Hur gammal var du när du tjänade din första miljon?

Vad menar du med barnavdrag?

2 gillningar

Om man adopterar bort en unge blir det barnavdrag och en indirekt besparing på 1 Mkr efter 18 år.

3 gillningar

Ja, det där barnavdraget vill jag också ha så jag är också väldigt angelägen om att veta vad det är och hur man får det!

1 gillning

Anledningen till det är för att jag är adlig och då kan söka stipendium. Eftersom jag är kvinna så kommer tyvärr inte mina barn (om jag lyckas med min äggdonation) i framtiden inte få det då adel ärva på pappa sida.

Tror jag fick över 100:000 på 2-3 år totalt. Det vet länge sedan så jag minns inte helt.

Tack snälla :blush::grinning_face: heja dig med.

1 gillning

Jag menar att två vuxna med två barn i t ex nedre tonåren kan ha var sin miljon på börsen utan att de “är goda för” en miljon på börsen.

Jag hoppas det blev tydligare. :smiley:

Det var inte menat att skapa en skryttråd, jag vill ha en god samtalston och att vi peppar varandra, oavsett hur man tjänat in sitt kapital så är det väl en bedrift i sig.

Sen om det är kaffepengar i det stora är en annan fråga, jag ser att det är många som har kämpat för den första miljonen, hade uppskattat om vi håller en god ton i tråden.

Hur många riktiga boomers finns det här? Förmodligen några eftersom cuttoffen är runt 1960, men den gruppen räknas som sena boomers/tidiga gen x.

Vad en miljon betyder är ju ganska flytande också. Det betydde något helt annat, säg 1985, när de allra yngsta boomers var 23. Då behövde man 330k sek för att ha dagens miljon. 400k sek, om man tar när jag var 23. De fick absolut kämpa 3x mer för nominella milstolpen!

Jag var instället 24 när jag skrapade ihop min första inflationsjusterade boomermiljon.

Det här är mer intressant data! Hur snittlönen ser ut relativt utgifter etc. Inflationen gör det ju lättare varje dag att få ihop en miljon sek.

1 gillning

Blev inte tydligare. Du menar att man har sparat pengar till barn(en) som kan uppgå till 1 miljon men att man rent juridiskt äger pengarna själv? Dvs. sparandet är i ens eget namn men med mental öronmärkning?

Ungefär så ja. Se t ex på alla här på forumet som tänker sig betala barnens handpenning på lägenhet när de flyttar. Men jag tänker också på det extra ansvar det kommer med. Jmfr FIRE-tal eller rikedomstrappan, som halat extremt om man räknar på en person eller två.

Men det är såklart ingen riktig term utan mer ett tankespjärn i tråden.

Jag förstod inte heller direkt vad du menade med “barnavdrag”, men fattar lite bättre nu och visst blir det stor skillnad på hur och vad man räknar in i “sin första miljon”.

Jag räknar som jag gör i rikedomstrappan, dvs jag räknar enbart mig själv som individ och jag räknar bara tillgängligt/fritt kapital. Inte vare sig fastighet som jag bor i, eller lösöre… och absolut inte pension.

Min uppfattning är att de dyrare kapitalvaror man en gång köpt, där får kapitalet räknas som “förlorat” rent monetärt. Mkt få begagnade grejer motsvarar tillnärmelsevis inköpspris vid försäljning. Enda gången det är vettigt att tänka inköpspris är vid försäkring för ev. skada/förlust då ett nyinköp isf kan bli aktuellt.

23 år ung när jag skrapade ihop första miljonen på börsen. Kombination av bra år på börsen och jobb under plugget. Började tjäna egna pengar när jag var 14, jobbade 5-10h per vecka under högstadiet, 15-20h/vecka under gymnasiet och 20-35h/vecka under universitetet.

Jag var runt 29 när jag totalt hade tjänat ihop en miljon från arbete ungefär.
Hur gammal jag var när jag hade sparat en miljon av det jag tjänat, det vet jag inte riktigt.

3 gillningar

Jag också, men eftersom TS inte är tydlig blir svsren i trådrn därefter. :sweat_smile:

Ja, men det beror också på vad man köpt. En del av oss lägger slantar på saker som ökar i värde.

