Hur mycket har ni sparat i förhållande till ålder?

62 år.
6 mkr investerat
1,5 mkr bankkonto
17 mkr tjänstepension
Har i princip slutat jobba men tar små uppdrag via eget AB. Tar ut pension sen i våras.

6 gillningar

Det har kommit upp liknande trådar förut och själv ogillar jag att läsa dessa. De är ofta gravt missvisande likt vad Jan visar ovan. För notera att de som kommenterar här är:

1. På ett ekonomi-/sparandeforum.
  2. Att kommentera om sin ekonomi är mycket lättare när man har det bra ställt. Finns nog många här som inte har 1 kanin på kontot vid 30, men gissar på att dom i regel inte kommenterar i denna tråd.

Kommer försöka själv att inte fortsätta läsa, får bara dålig självkänsla av att “ligga efter”. Enligt alla mått mätt så är jag inte det, men det blir alltid att man jämför sig uppåt; för det finns alltid någon som har det bättre.

17 gillningar

Vad jobbar du med för att tjäna sådana summor per år?
Grattis :clinking_glasses::clinking_glasses:

Minns inte exakt men i början av min studietid (ålder 20-23) tror jag att jag sparade kanske 500kr i månaden, de senaste två åren (ålder ca 24-25) har jag siktat på att spara 2000kr i månaden. Hade betydligt högre hyra i början av min studietid och därav lägre sparande. Har inte bott hemma alls under studietiden.

När jag sommarjobbat har jag sparat i stort sett allting.

Nu 25 och börjat jobba heltid och siktar på 40-45% av nettolönen. Bor forfarande på studentboende med låg hyra. Hade jag bott i bostadsrätt hade jag nog inte kunnat spara någonting alls så på ett sätt är mitt sparande helt artificiellt. Lägger jag ihop min hyra och mitt sparade är det ganska exakt vad jag räknar med att behöva lägga på amortering+ränta+avgift+driftskostnader+underhåll för en bostadsrätt. Det är därför inte så lockande att köpa något då det hade tagit mitt sparande från 45% till 0%.

1 gillning

Inom IT-svängen på amerikanska bolag, olika chefsroller med generösa bonus/aktieavral.

1 gillning

36år
2miljoner på börsen
3mil fastighet

1 gillning

40ish

390000 i fastighet
180000 på Avanza
180000 på Lysa
190000 på kontot
Sen har vi Barnens sparkonto också.

Vi närmar oss miljonen med stormsteg iaf.

4 gillningar

36 år, väljer att svara på hur mycket jag har månadssparat själv, ca 1miljon ingångsvärden i fonder. 300 tusen till om man räknar med amorterat på huslån.

Allt annat kommer från arv, avkastning, lägenhetsförsäljning och gåvor. Det är betydligt mer men JAG har inte ”gjort det”.

1 gillning

30 år, 600 000 som lagts kontant på huslånet, amorterat 100 000
Buffert 30 000
isk 30 000

Vann jag?(ironi)

5 gillningar

Ca 30 år.

Började på nära 0 för 2.5 år sedan, har nu lyckats spara 365 tkr i olåsta medel med medianlön och bibehållen livskvalitet.

Fattig men på rätt väg iaf!

16 gillningar

Ytterst imponerande!

3 gillningar

Har lite problem med grafer som är så pass snygga som denna. Hur in i bomben kan medianen ligga på 1500 för större delen av spararna och resten ligga i princip på 1000 kr?
De verkar ha avrundat till 1000 eller 1500 eller bara hittat på siffrorna … :innocent:

2 gillningar

Tror du inte det har att göra med spararna, tror många skulle ha svårt för att månadsspara 1499 kr/månaden istället för 1500 kr/månaden?

1 gillning

Långt över 700.000 spänn. Inte dåligt alls. Bra jobbat.

2 gillningar

Tror jag läst tidigare att detta endast är överföringar via typ autogiro också? Mina överföringar på 20 000 per månad finns t.ex. inte med i den statistiken. Också svårt att se att medianen är 1500 kr. Kanske typvärdet eller har de avrundat som du säger.

1 gillning

Jag är 27 år. Jag har för nuvarande 350 tkr, ca 40 tkr buffert 280 tkr i indexfonder och 30 tkr i enskilda aktier. 7 år av plugg efter gymnasiet, jobbat nu i 1 år efter universitetet men jobbade mycket extra under studierna och månadssparat sen jag var 18 år (tyvärr i början främst på sparkonton och ej investering), fn sparar jag ca 10 tkr/mån så sparandet har accelererat senaste året. Haft en del flyttar som ätit upp sparandet tyvärr annars hade jag legat ännu högre.

1 gillning

Jag är 31 år, antar att folk som känner mig vet att jag har det relativt gott ställt ekonomiskt för min ålder men utanför den kretsen tror jag ingen vet eller ser det:

300 tkr kontant köpt begagnad bil
600 tkr ISK (-40% sedan köp om 1,0 mkr)
100 tkr tjänstepension
6,5 mkr 1% sparkonto privat
4,0 mkr 0% sparkonto eget företag

Pengarna kommer från lägenhetsaffärer och utdelningar från eget företag. Ska placera de större summorna när jag kommit fram till vart. Har inte gjort det ännu.

2 gillningar

Jämförelserna blir ju ganska intetsägande också. Om någon skaffar fem barn i ung ålder, en annan pluggar i sex år efter gymnasiet och en tredje börjar arbeta som hantverkare direkt efter så är det svårt att jämföra dem vid ålder x. Det kan dessutom oväntat hända saker som gör att man går från miljoner i kapital till skuldsatt, och sedan tillbaka igen. Så att man då uppger att man har kapital x vid ålder y blir bara en meningslös listtråd.

4 gillningar

Fast förhoppningsvis behåller man merparten av ihopskrapat kapital. Så lite intressant är det, frånsett då att det blir en hel del penismätartävling även om det inte är avsikten.

Jag håller med Anton här att sådana här trådar blir missvisande av olika skäl.

42år
ca 800 000 fördelat på dvs värdepappersinstitut och vinflaskor
Tryckte in 1.8msek i handpenning i bostaden.

1 gillning