28 år och redan då trött på ekorrhjulet.
Om en engångssumma in i en kapitalförsäkring räknas, 24 år.
Om månadssparande i en global indexfond och faktisk lite koll räknas, 41 år.
19-20 år ålder. Börsrummet på Handels var en intressant plats. Realtidsterminaler på samma sätt som hos mäklarna. Daytraders som handlade med pengar från pappa. En hel del både bra och mindre bra placeringar. Behövde inte hela studielånet för att få livet att gå ihop, så jag placerade överskottet. Nån riktigt lyckad IPO. Några riktigt dåliga it-hype-crash. Sen blev det inte så mkt placerat som det borde ha blivit när jag kom ut i arbetslivet, när livet med barn etc kom emellan. Investerade hårdare i minnen med familjen. Tagit igen en del på senare år.
I början av 90-talet, tidiga 30-årsålden, travade in på HB i Farsta och langade upp några tusingar på disken. Mycket pengar för mig då och köpte byggbolaget BGB.
Gnetade sedan med snålaste snikbudgeten ihop till semester och drog till Västindien med sambon. Medan jag låg och jäste med en kall i näven på St Lucia pös luften ur suffle’n BGB som konkade. Surt som fan, här hade man ju kört smarta beräkningar och fiffig teknisk analys med linjalraka streck mellan dippar och toppar i aktiekurvorna, kände sig som värsta aktieklipparen och så slutade det med att bolaget konkade. Ingick inte planen precis. Guldet blev till sand som Björn Ulvaeus skaldade…
Därefter, bränd och flera år senare, lades det in 800 kr / månad i 16 år på Didner & Gerges sverigefond som gick OK i många år tills det planade ut. Sålde av allt och lade över det plus en sudd kontanter från bankkonto på ISK i breda billiga indexfonder. Hittills +67 % på drygt 3 år, håller mig fast vid nuvarande med en månadsautogirering samt adderar överskott från månaden 50 / 50 mellan ISK och buffertkonto på nischbank.
Studietiden, var nog 22år eller liknande. Tog delar av studielånet, köpte aktier som gick bra och fick mersmak. Läste på mer, insåg att jag bara haft tur. Sålde av och lade på sparkonto. När jag sedan fick jobb och faktiskt hade mer än hundralappar-tusenlappar per kvartal att investera, så började jag spara strukturerat. Då gick det snabbt fortare.
Eric B pua min pappa från mitt första sommarjobb. Fortsatte sen med Lupe från efter studenten därefter bankaktier och sen 20 år tillbaka mest fonder. Var väl 14 när jag började.. med i Aktiespararna från kanske 20 år. 40 idag och insättningarna spelar ingen roll längre..
19 år med 200 kr i månaden i en IPS. Större summor (för mig) vid 30.
Sen 23-24 års ålder. inte allting lyckades. Önskar jag bara sparat i Indexfonder från början men man fattar så fort man hinner. ![]()
15 år. Satte in första lönen från första sommarjobbet på någon typ av Robur aktiefond. Morfar lärde mig tidigt genom att ge insättningar i fonder i födelsedagspresent och visa hur man följde kursen i SvD.
Runt 25 år med månadssparande. Blev innan rejält stucken när jag la hela kappsäcken i Starbreeze (då 21 år).
Fick barn och anammade “Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1”. Kändes extra viktigt när jag tänkte att det var ungarnas pengar i framtiden. Så det blev global index med låg avgift
2007 och var 19år, det var i samband med min första lön på min första tillsvidareanställning.
Var väl medveten om att man behövde spara till pensionen långsiktigt, vilket jag gjort sedan dess. Var inga stora summor, runt 300-500kr/månad.
Samma här, fast i mitt fall var det pappa. Jag fick en tioårig sparobligation från Riksgälden på initiala 10’, köpt så att den utföll med ränta när jag fyllde 18 som flytt/myndighetspresent. Pappa hjälpte mig att öppna ett aktiefondkonto där pengarna sattes in som ett startkapital och ett i det läget relativt blygsamt månadssparande startades direkt. Sånär som på det startkapitalet så är det bara jag som månadssparat på det fondkontot under några årtionden, därefter har pengarna bara fått stå och växa till sig med ränta på ränta.
Det fondkontot har jag fortfarande kvar, jag har aldrig förmått mig att ta ut en enda krona och värdeökningen är nu efter alla år många hundra procent. Skatten blir ohemult stor även med schablonmodellen, så min plan är att det kontot kommer att gå som gåva/arv till mina barn ![]()
12 år (drygt 30 sedan), fick då jag ca 10 000 att börja investera. Vill minnas köp I någon fond, Assidomän, Pharmacia.
Sparade sedan pengar från sommarjobb, etc I fonder. Hade sparat ihop till ca 100-150 kkr som 20 åring. Första miljonen veckan innan 25 årsdagen.
Intresset har dock svalnat och idag primärt fonder, familj, jobb och träning tar för mycket tid.
Idag sparat ihop dryga 10Mkr. Samt ett ganska lågbelånat boende, men räknar inte in det i sparandet.
Har velat använda samma pedagogik med mina barn men de tillåts inte se sitt eget ISK via sin app, innan de är myndiga, om jag förstår det rätt.
Däremot kan en nioåring få Swish. Vart är vi på väg![]()
Varför måste de kunna se eget ISK själva via app om de är så unga som 9 år, räcker det inte med att du visar resultatet någon gång om sänder, eller max en gång i månaden?
Jag vet faktiskt inte om en äldre tonåring inte kan se eget ISK, men kanske är det så…
Var 30 år när jag började, men tyvärr blev det i Bitcoin p.g.a. allt hype runt 2018. Lärde mig en dyr läxa efter att jag försökte day-trada, gick urkasst. Började sedan investera korrekt 2021-2022 efter att jag hittade RT och nettoförmögenheten går spikrakt uppåt nu ![]()
Par-tre år sen, på riktigt. Jag är 46. Har alltid levt “i nuet”, men fått ökade ekonomiska resurser på just sistone.
Varför inte? Nioåringen bryr sig nog inte riktigt ännu men jag har också äldre barn.
De har ett fondkonto på ISK som mor- och farföräldrarna sätter in födelsedagspengar på. Finns väl inget negativt med att barnen skulle kunna se sitt saldo och att pengarna växer med tiden. (och även kan minska i värde)
De kan ju se sitt vanliga konto och ett sparkonto som de idag lägger över sparpengar på. De förstår ränta men jag vill att de även ska få förtroende för aktiebaserade sparformer.
Båda barnen (12 och 17, har haft konto i flera år) kan se sina ISK på avanza, de kan sätta in pengar och investera i fonder, men inte aktier, det måste jag göra. Jag kan se deras konton i mitt avanza.
Så det beror kanske på bank?
Jag var 18 år gammal och det var faktiskt det första jag gjorde som nyvaknad 18 åring, jag öppnade ett ISK (10 år sedan dess) ![]()