Jag gissar att avanzanordnet inte kommer att vilja ändra anskaffningskostnaderna. Du får nog skriva ner dem på ett papper och köra mental bokföring
Tror inte de kan fippla med sånt då det handlar om pengar bokföring beskattning o sånt. Skulle gissningsvis bli görjobbigt om folk ville ändra värden hit o dit för dem med.
Om ni inte kör med hävstång och äger fonder så kan ni väl lika gärna ha kvar dem hos levler så sparar ni jue 25%ish i avgift. O köper ni hela aktier så blir jue det 25% billigare det med. Vad är det som inte lockar?
Men jag har alldrig förstått mig på fraktionshandel heller riktigt… smidigt men dyrt?
Största skälet till att jag kör Avanza är att det faktiskt går utmärkt att ändra själv. Deras tekniska plattform är något helt annat än vad man t ex får på en storbank. Har också lite sparande i SEB där det känns som att banken nästan ansträngt sig för att kunden inte ska få en bra överblick eller vettig data för att analysera sitt sparande.
När jag flyttade från Aktieinvest till Avanza (både isk och aktiekonto) så följde anskaffningsvärdena med. Men skriv ner/spara allt innan du begär flytt för sen kommer du inte åt det (kanske går fråga).
Mycket intressant information:) Har påbörjat en flytt från fondo väntar med spänning om gav följer med på fonderna. Det hade min pojk hjärna defenetivt förbestämt att de föjer inte med… hade varit väldigt trevligt
Roligt att man vet en massa som man inte vet:)) Skall man nog tänka på lite oftare kanske…
Erbjuden levler av söderberg o partners.
På ett sätt helt nöjd med Avanza men ser ingen anledning till att inte ta 25% rabatt på courtagen samt de löpande fondavgifterna. Ffa det senare blir ju pengar över tid. RT borde jubla eller missar jag nåt?!?!
Enda problemet i ovan tråd verkar vara fraktionshandel (gör jag inte nu heller samt va på gång enligt S&P) samt inget kontonr har jag inte vetat att jag saknat =)
Så är väl bara att köra vid tillfälle.
Har avanza 50% bruttovinst så får dessa 25% vilket lär räcka med tillräckligt kapital.
Förstår inte negativiteten mao
Drömmer själv om att flytta ut de hela aktierna från Levler+ till annan ISK men får se hur det funkar. Bara lämna fraktioner men dessa blir då kvar för evigt.
Detta känns som en blåsning av rang. Gjorde ett engångs-köp av sparbox för ~2.5är sedan. Dess fraktioner har sålts av och Levler tar en årlig avgift på 0,35% av innehavet.
Månadssparandet har också fått avgift men förstår knappt hur det kan vara lagligt att flytta över en passiv portfölj och sedan börja avgiftsbelägga den.
Jag flyttade över mitt innehav till mitt konto hos Avanza.
Det går att lägga in anskaffningskostnaden själv men för amerikanska aktier ska den läggas in i dollar och jag har bara information om det i kronor så jag får komma ihåg summan tills aktierna säljs.