande i andelsorder (eller fraktioner som de tydligen kallar det numera).
jag kommer att vänta tills det flyttas över till levler för att därefter flytta hela depån till avanza. detta för att slippa betala flyttavgifter. kvarstår att räkna på courtage om jag säljer hos aktieinvest/levler och flyttar pengar eller om jag flyttar aktier och fonder. det lutar åt att sälja hos levler och flytta pengarna, men det blir ett senare problem.
denna depån är tänkt att vara ett pensionsparande med minst 25års utsikt.
lite siffror för att se skillnaden:
jag sparar 4000:- i månaden och depån är på strax under 700k. för exemplets skull räknar jag med att depån ökar med 50k om året.
år 1: 700k0,0035=2450
år 2: 750k0,0035=2625
år3: 800k0,0035=2800
år:10: 1150k0,0035=4025
år20: 1650k0,0035=5775
år25: 1900k0,0035=6650
som ni ser så blir det ju enorm mycket pengar i rena avgifter, och då har jag inte ens räknat med någon eventuell värdeutveckling förutom de 2000 kronorna om året jag avrundade med. (räknar man med 8% utveckling om året så blir slutsumman år 25 ca 8,5 miljoner och då blir avgiften nästan 30000kr det året (utan att ta hänsyn till några skatter och avgifter på vägen)).
vill man jämföra med de gamla avgifterna hos aktieinvest så har jag, efter rabatten genom aktiespararna, betalt 10kr i månaden för köpet, så totalt 120kr om året!
nu blir nästa steg att stänga av månadsparandet hos aktieinvest och starta ett hos avanza. tänker mig 5 fonder. global, sverige, småbolag och typ spiltan investmentbolag.
Jag har lite aktier hos Aktieinvest och har också tänkt att jag ska flytta över allt till Avanza när Aktieinvest “försvinner”. Levler lockar inte.
Det jag funderar på är om jag borde sälja allt först och sedan göra en nystart med allt hos Avanza.
Problemet med att bara flytta allt är att anskaffningskostnaden inte följer med. Kan man hos Avanza själv ändra anskaffningskostnaden så att den blir korrekt eller kan man ringa och de fixar det? Någon som vet?