Vad väckte ditt intresse att börja spara och investera?

Fint att du delar med dej av det också! Det kan ju hjälpa andra som är i liknande situation :slight_smile:

1 gillning

I februari i år behövde jag en ny hobby och kom på att jag kunde testa något som var till nytta och av okänd anledning kom jag bara på privatekonomi. Jag har alltid tyckt det varit tråkigt så jag visste att det fanns förbättringspotential inom området för familjen. Jag googlade runt, hittade hit och i Corona-kraschen började jag lite smått och nu tycker jag inte det är det minsta tråkigt längre. :money_mouth_face:

2 gillningar

Min bästis förklarade för mej som 7 åring ( är 43 i dag) att årsredovisningar va så kul, ja man kunde bygga hus av dem till leksakerna… Så ja julen när jag va 7 önskade jag mej aktier och nej det va Inge kul med årsredovisningar o intresset försvann helt! Men pappas intresse hade öppnats, tack o lov!
Sedan skötte pappa mina aktier tills han dog för snart 9 år sedan. På hans dödsbädd lärde han mej att sälja på Avanza så jag kunde köpa ett hus i stället…

Några år senare blir min mamma pålurad en dålig produkt som hon placerar sina pensionspengar i. När jag får veta detta blir jag orolig ( mamma med) o vi springer på möte hos företaget som placerat mammas pengar. Dessa möten ger mej många frågor som jag börjar googla svar på och på den vägen hittade jag rika tillsammans för ca 1,5 år sedan!

Såååå tacksam att jag hittade hit för nu tycker jag sparande o aktier är riktigt kul men årsredovisningarna är fortfarande lika tråkiga som när jag va 7år :wink:

Hade så klart önskat att det inte hade blivit ett glapp på 8 år i sparandet mitt men nu är jag tillbaka o detta år har jag lyckats spara riktigt bra (30% av min lön efter skatt) tack vare Corona
Varför vågade jag mej inte på att fortsätta med aktier efter pappas död?? Pappa hade faktiskt skrivit i hopp en lathund ( ja det va pappa det ,ha ha ) där det bland anna stod att han tyckte jag borde placera i billiga fonder o några investmentbolag o bra riskspridning ( ja han hade ju lärt sig en del efter de 2 stora börsfallen som stod oss dyrt)

Men min rädsla för börsen va fram tills jag hittade hit rädslan över att förlora alla pengarna! För ja jag hade mycket Ericsson aktier tidigare o alla vet ju hur det gick med dem för länge sedan… men nu vet jag bättre o känner ingen oro då jag har större spridning o jag måste ju inte sälja fonderna just nu…

O förresten tack vare eran hjälp här i forumet lyckades mamma avsluta placeringen o få ut sina pengar någon vecka innan Corona kom. Hon förlorade 10000 men då produkten inte klarade av ett börsfall på tror det va 30% så känns det som en riktig vinst o mammas pengar har jag under året pö om pö hjälpt mamma att gå in med på lysa där de stigit med 10% i stället.

Tack för allt// Ina

4 gillningar

Min första kontakt med börsvärlden skedde när jag var ca 15-16 år. Jag fick ett brev från skandiabanken där det stod att jag tjänat 6000 kr under årets lopp, via pengar min farfar placerat i mitt namn.

Helt oförståendes frågade jag farsan hur det kom sig att jag tjänat pengar fastän jag inte gjort någonting. Han förklarade kort och jag minns fortfarande hur förvånad och förbryllad jag var över konceptet att tjäna pengar utan att behöva jobba.

När jag några år senare ryckte in i millitärtjänstgöring och började tjäna egna pengar, började jag leta efter sätt att förvara och förvalta dem. Att göra av med pengar medans man ligger inne var i princip omöjligt.

SHB:s sparkonto med 0,05% ränta var inte så lockande så jag sökte runt och fann lyckligtvis denna bloggen. Jag började investera i främst indexfonder och på den vägen har det gått :slight_smile:

1 gillning

Det väcktes på allvar för något år sedan. När @janbolmeson var på min arbetsplats och höll ett föredrag om rika tillsammans! Då tändes det :dollar: i mina ögon :star_struck:.

3 gillningar

Ekonomisk frihet / trygghet är viktigt för mig. Jag är däremot inte ett dugg intresserad av dyra prylar och bilar :slight_smile:

Var rätt sparsam som ungdom men hamnade i spenderingsyra med spenderglad numera exman🙃. Bestämde mig att hitta mitt gamla jag- surfade runt och hittade RT- tack Jan. Jätteroligt att lära sig nytt hela tiden och se pengarna växa och lugnet som kommer med bra ekonomi.

