Vad väckte ditt intresse att börja spara och investera?

Jag träffade en kollega i slutet av 2020, som började prata om sparande och investeringar. Jag hade bara sparat på ett “dött” konto tidigare.

Kollegan fick mig intresserad av att investera i fonder och tipsade bland annat om RT podden, nu har jag lyssnat på nästan alla avsnitt.

I december öppnade jag ett konto på LYSA och började investera månatligt i fonder och se över mina “små” utgifter.
Nu har jag fått ner mina utgifter med 14k per år, och dessa pengar läggs nu på fonderna istället. Det är ju ändå pengar som runnit mellan fingrarna tidigare och kommer inte saknas i plånboken.

Har även betalat av ett privatlån från bank med 4,94% ränta, dessa pengar går också in i månadssparandet :smiley:

Har även flyttat barnsparandet till LYSA.

Tack för en bra podd!

1 gillning

Kul fråga!

Korta svaret - tack vare min fru!

Långa svaret:

Som barn var det kul att lägga pengar på hög genom att jobba extra. Mest att räkna pengarna och drömma om Joakim Von Anka bad. Inte helt friskt. Jo, jag hade också en rätt bra affär med att låna ut till mina bröder till ockerränta när de inte vågade be föräldrarna :joy:

Mellan 15-30 satte jag sprätt på varenda krona jag kunde få tag på och mer där till. Träffade sen min fru som är suverän på att spara. Då hittade jag tillbaka till sparandet.

För drygt 10 år sedan satte vi en plan (liknande din) - att vara fri från tvång att jobba men att kunna göra det när, var och med vad man vill. Vi är nästan i mål nu :grinning:

RikaTillsammans och @janbolmeson har hjälpt oss väldigt mycket sen vi hittade hit för en 3-4 år sedan. Speciellt med hink filosofin och såklart modellportföljerna. Stort TACK Jan! :pray:t5:

4 gillningar

När jag fick barn så frågade jag en kollega hur man sparade bäst till sitt barn. Han hade fått tipset att ha ett automatiskt månadssparande i en global indexfond och och sen bara glömma bort det. Säkert det bästa tipset för alla. Själv fick jag kalla fötter i corona kraschen och började sälja och byta fonder. Nåt jag förstår nu i efterhand var dumt.

3 gillningar

Det var nödvändigt! Jag o min man har bott utomlands (utanför eu) sedan 1986. Vi har inte betalat skatt i Sverige o kan inte få del av den allmänna pensionen. Så det var bara o göra som de flesta andra - spara sig till pension mm.

1 gillning

Jag tycker det är dötrist och har skjutit på att lära mig privatekonomi tills för ett par år sedan när jag närmade mig 30. Å andra sidan har jag aldrig tyckt om att göra av med pengar heller och har alltid haft sjysst lön så det har funkat ändå.

Det enda som gjort mig någorlunda motiverad är den här sajten där vi kan prata om det tillsammans (istället för alla dudebro-bloggar som jag försökt läsa tidigare). Nu har jag lärt mig massor av att hjälpa andra i Frågor och svar under flera år, och börjat inse fördelarna med FIRE. Men jag tycker fortfarande att det hela är som att se färg torka. Har ju satt upp min plan och följer den slaviskt.

Svara på frågor är roligare.

1 gillning

Fick hjälp av föräldrarna att börja fondspara när jag var 14. Fick välja fonder själv. Jag stoppade allt i 3 ganska smala fonder (En småbolagsfond, en Latinamerika-fond och nån Techfond.) Jag kommer ihåg att jag var fascinerad av att se min lilla förmögenhet magiskt växa, Ända tills IT-bubblan sprack och det blev deprimerande att gå in och titta. Jag slutade abrupt att titta och även att månadsspara, men de låg kvar där i ca 10 år under resten av mina studier tills jag började jobba. Då hade ju såklart denna lilla fondförmögenhet typ tredubblats bara genom att ligga där. Den tidigare förlusten hade dock satt sina spår tror jag, och istället för att fortsätta fondsparandet när jag började få en riktig lön så började jag lägga allt på hög på ett sparkonto. Hade en viss plan om att spara ihop till insats till en bostad som gjorde att jag inte var villig till att ta någon risk alls.
Stoppade in nästan allt sparkapital i bostadsköpet, och började stapla pengar på sparkonto igen.

