Hur gammal var du när du tjänade din första miljon?

Vid 31 hade jag sparat ihop min första miljon.. inget arv. Börjaade från noll när jag var 24 år och nyexad.

Ok, jag började från noll och blev miljonär vid ett års ålder då :+1:

1 gillning

Det är detta jag menar är ett bad faith argument när du förstår att ts menar tjänade pengar på eget bankkonto.

Lol, nej. Det är bokstavligen reductio ad absurdum.

TS kanske bara var nyfiken?

Jag har försökt reda ut det själv och landat i att det är för svårt att separera sig själv från sin omgivning. (Det blir ju svar på även din fråga @Noomi)

Bad faith hade varit att bara svara utan att klargöra om delar av intjäningen varit ojämförbara.

Fast det verkar inte framgått så noga i tiktokvideon och ts verkade faktiskt inte bry sig så noga heller, så du kanske har rätt. Som man frågar får man svar, antar jag.

Ett ”bad faith argument” är när man använder retorik för att ändra riktning på debatten till något irrelevant eller göra en missvisande poäng.
@OBWN Du har inte ens en dålig/tråkig filosofisk spaning. Imo en kul diskussion, men som inte hör till frågan, eller förskjuter ts intentioner.

Reductio ad absurdum är retorik som leder ämnet ner till nonsens. Kvalificerar det som obetydligt med, vad jag anser i detta fall fakta som inte hör till ts fråga. Ex att vi har välfärdssystem som medför att man föds som miljonär. Inte en irrelevant tanke i stort, men i sammanhanget.

Det är jag som förvirrar med termer :slight_smile: inte @OBWN fel!
Jag gillar också tankarna som tråden verkar inspirera. Vad man har. Vad det är värt. Vad man tar för givet. Man får mer av staten än vad gemene person sparar!

Jajebus.

1 gillning

Kort sagt, det går inte nå någonstans “helt själv”. Bad faith var riktat till Pikachu, det var hans anklagelse. Det var bara första stycket jag riktade till dig.

Jag har försökt följa vad som är mitt ärliga bidrag till min förmögenhet och vad som är gåvor. Jag skämdes över att inte stå helt på egna ben och ha massa orättvisa privilegium.

Tillslut insåg jag att pengar är en representation av underliggande tillgångar och att pengar på kontot inte kan separeras från orealiserade delar av förmögenheten. Ett företag som inte sålts ännu eller ett hus som är värt mycket t.ex.

När man tänker i de banorna så finns det många fler exempel på orealiserade tillgångar. Att leva i fred och rättssäkerhet t.ex. En kultur som värderar materiell framgång och social trygghet. En omtänksam och omhändertagande familj. Hälsa och ungdom. Vad skulle allt det vara värt om man måste köpa det? Gränsen mellan mitt och andras bidrag suddas då ut.

Plötsligt så kände jag att jag kunde släppa skammen kring att inte stå helt på egna ben, för det är ett orimligt och nästan odefinierbart mål att nå någonstans “själv” i livet. Det är inte så ensamt på toppen när man inser att privilegium inte bara handlar om likvida medel.

Resonemanget tangerar väl lite wokeism, men mycket av skammen kom från att jag växte upp då ‘vita rika män’ ibland beskrevs som automatiskt sämre eller onda pga våra privilegium. Därför började jag gräva lite djupare i frågan.

Jag avundas de som bara kan skratta åt sådana idéer och inte ta dem på allvar. Jag funkar inte riktigt så. Det blir att man ältar istället. Det var väl därför jag studsade på frågan.

3 gillningar

Som sagt jag såg en video där den här frågan ställdes till folk på tech arena så jag tänkte att det kunde var en kul grej att ta upp i en tråd här i god ton. Frågan var då ställd hur gammal var du när du tjänade din första miljon.

Det behöver inte skapa bitterhet eller leda till någon typ av tävling jag trodde att vi i det här forumet peppar varandra.

Tycker ändå att många här har kämpat för sin första miljon oavsett vilken hjälp det varit på vägen eller inte, det var som sagt inte menat som en måttstock eller tävling utan mer som en kul grej och lite pepp!

Trevlig helg, den här arbetsmyran ger sig nu.