1 gillning

TL;DR @janbolmeson väckte mitt intresse att börja investera. Snart är jag miljonär.

Jag har alltid haft lätt för att spara och få pengar över, när jag pluggade och levde på CSN hade jag inga problem att målspara till det jag ville unna mig under studietiden. När jag sedan började jobba sparade jag direkt ihop till en kontantinsats och köpte en lägenhet. Men beteendet att spara fanns kvar och när jag hade precis fyllt 30 hade jag en ordentlig buffert och tack vare amortering samt värdeutveckling hade jag <50% belåning på lägenheten. Jag insåg då att det måste finnas något vettigare jag kan göra med mina pengar än att fortsätta amortera.

Jag nämnde detta “problem” för några kompisar som sa att jag måste börja investera på börsen. Fram tills dess var börsen ett otäckt begrepp som för mig innebar att surt fördärvade pengar minskade i värde. Mina kompisar använde begrepp som “en balanserad 60/40 portfölj” och “Avanza Zero” som jag gick hem och googlade. Då hittade jag bl.a. RikaTillsammans och Småspararguiden och jag läste alla inlägg som fanns. Detta var i början av 2017 så när podden dök upp blev jag en trogen lyssnare.

Tack vare RikaTillsammans (och mig själv) har jag snart sparat ihop 1 000 000 kr. Trots min korta sparhistorik gick jag väl förbered in i coronakrisen och fortsatte månadsspara som vanligt. Jag lyckades till och med ombalansera precis innan Spiltan stängde sina fonder och jag är väldigt stolt över att jag vågade köpa när det var som otäckast.

4 gillningar

Wow! Tack för de fina orden. Hoppas verkligen att du har klappat dig själv på axeln och firat. En miljon är galet häftigt. :slight_smile: Grattis! :clinking_glasses:

Grattis även till er andra i tråden. Hoppas verkligen att ni ser hur grymma ni är och har lite perspektiv på hur ovanligt det är, både i Sverige och världen. :slight_smile:

5 gillningar

En tidig sparform som jag gick igång på under1970-talet tror jag kallades Vinstsparkonto där man dels hade en ränta (typiskt 2-4% per år) samt att varje sparad 100-lapp var en lottsedel där man bl a kunde få födelsedagsvinster (minns jag rätt så fick man maximalt sätta in 300 kr/mån). Ett annat tidigt sparminne är när jag köpte mina första premieobligationer helt övertygad om att jag skulle vinna stora pengar, men som bäst blev det kanske en 1000 lapp.

2 gillningar

Verkligen! Här kan man ändå fundera lite på om inte Sveriges skolor skulle kunna göra ett bättre jobb.

Själv hade jag nog koll på att börsen var en bra grej som fanns, men mitt stora misstag var att tänka att detta var någonting som jag kunde börja med efter studietiden. Såhär i efterhand inser jag att det hade varit bättre om jag satte igång riktigt tidigt, även om det bara hade rört sig om väldigt små belopp, för att tidigare verkligen uppleva möjligheterna med att investera och för att förstå allt bättre den dagen pengarna från arbete började rulla in på riktigt. Som det är nu så kastade jag tillslut istället in mig på börsen med ett större sparbelopp utan att egentligen veta vad jag höll på med (oklart om jag vet det nu heller i och för sig :stuck_out_tongue:).

Mitt sparintresse började redan när jag fick månadspeng som barn (under veckopengstiden var jag mer av en Lyxfällan-deltagare) och fick tipset att jag kunde spara pengarna för att få råd med någonting dyrare (saker som fram tills dess hade känts helt utom räckhåll för mig).

Själva investeringsintresset tror jag tog fart på riktigt när jag vid ett tillfälle för ett antal år sedan mer eller mindre blev blåst på pengar av ett företag som sålde en värdelös, dyrare produkt till mig. Ilskan motiverade mig att komma till en punkt då denna summa i framtiden skulle kännas som en summa jag både kan ha och mista. Där är jag nu :upside_down_face:

2 gillningar

När jag fick barn. Först då började mitt konsekventtänk kicka in och jag insåg hur dåligt skyddsnät jag o min fru hade. Hittade rika tillsammans och det har förändrat mitt liv. Har varit passiv och inte hängt o skrivit på forumet men har varit väldigt aktiv att läsa artiklar och forumtrådar. Tack Jan och alla andra kloka människor här!:heart:

4 gillningar

Jag och några kompisar blev tidigt intresserade av aktier och jag köpte mina första aktier via något som hette Aktiespar (eller var det Aktieinvest?) 1986 när jag gick i 8an tror jag för månadspeng och lönen från reklambladsutdelning. Man kunde köpa delar av aktier har jag för mig vilket var bra för en tonårsbudget! I 9an när vi var tvungna att hålla individuella föredrag inför klassen pratade jag om aktier som en sparform och hobby - var jättenervös innan och lärde mig hela utantill, kommer ihåg inledningen än idag :joy:. Jag vet inte egentligen hur vi blev intresserade av aktier från början, i mitt fall var det inte hemifrån då mina föräldrar inte var särskilt insatta och vår ekonomi var inte särskilt bra.