Men sen en dag för 4 år sen fick jag för mig att köpa lite aktier. Skapade ett avanzakonto och köpte aktier väldigt spekulativt och lite barnsligt: “Blizzard gör ju alltid bra spel, jag köper aktier där!”. “Hmmm befolkningen blir äldre och äldre! Veteranpoolen det låter perfekt!”
Började läsa om aktier och kom in på riskspridning och började då köpa av ett nytt bolag varje löning och tänkte att varje nytt bolag sprider riskerna ganska bra.

Sen av en kompis fick jag en länk till rikatillsammans.

Mina stadier av inmundigandet av rikatillsammans Kool-aid:
“Gud vad tråkigt, men jag gillar deras stil”
“Usch vad obehagligt så där gör jag ju inte alls”
“Usch vad obehagligt, allt dom säger är så himla uppbackat av forskning och rimmar så himla väl med sunt förnuft och mitt ingenjörsväsen”
“Måste hitta orsaker till att mitt sätt att spara faktiskt är minst lika bra. Säkert bättre”
“Vad håller jag på med jag har tar ju på tok för mycket risk”
“Patreon medlem, omstrukturering”
“Finansiellt lugn och tillfredställd”

Jag är 39 förresten. Man lär så länge man lever! :slight_smile:

7 gillningar

TL DR: Traumatiska minnen och knäppa upplevelser i barndomen.

Min pappa hade en enastående förmåga att spara på ören och bränna tusenlappar på prylar, träningscyklar, faxmaskin(användes typ en gång.)

Kanske därifrån jag fått mitt minimalistiska tänk? För dessa prylar gjorde honom glad i minuter sen var nyhetens behag förbi.

(Min bror ärvde tydligen denna sakletar-gen och har en lada och ett hus fyllt, alltså HOARDERFYLLT med prylar och skräp. Militärsängar, skolkök, gamla dockor och läskiga masker, porslin, högtalare, instrument, verktyg, tavlor, fönsterrutor, osv, osv, osv.)

Exempel på att spara på ören:

Återvinna julklappspapper, samtliga julklappar fick inte slitas upp, (Det är ju det roliga för helvete! :flushed: )

Dom skulle öppnas så man kunde spara julklappspapperet till nästa jul, och nästa jul, och nästa jul… :see_no_evil:

Byta ut samtliga lampor till lågenergilampor som strålade typ 2 watt. Man kunde ha samtliga lampor tända och rummet var ändå mörkt! Och Gud hjälpe dig om du glömde släcka dom!

Elda olja var dyrt så min pappa körde runt och hämtade lastpallar som han tog hem och slog itu med slägga så han(till grannarnas ENORMA glädje) kunde elda med dom. Det var något slags impregnerat trä som luktade fruktansvärt. Vi var inte populära bland grannarna milt uttryckt.

Ibland när jag kom hem på eftermiddagen så upptäckte jag ett halvt glas mjölk jag glömt i morgonstressen så då drack jag det för man fick inte slänga mat. :nauseated_face:

På bilsemestern fick vi sällskap av 2 bensindunkar vi satt 3 dm ifrån för min pappa skulle spara några ören på den billigare bensinen, sen körde vi en bit så såg han att bensinen lik förbannat var billigare och svor en lång ramsa.

Min mamma körde på en hare på vägen hem från jobb så den blev kvällsmat. Jag har alltså ätit roadkill. :neutral_face:

Min pappa ställde till en enorm och väldigt pinsam scen när vi var på big bowl i malmö och min pappa ombads hänga in sin jacka i garderoben. Det vägrade han för det kostade 15 kr. :man_facepalming:

Vi hade en katt, Nalle som fick dö i plågor för det var dyrt att avliva hos veterinär. :disappointed_relieved:

Jag var på bio med min pappa men det enda jag minns var när han frågade om jag ville ha några tomma pantburkar som stod i biosalongen, “Ja, okej” sa jag och min pappa fipplade upp en plastpåse och skulle lägga burkarna i. Då kom en biovärd och sa att det där är vaktmästarens jobb och min pappa ställde återigen till en stor scen och skrek för dessa förbannade pantburkars skull. :skull_and_crossbones:

Vi var i London och jag hade i stressen glömt min tunnelbanebiljett på rummet så det blev ju skrikna svordomar som traumatiserade mig för livet antagligen.

Hela klassen åkte på skidresa men mina föräldrar sa att dom inte hade råd. Jag fick kolla på videofilmen när dom kom tillbaka. Nästan lika roligt. Not.

Det finns säkert fler exempel jag förträngt fast jag hoppas min poäng nått fram. Jag har fått höra:

“Nej, det är för dyrt”

så många gånger så det är en brain tatoo vid det här laget.