Du köper fel grejer helt enkelt. :zany_face:

Men jag håller med. Sett till snittet hsr du helt rätt. 40 blir mitt svar om vi bara pratar börsen eller kontanter.

Medhåll. Precis som aktier f ö.

1 gillning

Jag tror det är ett par saker. Har folk fått arv så ”fuskar” man ju i sammanhanget att tjäna ihop miljonen själv. Nummer två blir ju den otroligt skeva fördelningen av folk som gjort en miljon på företagande i tidig ålder i stort jämfört med på RT. Snackar vi om anställda utan något som helst förskott är nog andelen under 30 med en miljon ganska snarlik antalet som tjänade ihop 300-400k på 80-talet innan 30.

3 gillningar

Exakt. Sedan kanske det är fusk för många att säga att man “tjänat ihop” något när man i själva verket dragit nytta av samhällets alla gratis institutioner och redan existerande företag.

Det är inte rags to riches om man inte börjar som Tarzan. Ett ensamt övergivet spädbarn långt från civilisationen någonstans.

Som svensk variant av “trustfundbaby” känns det lite löjligt att öht svara. Man börjar ju reflektera en del över just det där. Vad förtjänar man och är det en tävling?

“Normala” barn ser ju inte vad de får gratis eftersom alla i ens närhet får samma sak, men när man pratar med invandrade ungdomar kan de kommentera lyxen av gratis utbildning och välfärd värt flera miljoner.

Räknas bara kapital så inte i närheten.

Räknas bostad och pension in så förmodligen runt 30.

1 gillning

Det var inget antagande om dig Noomi. Det är bara generellt skillnad att månadsspara och placera sig fram till ett belopp, eller bli miljonär när man får summan. Jag skrev först en liten extramening om hur det verkligen inte är en värdering eller dom gällande arv som jag sen tog bort​:sweat_smile: Är väl mest bara titeln på tråden: ”tjänade” jag syftade på. Jag unnar alla vartenda öre deras föräldrar har sparat!

@OBWN Jag anser att den här spaningen är fel på ett par plan. Nr1: alla på rt är del av samma system. Det tar hårt arbete och disciplin för de med hög sparkvot över lång tid att samla på sig pengar. De behöver inte gillra fällor i djungeln, nödvändigtvis, men framgång och förmögenhet inom ramarna för systemet är ändå svårt att göra, relativt sett. Institutioner som skola, pension, vård etc har ju dessutom alla vid start, mer eller mindre. Att argumentera om avvikelser där vore imo lite bad faith. Kanske mer generöst: missing the point.
Vi är ju i en tråd i 2020-talets Sverige…

Nr2: att ”en miljon” bara en summa i spelet vi deltar i, vare sig man vill eller inte. Vi kan kalla det för Fiat med Knuff :rofl:
Vad betyder 1M sek på stenåldern? Vikingatiden? Ramarna för frågan som ställs säger lite sig själva, menar jag. Tarzan är s a s irrelevant.

1 gillning

Ja, men som jag sade till Pikatchu ovan, räknas det verkligen som “helt själv”? Det är ju bara i just den här kontexten där alla får så mycket gratishjälp av samhället att man börjar ta det för givet.

Då är jag väldigt duktig på att arbeta eftersom jag blev miljonär i ettårsåldern.

Iom att många fått arv, gåvor, social trygghet och annat stöd så kan man fråga sig om det är “rätt” att räkna ev. hjälp.

Ja, men det är ungefär den poängen jag försökte göra. Räknar man bort all hjälp blir frågan meningslös för då skulle det inte ens finnas ett samhälle. Och någon har läshuvud medan någon fått utvecklingsstörning o.s.v, vilket man inte ens kan köpa eller få av samhället.

@Arbetsmyrran Vad är poängen om det inte är en tävling? Det enda du får är en massa åldrar att jämföra. Ska du sedan inte jämföra dem då?

Kommer bara leda till bitterhet för att man antar att alla börjar med ens egna förutsättningar och tar inte hänsyn till individuella olikheter. Världen borde vara perfekt rättvis så man kan jämföra, men är inte det.

Så vad är poängen?