Vid vilken ålder började ni investera?

Vid 50, för två år sedan.

Men då hade jag redan köpt och sålt hus och lägenheter (för eget bruk, inte som investering) och byggt upp ett värde. Så när jag sålde en stor bostadsrätt och inte behövde köpa något nytt kunde jag direkt stoppa in 2-3 miljoner i ISK och få en rivstart.

42 år med målet att inte behöva arbeta mer än 50% och kunna komplettera med uttag från portföljen (flamingo fire). Ville lägga mer tid på min egen träning och min sons idrottande.

Det var för 8 år sen och jag är väldigt nära målet nu!

1 gillning

När jag var 40 år. Då började inkomsterna överstiga utgifterna, och det blev pengar över på kontot som behövde förvaltas på något bättre sätt än bara ligga där.

1 gillning

Började spara när lönen ökade lite vid 27-28 och hittade MMM vid 30. 5 hårda sparår (75%+) och 5 lite mildare (45%-ish) så är vi 3 år från lean FIRE om allt vill sig väl och kanske 7 till av coastande för en rätt bra ekonomisk tillvaro efter 50. Likasinnad partner är, om inte en förutsättning, iaf väldigt bra :sweat_smile:

Vid 23 år när arbetsgivaren startade en egen allemansfond. Minns inte upplägget men man köpte ett visst antal av företagets aktier varje månad mot någon form av löneavdrag och därefter var avkastningen skattefri.

Kort därefter fick jag lite pengar över varje år efter lite privat IT-konsultande på fritiden som jag pillade in i en privat pensionsförsäkring med fullt skatteavdrag upp till 1 basbelopp.. Körde detta några år och det blev sammanlagt lite över 80K inbetalt brutto. Netto minns jag inte hur mycket det kostade av egna pengar men har för mig det var runt hälften någonstans? Försäkringen har traditionell förvaltning och pengarna har nu vuxit till strax under 1 miljon och avkastar f.n med 12% per år så det blir ett bra tillskott till pensionen när eller om jag startar upp utbetalning. Dock beskattas den då med vanlig skatt på pension.

Hade hela tiden lite olika aktier i depå hos hemmabanken och from runt 35 år (1997) skaffade jag konto hos Nordnet och tradade där lite i enskilda aktier och warrants. Det gick hyfsat bra men när jag märkte att hustruns månadssparande i indexfonder gick ännu bättre la jag ner och hoppade själv (med undantag av en lekhink) på indextåget jag också :slight_smile:

1 gillning

Fick en rejäl skatteåterbäring ett år, runt 25-årsåldern.

När jag var 30 år började jag investera. Är idag 31 år gammal. Mitt mål är att bli miljonär innan jag är 40 år.

1 gillning

Jag har väl investerat så länge jag kan minnas. Vi fick vår månadspeng inskrivet i en bankbok av föräldrarna varje månad som vi fick “ta ut” pengar ifrån när man ville köpa någonting och när beloppet blev lite för högt så bad jag pappa att flytta över pengar till fonder. Då var jag kanske 9-12 år gammal, minns inte exakt.

Från att jag var 18 år fortsatte jag spara i dessa enskilda fonder på Handelsbanken med pengar från sommarjobb och CSN. När jag var 23 år (2020) så började jag med ISK på Avanza och blev lite mer intresserad av aktier/fonder och valde lite mer själv.

Förra året började jag och min man spara gemensamt på Lysa och jag tycker det är ganska smidigt att det sköter sig självt. Jag har fortfarande kvar Avanza-kontot men fokuserar på fonder och köper inte fler aktier i nuläget.

Jag är väldigt glad att jag fick en tidig start i sparande då det gjorde att jag kunde få ihop till kontantinsats till radhus utanför Göteborg för tre år sedan.

1 gillning

Växte upp i en miljö där ingen hade något på börsen. Det var spara på bankkonto som gällde.
Så om man ser det som investering, då var jag igång väldigt tidigt och hade tillgång till min bankbok redan vid 11-12 års ålder. Vid 14-15 års ålder var jag själv helt ansvarig över mitt sparkonto.
kom inte in på börsen förrän runt jag var 24. Därefter gick allt åt skogen efter en kort uppgång. Jag började nämligen att köpa in mig på börsen när den var på väg mot ATH innan IT-kraschen. Sen kom finanskrisen 2008. Så jag var inte tillbaka på +/-0 förrän runt 2012-2013 typ. Har inte exakt koll. Därefter var jag väldigt skeptisk mot börsen och det tog väldigt lång tid innan jag började investera på riktigt.
Att jag köpte hus under finanskrisen hjälpte inte heller då jag la det mesta jag hade på huset och inte mycket kvar som kunde gå in på börsen.

Räddningen har varit jobb med bra lön …

2 gillningar

Jag började månadsspara runt 23 årsåldern :rocket: runt femtio idag.

Jag var 42 när jag fick boken vägen till din första miljon av en kompis. Läste den och tänkte direkt: Varför har jag aldrig gjort det här. Följde intruktionerna och var i gång veckan efter. Köpte 10 exemplar av boken bara för att kunna ge bort till folk. Den är visserligen inriktad på att köpa de stora Svenska investmentbolagen och idag är väl indexfonder ett bättre första råd. Men boken får en att komma igång och man får en ganska bred portfölj att börja med ändå.

1 gillning

26 år, 2017. Köpte evolution och bitcoin cert på Avanza. Köpte därefter mycket tech och hade mycket tur, vilket jag insåg några år senare. Har sparat så mycket jag kunnat fram tills någit år sedan (arbetslivet passar inte mig då jag snabbt blir mentalt utmattad ) men har insett att livet kan bli kort och dragit ner något på sparandet och börjat leva lite.