Jag vill bara ha pengar så jag slipper utsätta mina framtida barn för vansinnga spara ören projekt. Och har du orkat läsa ända hit så är du en av få som kanske förstår mig. Tack! :pray:

22 gillningar

Det första minnet jag har av att vilja ha mycket pengar måste vara när man i Kalle Anka fick se Joakim von Ankas penningvalv! Vilken lycka att få sitta där och räkna pengar hela dagarna! När jag var liten hade vi aldrig mycket pengar eftersom mamma var hemma med mig och mina tre syskon men vi fick mycket kärlek och pappa hade ett bra jobb så vi var absolut inte fattiga. Det här var på 70 och 80 talet.

När jag fick fast jobb började jag månadsspara i enskilda aktier och sedan har det rullat på. Fram till förra året hade jag en plan för hur mycket pengar jag ville ha på kontot när jag går i pension men efter den fantastiska utveckling jag hade på mina aktier förra året (60 procent upp trots marskraschen) måste jag tänka om! Jag har med råge passerat mitt mål och fyller 50 om några veckor.

5 gillningar

Hej alla! Detta är mitt första inlägg här i forumet. Det känns som en bra startpunkt att berätta grunden till mitt investeringsintresse!

För mig började det med några matteuppgifter på ränta-på-ränta i gymnasiet. Jag tror att läraren tog aktier som exempel. Efter att ha sett hur snabbt det kunde växa gick jag hem och googlade, och snubblade in på RikaTillsammans och diverse FIRE-forum! Det kändes som att jag hade funnit fusk-koder till livet. Sedan dess har dock intresset legat lite på is eftersom jag har studerat i snart fem år. Jag närmar mig nu slutet av min utbildning och ser fram emot att äntligen dra igång! Jag har varit en aktiv läsare här på forumet ett tag men det har inte känts som att jag kan bidra med så mycket när jag inte själv tjänar pengar och investerar. Från och med nu planerar jag att hoppa in och skriva lite här och var!

Jag vill också passa på att tacka Jan och Caroline för den fantastiska bloggen och podcasten! Jag har lärt mig så mycket av att lyssna på er, det är sjukt att sådan ovärderlig information finns att tillgå gratis på internet. Jag hoppas att jag får chansen att återgälda det någon gång!

7 gillningar

Ironisk nog var det allt konstant tjatande om gamestop-aktien överallt som blev en sorts påminnelse att jag skjutit upp att investera mina pengar allt för länge. Som tur var hamnade det i indexfonder och inte i GME.

4 gillningar

Jag blev för några år sedan väldigt arg över en situation som jag upplevde mig maktlös att påverka. Bestämde mig för att göra något positivt av all den där ilskan och använde den som drivkraft till att ta tag i saker som jag ville förändra i mitt liv. Däribland mitt privata pensionssparande som jag slutat sätta in pengar i ett par år tidigare efter att jag upptäckt att avgifterna åt upp precis all avkastning. När jag sökte information på nätet så hittade jag till Rika tillsammans och på den vägen är det.

7 gillningar

Jag/Vi började spara i samband med att vi fick vårt första barn. Fick en liten aha upplevelse om att man har ett större ansvar en bara för sig själv. Var innan en sån som brände lönen varje månad. Så ekonomisk trygghet var det som triggade mig. Började ganska ostrukturetat och hamnade i en del dyra lösningar och hoppade på alla möjliga tåg p.g.a. FOMO. Bytte till Avanza för ca 10 år sedan då jag började räkna på saker. Höll länge på med att försöka bygga en stabil portfölj av svenska aktier med hyffsad utdelning. Hitta Rikatillsammans för ca 3 år sedan och nu är mitt fokus mer att bygga en portfölj efter hur jag vill vara representerad på olika marknader än i olika bolag.

Har dock en liten FOMO gubbe på ena axeln som sitter och viskar hela tiden. Brukar tänka att Jan sitter på den andra och hjälper mig att hålla emot.

Nu mer har jag ökat min sparkvot för varje löneökning jag fått. Har ett relativt stort sparkapital och bostad med lågbelåning. Spar nu mer än någonsin, mest för att kunna hjälpa barn i framtiden men också för att jag tycker det vore osmakligt att bränna hela min inkomst på konsumtion. Jag upplever att jag köper det jag vill ha och behöver.

7 gillningar

Valde att bli “outsourcad” och starta eget. Då uppstod frågan hur mycket pensionsavsättningar som behövdes för att motsvara det jag hade som anställd.

