Efter fem år av strategier, optimering och loopar – nu släpper jag taget

Låter mycket som min resa - bytte för 6 månader sen till 75% dnb global+storebrand EM samt 25% amf kort/Mix/captor Aster IG/danska real. Känns bra. Go for it @Alec

3 gillningar

Kloka insikter.

Själv skulle jag få stämpeln “överförsiktig” som skaffade mitt första ISK för bara tre år sedan, har mest kört med balans- och räntefonder i mitt PPM, och med traditionella försäkringar i min tjänstepension.

Och tro mig, det går att grubbla över sådana alternativ också. Men i de perioder jag gjort det så kunde jag ibland känna att jag gått över en gräns och grubblat för mycket. Det tog för mycket “hjärnenergi” som förmodligen inte betalar sig i slutändan. I de lägena gäller det att ta ett steg tillbaka och släppa taget och nöja sig med ett tillräckligt bra alternativ.

Jag går mycket på min intuition (inte analys). När staten sålde av Assi Domän på 90-talet köpte jag och gick med vinst, men skippade Telia. Jag köpte några Saab ett par dagar före invasionen 2022. Idag kan jag ångra att jag inte köpte många fler…

På mitt ISK har jag i dagsläget en handfull aktier och fonder. Förmodligen småsummor jämfört med vad många andra har på ISK, men det är tänkt som en liten hobby. Går jag med vinst är det bra, förlorar jag rycker jag på axlarna. Jag kan vänta tills det vänder.

Under den gångna veckans tullkaos funderade jag på om jag skulle agera och köpa eller omfördela, men kände efter ett tag att jag grubblade ohälsosamt mycket. Då skall man släppa det och hålla avstånd. Mina bästa beslut har jag tagit när jag hållit mig på avstånd och agerat på intuition utan att överanalysera. Då mår jag också oslagbart bäst.

4 gillningar

Bästa tråden på länge, ärlig och full av insikter. Du verkar ha flyttat ditt personliga fokus från det yttre till det inre. Det är ju ett paradigmskifte :grinning:.
En ny resa tar form, spännande! :+1:

9 gillningar

Jag ville bara avsluta tråden med en sista reflektion. Inte för att jag har landat i något fulländat, utan för att något faktiskt har lossnat.

Efter år av portföljbygge, strategioptimering, rebalansering och teoretiska jämförelser, insåg jag att det inte längre handlade om vilken strategi som var bäst.

Det handlade om varför jag behövde att just min skulle vara det.

Och när jag såg det, började något förändras.

Jag behövde inte längre bevisa något. Inte för andra. Inte ens för mig själv.

Så nu står jag med en enklare portfölj än jag någonsin haft.

Inte för att jag gett upp, utan för att jag släppt taget.

Jag vet att det kommer gå upp och ner.

Men jag vet också att jag inte måste vara den som ser det först längre.

För första gången på länge känns det som att mitt sparande får vara ett verktyg för livet, inte en plats där jag bevisar mitt värde.

Tack till er som orkat läsa, spegla, ifrågasätta, hålla.

Jag hoppas någon annan som fastnat i samma tankeloop kan hitta en liten öppning här.

Det finns ett liv på andra sidan optimeringen.

Och det är ganska stilla där.

28 gillningar

Du har gått från att optimera på avkastning, till att optimera på sinnesfrid och nattsömn.

Fortfarande optimering :sweat_smile:

7 gillningar

Haha, ja, helt korrekt!

Har inte slutat optimera, jag har bara bytt målvariabel från Sharpe till sömn.

Men skämt åsido, det är nog precis så det är.

Det är fortfarande ett försök att göra något bättre.

Men nu handlar det inte om att slå index riskjusterat eller konstruera något smartare än gemene man.

Det handlar om att få känna mig lugn i det jag valt. Att kunna stå kvar, även när det skakar.

Så… kanske inte slutet på optimeringen, men kanske början på att inte längre behöva optimera för att duga.

5 gillningar

När man har samlat ihop tillräckligt med pengar är det väl lättare att få sinnesfrid och istället fokusera på annat. Lite som med Maslows behovstrappa, där man först fokuserar på grundläggande faktorer, som mat, värme, trygghet etc. Sen, när man har det, kan man börja ta tag i faktorer högre upp i trappan, som självförverkligande osv. Eller om man bara vill påta i trädgården för att man tycker det är kul och ger sinnesfrid.