2 gillningar

Jag skrattar verkligen inte åt dina idéer, men jag ville gärna förstå vad du menade. Men nu är jag lite mer införstådd med hur du tänkte. Jag vet inte om jag tar dessa privilegier helt för givna, men till stor del gör jag förmodligen ändå det :thinking:

Inte så att jag inte inser skillnaderna som följer beroende på vilken del av klotet man är född och uppvuxen på… men visst, lite tvingas jag nog ändå se det som att jag iaf delvis tar det för givet då jag faktiskt öht inte ens vägde in den aspekten i hela resonemanget :see_no_evil_monkey:

1 gillning

För att underhålla din vinkel så finns det absolut saker jag hade nytta av under den avsedda ”miljonperioden”. Inget arv eller tillskott av cash, men min existens subventionerades av att jag kunde bo hemma med mer eller mindre inga privata utgifter alls. Det spelar ju ändå roll för sparkvoten. ”Hjälp” fanns det gott om, i form av trygghet och familj.

Jag visste typ inte ens vad investering var förrän ett år sen. Helt oinsatt. Min yngre bror däremot sparade säkert ihop till samma ålder, men helt med helgjobb, sommarjobb och 3års arbete efter gymnasiet genom galen sparkvot och faktisk investering i värdepapper.

1 gillning

Egensparade pengar; vid årsskiftet, 36 år gammal.
Jag får tillägga att jag blev klar med min utbildning sent (29, på väg att fylla 30), så detta är cirka 6 år efter att jag började jobba som ingenjör.
Innan/under studierna hade jag ströjobb och bluecollar jobb som aldrig gav några direkta marginaler att spara, och brände det mesta av pengarna.

1 gillning

Kommer inte ihåg riktigt. Kanske 30-35 ungefär.

Jag var riktigt bra på att spendera på den tiden så det tog ett tag innan snöbollen började växa :slight_smile:

1 gillning

Så svårt att svara på beroende på hur man menar.

Vid 24 hade jag 1 miljon i skulder ungefär tack vare studielån och nyköpt hus utan kontantinsats (vilket inte behövdes då).

De kommande åren lades alla pengar på renovering. Mycket sparades också i företag.

Första miljonen om inte hus, företag eller pension räknas kom vid 36 års ålder.

Det var även samma år som likviderna blev större än skulderna.

Första gången då likvida tillgångar minus skulder var på en miljon var vid 39.

1 gillning

Inte nått dit ännu trots lång sparkarriär (10+ år). Ingen hjälp hemifrån eller arv, flyttade hemifrån under gymnasiet så ingen möjlighet att jobba utan omkostnader hemma. Tömde sparkontot när jag köpte min första bostad i slutet på 2021 (på absoluta toppen, bra timing :D) och har två barn där vi valt att vara hemma heltid i ca 2 år per barn (det första kom i samband med nya boendet) så förutsättningarna har inte varit optimala ur första miljonen-aspekten.

Är inte bitter för det utan fyller på några av de perspektiv som redan diskuterats i tråden. Hade inte velat byta ut mina förutsättningar för en miljon ändå, är nöjd med mitt liv och mina beslut :slight_smile:

1 gillning

29 år när det kommer till fonder.

Men med bostad, tjänstepension mm så var det nog några år tidigare. Kanske 26-27 år kanske. Men då räknas det med bidrag från föräldrarna till lägenhetsköp (barnbidraget/studiebidrag sparat över 20 år).

1 gillning

Tippar på att jag nådde miljonen runt 33 år, men vet inte exakt. Nu ca 7 år senare strax under 20 mkr. Var en bra bit över 20 mkr innan kriget i Iran bröt ut.

Största anledning till ökningen är börsen men även runt 3-4 mkr från fåmansbolag.

1 gillning

Första miljonen vid 23. andra, tredje och fjärde miljonen vid 24, femte och sjätte miljonen vid 25. Ungefär så skulle jag bedöma det. Inget speciellt sparande utan god tillgång till lånat kapital bara.

2 gillningar

Har aldrig tjänat en miljon.

2022 tjänade jag 828900kr.

2025 707272kr.

Inkomster och utgifter är jag nöjd med. Tid är det jag vill ha mer av.

2 gillningar