Insåg ganska snabbt att det dels var komplicerat att beräkna OCH att jag antagligen skulle behöva finansiera min pension själv om det skulle bli så mycket som jag vill ha.

Då återstod bara frågan hur får jag pengarna att växa tillräckligt för att åstadkomma det? På den vägen är det. Sen har säkerligen både tur (med investeringarna) och en viss skicklighet (inom yrket) bidragit till att det mesta ser ut att lösa sig på ett bra sätt.

1 gillning

De tidigaste minnena jag har från sparande och ekonomi är i från tioårsåldern när jag vet att jag hade en egen bankbok och cyklade till banken själv för att sätta in några kronor, det var i början på 80-talet.

Ungefär samtidigt så kommer jag ihåg att vid jularna så fick alla morfars barnbarn 1000 kr i sparobligationer, på den tiden var räntan hög så väntade man i 5 år så hade sparobligationen blivit dubbelt så mycket “värd”, dvs man tränades i uppskjuten belöning, vad inflation var ingick inte i träningen… Samtidigt så fick föräldrarna en bunt aktier samt ett kuvert med pengar “under bordet” för gåvoskatten, så redan tidigt visste jag att aktier fanns och vad det var.

Dessa pengar från morfar och kanske lite veckopeng är de ända pengar jag fått i mitt liv, resten har jag arbetat mig till.

Började tidigt att tjäna pengar på arbete, bland annat genom att klippa gräsmattor åt grannarna i sommarstugeområdet, bensin stod pappa för, intäkten tog jag. Började tidigt att sommarjobba, har deklarerat sedan jag var 15 på grund av arbetsinkomster. Ungefär samtidigt så började jag spara i allemansfonder som kom 1984, Stockholms Stads allemansfond S:t Eriksfonden minns jag att det var. På den tiden såg man fond- och aktiekurserna på Text TV…

Black Monday i oktober 1987 då börsen föll med 20% på en dag kommer jag än idag ihåg, och jag vet också vad jag gjorde senare under veckan då jag sålde en del aktiefonder. Vet också att jag sa till banktjänstemannen att jag skulle ta körkort nästa år och ville “säkra” pengarna, i självaverket så var det ett svepskäl att skylla på då mina föräldrar betalade körkortet. Men det är sista gången jag har sålt p.g.a börsfall.

Har aldrig som barn/tonåring eller som ung vuxen haft dåligt med pengar, har alltid kunnat köpa det jag ville om jag ville det.

Bankkrisen 92 samt att Bengt Dennis försvarade kronan med en reporänta på 500% kommer jag ihåg och att bolåneräntorna var över tio procent…

Köpte bil på 94, innan så hade jag haft förmånsbil på första jobbet efter gymnasiet, vet att jag köpte den för lånade pengar men med den kreativa lösningen att ta en checkkredit istället för ett billån trots att räntan på pappret var högre, skillnaden är att räntan på checkkrediten räknas på dagsaldot på kontot som vid varje lön sjunker för att sedan sakta stiga under månaden till nästa lön, dvs den genomsnittliga skulden är lägre än om man haft ett separat billån, detta föreslog banken för mig. Jag hade kunnat betala bilen kontant men då skulle jag behövt ta av mina investerade pengar…

Pluggade också några år på högskolan, första året utan studielån för att jag inte behövde pengarna, andra åren för att det passade bättre med mitt sparande som jag inte ville använda. Började åter jobba och tjänade ganska bra första året så jag betalade tillbaka studielånet första hösten. Kommer ihåg att CSN skickade ut en förfrågan där de ville ha månadsuppgifter på inkomsterna för att bestämma om man var berättigad till studielån, jag svarade i ett brev att det kändes onödigt att svara på dessa frågor, det vore bättre att CSN tog reda på hur mycket jag var skyldig innan de frågade hur mycket jag tjänade enskilda månader, hörde aldrig av dom något mer. Att inte ta fulla studielån och dessutom betala tillbaka dom direkt är ett av de sämre ekonomiska besluten jag gjort i mitt liv.

Startade ett IPS konto som på den tiden var tämligen förmånligt avdragsmässigt, kommer inte exakt ihåg när det var men jag var troligen under 25 år iallafall.

Någonstans 95-96 så vet jag att min fondportfölj passerade 1 MSEK, som 25-26 åring.