Mitt intresse för ekonomi, företagande och investeringar har hur so helst fortsatt hela tiden, och jag fortsatte att spara i aktier och fonder med avbrott under universitetsåren då fokus var mer på att göra åt pengarna!

Jag var ganska aktiv på ett forum som hette PratOmPengar för en så där 10-15 år sedan. Får lite samma vibbar här, dvs folk med genuint intresse och för det mesta en trevlig och konstruktiv ton.

Från det jag började jobba tills i våras har jag bott utomlands och vi har periodvis haft ganska god ekonomi så har kunnat prova lite olika investeringsstrategier.

De senaste åren har mycket tid gått åt till att bygga upp ett företag så möjligheterna att grotta ner sig i böcker och analyser har gått lite upp och ner. Nu har jag lite mer tid igen och har börjat engagera mig lite mer igen.

Tack @janbolmeson för ditt enorma engagemang och alla medlemmar som delar tankar och erfarenheter!

5 gillningar

Jag hoppas att sonen också får intresse för detta också. Själv så fick jag ingen hjälp av föräldrarna. Mamma har alltid hatat risk och därför kommer hon bli fattigpensionär. Jag började spara seriöst först 2016. Kapitalet idag hade varit en eller två miljoner större idag. Om jag bara hade investerat tidigare. Men det är lätt att vara efterklok.

Jag hade under många år ca 200’ från en lägenhetsförsäljning på bankkonto utan ränta (och lite grann i, hör och häpna, premieobligationer!).
Jag minns inte vad det var som triggade intresset att ta tag i pengarna, kanske var det i samband med upplösning av ovan nämnda obligationer. Kanske var det känslan av att inte bli yngre (37 år).
Men en sak vet jag säkert och det var att alla slantar placerades i robotar, fonder och aktier under perioden januari-februari 2020… :man_facepalming:

Fick ändå lyckat utfall och har lärt mig jättemycket under årets gång! Nu har jag blivit en investerarjunkie i stället. :man_shrugging:

(Har fortfarande 50’ i premieobligationer som förfaller i december. Ska bli gött med lite torrt krut!)

1 gillning

Vår privatekonomiska resa började när vi gifte oss skaffade hus och barn 2013. Vi hade inget sparande och renoverade oss in i kreditskulder. Vi tröttnade och googlade oss fram till rikatillsamans och började spara i fonder. Året efter fick vi ett förskott på arv (ingen stor summa) av en släkting som förklarade att han sparat i aktier sedan 70-talet vilket var en riktig ögonöppnare.

1 gillning

Jag tror jag har en ganska annorlunda ingång än många andra här. Jag kände ingen alls som höll på med aktier men brukade ibland fundera på hur de där siffrorna som rullade i botten på ekonominyheterna fungerade.

År 2004 hade jag tömt mina besparingar på en 6 månaders Australienresa och det var dags att skaffa internetbank. Därifrån klickade jag in mig på börsen och bestämde mig för att köpa något. Det blev Raysearch Laboritories och jag gjorde +11 % på en dag. Jag blev helt såld direkt. Att jag inte hade några besparingar kvar spelade ingen roll. Nu skulle a-kassan in på börsen för att vid slutet av varje månad åka ut igen så man kunde täcka hyran och andra kostnader.

För mig handlade inte börsen om pengar eller besparingar alls. Det var en helt ny och spännande värld där jag läste på allt vad jag kunde. Jag blev oerhört fascinerad över hur man långsamt började förstå hur världen egentligen satt ihop. Hur exempelvis en sprängning av en oljepipeline i Nigeria genom en mycket komplicerad kedja kunde påverka priset på ägg i lokala ICA-butiken.