1 gillning

Grattis till livet! Jag har gjort samma resa men betydligt mindre engagerad. I hela livet, sen jag blev ung vuxen, har jag köpt och sålt aktier och fonder, med blandat resultat. Har dagligen kollat aktiekurser mm. Men för några år sen började jag tröttna, insåg att all tid, möda och stress inte ledde till ett bra liv. Så jag klev av och placerade det mesta i räntepapper och en mindre summa som jag investerar i aktier. Har alltså inte riktigt släppt helt men sover betydligt bättre! Tror att mina ändrade vanor bl a kommer från mitt jobb inom vården. Möter så många med t ex cancer och dess effekter på hälsan och livet. Så jag ser konsekvenser av att bli sjuk som i vissa fall leder till döden. I och med detta så klev jag av tanken att hela tiden försöka maximera vinster mm. Det är otroligt skönt att bara vara och ägna sig åt livet!

10 gillningar

De flesta av oss har ett vanligt jobb dit man måste gå varje dag. Om den lönen inte kan köpa det man vill ha ut av livet så kanske man kan sikta på ett annat jobb som betalar bättre, och slappna av på fritiden istället för att lägga den på ytterligare krävande aktieanalys? (naturligtvis finns det jobb som inte heller är värt en hög lön, men…)

Vad jag vill säga är att man bör akta sig för jagandet efter “MER”. Hitta en nivå där man är tillräckligt nöjd och släpp den teoretiska chansen att vinna ännu “MER” om man känner att det sker till priset av sömnbrist, ofrid, mental utmattning etc. -För om man känner så, har man då upnått “MER” egentligen?
Vart den gränsen går är individuellt, men man känner det på sig.

Själv har jag stunder av insikt där jag ser hur mycket prylar jag samlat på mig genom åren. Vissa grejer står bara där, eller ligger på vinden. Varför skall jag ha dem? Jag har börjat sälja av eller skänka till loppis, och mår mycket bättre när jag gjort mig av med denna överflödiga barlast.

Och nej, jag är ingen asket!

5 gillningar

Månadsvis investering i Avanza

80% – DNB Global Indeks S
10% – PLUS Allabolag Sverige Index
10% – DNB Global Emerging Markets Indeks S

Månadsvis investering i Lysa

Lysa – 100% Aktier (Bred exponering)

Tjänstepension (ITP1/SAF-LO) – Länsförsäkringar Global Index 100%
Premiepension – AP7 Såfa 100%

Jag har 35 år kvar till pensionen, är nöjd med det jag har och har inga planer på att ändra något just nu. Men jag är ändå lite nyfiken på PLUSfonders nya globalfond.

5 gillningar

Har dom släppt info/nyheter om plus global fonden eller ?

Den är på G.

1 gillning

Min resa var betydligt kortare. Jag hade något halvår av experimenterande med faktorportföljer, skrotade sedan det och har hållit samma fördelning i tolv år sedan dess. Jag har bytt ut någon fond ett par gånger då jag hittat något med lägre avgift, men inget radikalt. Jag har fortfarande Avanza Zero som en grundkomponent, som jag hållit ända sedan jag började spara. Aldrig hållit några enskilda aktier.

2 gillningar

Låter klokt, jag bestämde mig bara för 85% DNB Global Indeks och 15% lite krydda Sverige, EM, småbolag och så månadsparar jag i den i ur och skur. Slipper tänka på den. ^^

Tack för att du tog dig tid att skriva. Verkligen.

Jag känner igen mig i mycket av det du beskriver, både i svängen från passivt till aktivt och i hur snabbt det där intellektuella intresset för “optimering” kan kidnappa ens tid, fokus och ibland till och med självbild. Det börjar ofta ganska oskyldigt, särskilt när man gillar siffror och struktur, men sen vaknar man plötsligt upp och inser att man skapat ett helt system runt något som i grunden inte behövde fixas.

Jag tycker det är modigt att du skriver så rakt om det. För det är inte så lätt att erkänna, varken för sig själv eller andra, att man kanske sprungit lite för långt i en riktning som i efterhand känns mer som flykt än som frihet.