IT bubblan kommer jag ihåg från jobbet då helt plötsligt alla hade DI på datorerna och pratade Framfab, Icon Medialab, Bredbandsbolaget mm. Höll mig vid mina fonder och grejade inte med enskilda aktier, när börsnedgången kom i början av 2000 så lät jag det mest bero.

Flyttade mitt sparande från storbanken till Nordnet någonstans runt 2002-2003 och började handla med aktier, vissa av dessa aktier har jag kvar än idag… Gick då en kurs på Medborgarskolan om aktier och sparande, på den tiden var det Lundin Petroleum (LUPE) som var aktuellt. Redan då körde jag med en liten belåning av portföljen periodvis. Ungefär samtidigt så tecknade jag en traditionell kapitalförsäkring i Skandia med utbetalning vid 55 år, kändes då som en evighet bort men idag så är det bara 5 år kvar.

Hösten 2003 så vet jag att jag var trött på jobbet och bestämde mig för att sluta utan att ha ett nytt jobb, kommer ihåg den sköna känslan att gå hem sista dagen med en helt tom kalender. Detta kunde jag göra mest för att jag hade eget kapital som jag kunde leva på under flera år. Det blev ganska snart en egen firma registrerat och jag började jobba som konsult, i praktiken blev arbetsuppehållet endast några veckor.

Bodde i en bostadsrätt som jag köpt för 34 tkr, bostadsrättsförening gick i konkurs någonstans runt 2005, det var en 90-talsförening som egentligen skulle ha gått i konkurs på 90-talet men huset blev lite för billigt att bygga. Det egna kapitalet räckte för att hålla föreningen flytande i 15 år trots höga avgifter som i praktiken var nära hyresrätt, dvs det gick inte att höja avgiften för då hade folk flyttat. Bankerna var inte intresserade att förhandla om lånen, då de statliga bostadskreditgarantierna endast föll ut om föreningen gick i konkurs, dvs bankerna hade inget incitament att göra något.

Startade företag i mitten på 2000-talet tillsammans med några andra personer, ett företag som lever än idag där jag fortfarande är aktiv och jobbar.

Finanskrisen 2008 fick också bero och jag gjorde inget särskilt, möjligtvis tittade lite mer sällan på depån…

Villaägare blev jag i början av 2010-talet då jag blev sambo. En villa som byggdes till med 100% och renoverades resten, en tillbyggnad och renovering som betalades i stort med eget kapital. Så här i efterhand så var det inte det smartaste utan en rimlig belåning hade varit bättre.

Vad hade jag idag gjort annorlunda?

• Jag skulle ha tagit fulla studielån och INTE betalat tillbaka dom snabbare än nödvändigt

• Har i genomsnitt haft för hög soliditet och för låg risk, med lite aggressivare approach framförallt de senaste 10-15 åren så hade resultatet kunnat vara väsentligt bättre.

Sammanfattningsvis så har ekonomi och pengar intresserad mig i 40 år. Jag brukar säga att en god ekonomi grundläggs innan 15 års ålder, det har inte med föräldrarnas ekonomi att göra utan mera till förhållningssättet till pengar och vad man kan göra med dom. Här tycker jag det är synd att barnen inte lär sig om privatekonomi i skolan, det blir enorma ekonomiska klasskillnader på de barn som får lite “ekonomiskt tänk” från föräldrar och släktingar, jämfört med dom som inte får något alls. En 15-åring idag tycker jag ska ha som ekonomiskt mål att ha en sparportfölj på 1 MSEK vid 30 år ålder på egna meriter och intjänade pengar.

13 gillningar

Superfin historia. Klasskillnaderna är ju inte vara det initiala kapitalet. Idag sparar jag hela barnbidraget och investerar alla födelsedagspengar så vid 2 och ett halvårs ålder så har sonen 100K. Köper lite roliga aktier till sonen på hans depå för att se till att man kan skylla på att man är långsiktig när det går åt skogen.

Sambon som är tolv år yngre får en enorm edge räknat i tid. Och sen när man kolar av vippen. Förhoppningsvis finns det några miljoner för arvingarna att festa loss på :slight_smile:

1 gillning

Jag tror inte det är bra att spara åt eller till barnen så att de får ett kapital “från himmeln” den dag de fyller 18 år. För självkänslan för barnet så är det bra att “ha gjort det själv”

Om man sparar i barnets namn så tappar man som förälder kontrollen på pengarna på 18 års dagen och kan festas upp. Är det dessutom så att det sparade kapitalet övergår några hundra tusen så ska en god man utses hos kommunen som tar tillvara barnets intressen.

