Efter fem år av strategier, optimering och loopar – nu släpper jag taget

Efter att ha levt i den här frågan i flera år, vill jag försöka summera vad det egentligen var som till slut gjorde att jag vågade släppa taget och byta till något enklare.

Det var inte en ny fond som fick mig dit.
Det var en rad mentala insikter, som landade djupare än jag först trodde.

1. Det handlar inte om pengar längre. Jag har egentligen inga ekonomiska problem. Det är inte jakten på mer avkastning som driver mig, utan något i mig som vill ha kontroll. En slags inre trygghet i att “ha tänkt längre än de flesta”.

2. Jag har investerat i en självbild. Att vara “den som vet”, den som optimerar, bygger smartare portföljer än snittet, det har blivit en del av min identitet. Att lämna det kändes inte som att byta fond, utan som att kliva ner från den plats jag stått på och kallat “jag”.

3. Förenkling krockar med min självkänsla.
    Det gör ont att byta till något som är teoretiskt sämre. Inte för att det är farligt, utan för att jag förlorar känslan av att ha hittat något andra missat. Men jag har börjat förstå att det jag förlorar i “edge” kan jag kanske vinna tillbaka i närvaro, lätthet och liv.

4. Jag är inte rädd för förlust, jag är rädd för tomhet. Tanken på att ha en enkel portfölj utan att längre behöva “fundera” har varit skrämmande, inte för att det är fel, utan för att jag är van vid att min hjärna alltid har något att jobba med. Det jag egentligen varit rädd för är vad som händer när det tystnar.

5. Det är inte fondvalet som avgör om jag är fri. Friheten ligger inte i att ha hittat den perfekta lösningen. Den ligger i att kunna stå kvar i sitt val, även när det skaver. Och det är den träningen jag vill börja nu.

Så. Jag byter.

Inte för att det här är bättre.
Inte för att jag har hittat frid.
Utan för att jag är klar med att tro att nästa förbättring ska ge den.

Tack till alla som svarat, speglat, ifrågasatt, stöttat och delat egna reflektioner.
Det har hjälpt mer än ni tror.

Tillägg: Börjar inse att det kanske inte var portföljen jag hade svårast att släppa, utan självbilden av att vara den som vet bättre. Och att det nog är först när jag släpper den som jag kan känna mig riktigt fri.

49 gillningar