Och ändå. Det där intellektuella utforskandet har nog ändå ett värde. Det är som att man måste testa gränserna lite själv, känna efter hur mycket kontroll man egentligen behöver, innan man kan landa i något mer hållbart. För vissa kanske det är Lysa hela vägen. För andra blir det en egen globalfond. Och för @Jacke77 hoppa mellan olika globalfonder :kissing_heart:. Och för några få är det fortfarande kul att snickra på excelark och utdelningsportföljer. Men det viktiga är kanske inte vilken strategi man landar i, utan att man gör det med en inre känsla av att det är tillräckligt.

Så tack för att du delade med dig. Det värmer att höra att inlägget hjälpte dig hitta tillbaka till det perspektivet. Vi behöver fler sådana röster i RT forumet, inte bara smarta utan också lite ömsinta.

3 gillningar

Efter att ha läst ditt inlägg så reflekterar jag tillbaka hur allt började för min del. Redan på allmansfondernas tid så pratades om att man ska spara varje månad, oavsett om börsen går upp eller ned. Sen fick man uppleva it-kraschen, 2008 och någon gång i mitten av 2010-talet fick jag upp ögonen ett klipp med Jan Bolmesson på youtube. Han pratade om rikaste mannen i babylon. Pengamaskinen, osv. Då började jag följa strategin och månadssparade på riktigt.

Jag förstår varför @janbolmeson är så förtjust i fondrobotar. Speciellt Lysa. Har själv kommit till insikt att det är globalfonder och Lysa. Mitt ledord är förenkla. gör samma sak varje månad och gör det lätt för dig.

4 gillningar

Läste ditt första inlägg med ett stort leende @Alec. :heart:

Jag har ju fått följa din resa lite i forumet och kan så känna igen mig. Det var ju därför jag till slut också “gav upp” och satte pengarna på Lysa. Av exakt samma anledning. Det ger emotionell frid.

Grattis! Livet blir så mycket skönare.

EDIT: läst alla följdsvaren. Detta är en tråd alla borde läsa. Tack för att du delar så generöst @alec. Det är ju typ detta och:

15 gillningar

Tack Jan. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, men ditt svar landade ändå. Inte som något stort, men som något stilla mitt i ett skifte jag försöker låta ta plats.

Det är märkligt att starta en tråd som mest var till mig själv egentligen, och sen få tillbaka något. Att det dessutom blev mitt mest gillade inlägg på en dag, mer än tråden jag en gång startade för flera år sedan för att hjälpa andra hitta rätt fonder hos storbankerna det hade jag inte riktigt sett komma. Särskilt inte med tanke på att jag en gång lämnade forumet i affekt och bad dig radera mitt konto. Och att den där fondtråden då fick leva vidare i din regi. Det är nästan poetiskt i efterhand.

Men det här blev något helt annat. Inget försök att förbättra. Inget att optimera. Bara ett slags bokslut. Och just nu räcker det att det rör sig. Det känns fint.

8 gillningar

Bra tråd, mycket tänkvärd. Känner att jag som person nog lätt hade kunnat hamna i en överoptimering, så det är bra att läsa sånt här. Nånstans ger mer än good enough en ganska liten optimering per nedlagd energi/tid ändå för att jaga den sista 0,1%.
Så även ur ett optimeringsperspektiv blir det optimalt att inte optimera mera :wink::grin:

1 gillning

Fast jag tror att det är det som är det fina @Alec. Att det är autentiskt, det är insiktsfullt men framförallt är det autentiskt. Det är det som jag alltid uppskattar och det som är så sällsynt idagsläget när allt ska vara så tillrättalagt. Det är därför det slår an något hos folk.

Hos mig slog det an min egen insikt häromåret. Både som du skriver att man, kanske inte vunnit det ekonomiska spelet, men kommit så långt i loppet att man inser att man kommer att kunna ta sig i mål. Att det kommer att gå. Därmed infinner sig ett lugn och fokuset skiftar ofta till andra och mer det här som jag brukar kalla för rikedom i livet.

Jag blev genuint jätteglad för din skull. :heart:

13 gillningar