En bättre variant kan vara att se till att barnet sparar pengar till sig själv redan från att de har börjat lära sig räkna, dvs i grundskoleåldern. Dubbla veckopengen med motkravet att 50% sparas på deras konto/depå och för kassabok på vad man använder pengarna till. Ett sätt att lära barn hantera pengar.

Vart efter barnet växer kan man “introducera” fonder och aktier, oftast tidigare än föräldrarna tror…

Om man exempelvis slår i Ränta-på-Ränta kalkylatorn så ser man vilket sparande och avkastning som krävs för att man ska vara miljonär innan 30 på egna meriter om man börjar när man är 10 år gammal, sen kommer resten av livet klara sig själv…

Att man sedan sparar till barnen på sitt eget namn för att hjälpa dom i framtiden är en annan sak, då kan man styra så att pengarna exempelvis går till det första boendet och inte till något annat.

3 gillningar

För mig började det med ett lyckat long term incentive program, där jag vestade ca 10 mkr över tre år. Insåg att det var riskabelt att ha allt kvar i bolagets aktier och behövde alternativ.
Hamnade först hos Söderberg & Partners, vilket var fel förstås, och hittade sen av en slump RT.

Har alltid haft koll på min ekonomi, har aldrig någonsin varit pank eller i annan ekonomisk knipa. Är i grunden sparsam och har börjat från noll då jag vuxit upp men ensamstående mamma med låg lön. Har sommarjobbat, sparat, studerat, skaffat mig välbetalt jobb, höjt min lön.

Tycker att investerande är en rolig hobby, det är kul att se värdet växa på mina depåer även om jag strängt taget inte behöver mer pengar. Har periodvis varit intresserad av aktier och fonder med olika engagemang över tid pga familj, jobb, intressen. Har nått upp till ett kapital som gör att jag inte skulle behöva jobba mer men känner mig inte redo än att säga upp mig av andra skäl än ekonomiska. Har valt aktiva strategier och de senaste åren främst momentum.

En anledning till att jag ev. slutar arbeta är för att jag av rent intresse skulle vilja se om ännu mer tid/engagemang ger ännu bättre ekonomisk utveckling, vilket jag är övertygad om. Det borde vara så men det finns andra faktorer som påverkar under olika tidsperioder. Men i grunden tror jag på min egen förmåga, min egen uppfinningsrikedom och att resultatet är en produkt av engagemang och ansträngning.

1 gillning

Spelade World of Warcraft för 15 års sen eller så. Märkte att jag kunde göra bra affärer på auction house bla genom att köpa undervärderat eller saker som det stod i kommande patch notes skulle få sänkt droprate och därmed sannolikt gå upp i pris, flera olika tillfällen jag gjorde tusenprocentare. Började fundera på om det gick att applicera i verkligheten och hittade till börsen. Tillvägagångssättet är ju givetvis helt annorlunda nu men det var det som fick mig att börja.

6 gillningar

Jag hade lite kunskaper om aktier i högstadiet men det var väldigt lite. jag kommer ihåg en dag när mamma fick in lite pengar från Telia aktien de köpte för många år sedan och jag frågade var det där kom ifrån? Jo då svarade hon att alla hade köpt aktier av Telia för att alla sa att man skulle tjäna pengar på det och gå med vinst och så blev det naturligtvis inte vet vi idag haha. Men i 9:an på samhälles lektionen så skulle vi alla få 50000 låtsas kronor och sätta in på aktier för att se vilken i klassen som skulle gå bäst. Detta skulle vi hålla på med i en månad och sedan i slutet så drogs vinnaren. Där och då öppnades mitt intresse för aktier och jag tyckte det var väldigt roligt att välja aktier och hålla koll på hur det gick för dessa aktier varje dag. Jag gick då med vinst och dessa låtsas 50000 kronor hade ökat till 61000 kronor.

Men efter det så glömdes det bort och jag började gymnasiet och hade inte något nämnvärt intresse i det hela. Men nu i tvåan så fick jag fart på grejerna igen och började lära mig allt om aktier, obligationer, termer mm. Tillslut efter många timmars lärande så hittade jag hit till detta härliga forum och lärorika webbplats där jag har hängt i tiotals timmar nu. Så nu när jag snart ska fylla 18 år ska jag börja med mitt första sparande och jag kommer troligen sätta in en summa på lysas fondrobot men även göra en egen portfölj på Avanza och ha majoriteten i den passiva hinken eftersom jag är så ung och sätta in på olika index.

5 gillningar