Som mest aktiv blev jag under finanskrisen -08. Jag spenderade tidig morgon på börsen och stannade ibland kvar på jobbet sent på kvällen så man kunde trejda de amerikanska börserna. Det var svettigt att se hur alla ens besparingar rördes upp och ned för varje index tick. TV-tittandet byttes ut mot graftittande och gick man upp på natten för toalettbesök så åkte laptopskärmen upp för att kika på hur de asiatiska indexen gick. Förstår du dig inte på den här känslan så tänk dig hur en sportintresserad skulle reagera om OS enbart utspelades en gång per livstid. 2008 såg nämligen ut att bli en upprepning av 1929 när det var som värst och det kändes både som ett privilegium och skrämmande att få uppleva det. När börsen gick under 50% för året skrev vi finanshistoria och slog både världskrigen och Kreugerkraschen. Hur som helst. :slight_smile:

Så klart gjorde man alla misstag under solen många gånger om men eftersom mitt mål aldrig var att bygga upp en långsiktig förmögenhet var det inte något jag reflekterade över. Börsen var kul och så var det med det. Att man hade ett fritidsintresse som resulterade i att man hade en buffert var bara en bonus.

År 2011 fick jag sälja av allt för att lägga pengarna på en startup tillsammans med 4 medgrundare. Det resulterade i en pause från börsen under något år. Bolaget gick tillslut i stöpet och eftersom jag bodde i en extremt dyr stad (London) där 25 000 kr gick till hyra och nästan lika mycket till dagis varje månad blev pengar lite av ett orosmoment. Kanske var det den känslan som med tiden fick mig att börja se börsen som något som behöver vara långsiktigt och mer passivt. Aktiesparandet började därmed gå från att mest vara nöje till något som behöver bli ett instrument för att skapa ekonomisk trygghet i livet.

I samband med att jag skulle sätta upp ett barnspar 2018 tänkte jag att barnen skulle få ett mer stabilt sparande där även fonder skulle få plats. Det var när jag började söka på fondsparande som jag första gången snubblade in på Rika Tillsammans. Jag tror jag var väldigt mottaglig för att förändra mitt eget sparande vid den här tiden och påverkades nog en del av hur @janbolmeson argumenterade för passivt och extremt brett sparande. Idag är nämligen mitt sparande väldigt brett och stundtals tråkigt. :wink: Det är så det ska vara med andra ord. Något som heller aldrig hade slagit mig var att starta upp flera konton med olika strategier. Jag håller mig till aktier personligen men kör en del fonder till barnen. Till skillnad från tidigare då jag ägde max 5 aktier åt gången, har jag inte ens koll på hur många jag har idag. Särskilt inte om man räknar in indirekt aktieägande (via investmentbolag). Nu får det ta tid där ränta-på-ränta får göra sin magi under lååång tid.

Oj, vad långt det här blev och dessutom är klockan mycket. Bäst att runda av här.

5 gillningar

Kul tråd! :smiley:

Fick på gymnasiet Assi Domän aktier av mina föräldrar, sålde dom med en liten vinst och köpte Tele2 strax innan jag började plugga på högskola i mitten av 1990-talet.

När jag började plugga träffade jag några andra aktieintresserade kursare och mina framgångar i Tele2 med en kursdubbling gjorde mig till kung! :joy:

Eftersom det var i början av IT-bubblan så tog vi självklart CSN lån för att spekulera och var pappersmiljonärer tills runt 2001 och sen ren tragedi! :scream:

1 gillning

Minns inte riktigt, men jag tror det var @janbolmeson och RikaTillsammans faktiskt. Jag hade en del pengar på hög efter ett jobb utomlands runt 2014 och hade precis läst att “inflation äter upp dina pengar”. Googlade efter alternativ till sparkonto och hittade RikaTillsammans-bloggen. Så här i efterhand det bästa privatekonomiska beslutet jag tagit :slight_smile:

2 gillningar

En gnagande olustkänsla av att ha så dålig koll på vår ekonomi. Var på möte på banken med något års mellanrum, och däremellan glömde jag helt bort vad vi hade, och vad planen med de olika kontona var. Valde de fonder banken rekommenderade. Spenderade det vi sparat på resor.
Sen fick jag lite pengar från ett arv och tänkte att nu måste jag engagera mig i detta. Hur ska man placera sina pengar och hur ska man tänka??? Lyssnade på Avanza-podden, och hittade sedan på Rika tillsammans.
Känner mig så tacksam för att kunna ta del av allt du gör för oss småsparare, Jan!
Nu är jag engagerad i mitt sparande, och är medlem i både Patreon och Goda tider. Tycker det är jättekul!
Vem hade kunnat tro det?! Jag som bara ville stoppa huvudet i sanden när man pratade om ”sparande”, ”pension” och ”fonder”!

3 gillningar