Hur mycket har ni sparat i förhållande till ålder?

20 År
191k Avanza
30K buffert SBAB
90K Buffert Handelsbanken (Varav 80 ska till avanza i höstens dipp)
Lånat 200K till bil, sålt dyra bilen och gått till bil värd CA 130K (70K överbelåning)
Lånat 100% till lägenhet på 1.9M genom föräldrar
Räntan är runt 1% på båda lånen så inte riktigt sett mening med att betala tillbaka.
Räknar ej med pension men den är försumbar vid min ålder :slight_smile:

1 gillning

Som svar till att det blir lite missvisande i sådana här trådar. Ja, bra att det informeras om det såklart.

Jag tycker att tråden är intressant.

Roligt att se framförallt ungdomar som sparar och investerar och som kommer få mycket stor valfrihet i livet tack vare det.

Fint som inspiration till andra som hittar hit och läser tänker jag.

(Edit: stavning)

3 gillningar

22år och har jobbat sedan studenten. Investerat 90-95% av lönen (efter hyra hos föreldrar) varje månad plus 100K i barndoms fonder i olika fonder och några enstaka aktier. Med utveckling så ligger jag på 1.1 miljoner på ISK och tänker fortsätta såhär ett bra tag till

5 gillningar

Hoppas du tackar dina föräldrar för den chansen👍🏻

3 gillningar

Den här tråden är lite knepig för mig, men din bild över median och genomsnittsförmögenheten på Avanza ger mig mer än alla inlägg i tråden tillsammans. :blush: :heart:

Är själv ingen Avanzian, jag vände i dörren ska jag erkänna. Den plattformen har en känsla som inte passar mig. Men undrar om det kommer komma liknande statistik för Lysa i framtiden? :thinking:

1 gillning

Imponerande. Vilket typ av sparande har du? Vad sparar du i mån osv?

Tack

Har haft ca 28k grundlön men har genom skiftarbete med tillägg kommit närmre det netto. Tar extrapass inför semester för att kompensera extra utgifter samt i perioder när det är särskilt lönsamt. Sambo, bostadsrätt, bil, inga barn, separat ekonomi.

Sparar senaste tiden alltid minst 13k/månad enligt fördelningen nedan, men puttar även in det som blir över när det blir över.

10k Sparkonto med 1% ränta
1k lysa bred 100/0.
2k ISKkonto enligt
60% Lf global indexnära
15% SEB Sverige indexnära,
10% LF tillväxtmarknad,
10% Spiltan aktiefond investmentbolag
5% AMF småbolag,

Vet att det är tungt viktat i Sverige och att överlapp förekommer. Spekulant på hus inom något/några år därav sparkonto.

37 år och började spara i stor utsträckning alldeles för sent och sålde av en del aktier för tidigt…

Närmare mig 3 miljoner varav tillgångar i storleksordning är aktier, kontanter, lägenheter utomlands och mark.

Försöker spara 50% av inkomsten och har kunnat accelerera allt med låg skatt här och rätt bra ersättning för jobb. Svårt att räkna med tjänstepension eller statlig då jag inte tillför någonting som det är nu. Får ta det som bonus senare om inte inflationen ätit upp allt.

Imponerande att många kommit så långt vilket ger mig motivation. :smile:

1 gillning

28, ca 1 miljon sparat/ärvt/investerat fram till förra månaden. Sedan dess blev det husköp och har 300 000kr kvar som buffert nu.

Fick drygt 200 000kr när jag blev 18 som ruttnade på sparkonto i många år. Sedan vart det lite ströjobb och utbildning så de första åren sparade jag ingenting. Vid 24 (då jag hittade rika tillsammans) började jag jobba med hög lön och bodde billigt så investerade 15 000-20 000kr varje månad i globala aktiefonder. Blev ca 800 000kr totalt, sålde allt i november förra året. Nu är dock sparandet på paus iom husköp, hög ränta, prylar som behövs, bäbis, el med mera. Sätter “bara” in 1000kr/mån nu på fonder.

4 gillningar

57 år, vanlig yrkesarbetare.
Började på 0 december 2019, kör månadsparande via Avanza (ISK) och köper bara LF Global Indexnära.
Har fått ihop 760k hittills.
Bor i villa så har ett litet huslån, i övrigt skuldfri.
Min förhoppning är att kunna gå ner på halvtid vid 60 och helt dra in årorna vid 61-62.

Långt ifrån rik men har följt det här forumet ett tag för att få inspiration.

29 gillningar

Är 25 år och har 490.000 i indexfonder och ca 70.000 på bankkonto.
Började spara medvetet för tre år sedan och gick då in med ca 70.000 på börsen direkt och har månadsparat sedan dess.
Jag jobbar som musiker och köpte ett nytt instrument för fyra år sedan för ca 500.000. Då gick alla mina dåvarande sparpengar åt vilket var ca 170.000 plus att jag tog instrumentlån från csn på 130.000 och 200.000 i privatlån. Privatlånet har jag betalat av helt nu :blush:

3 gillningar

Vilket typ av instrument får du för 500k ?

Min gissning blir på Piano

33 år

Tror vi har runt 945.000 och sen får vi nog loss 800-900.000 på lägenheten

Kan investera 20-25.000 i månaden men vi är lite sådär att vi egentligen inte vill snåla så mycket så vi får se vad det blir framåt. Är lite av allt eller inget mentalitet. :slight_smile:

Ibland blir det göra egen mat och billig (men bra), baka osv. Ibland blir det lyx och restaurang/fik och matkostnaden tar allt som skulle investeras. Inte helt normalt kanske

1 gillning

36 år, Hyresrätt, ca 2,2m på Avanza i mestadels breda fonder, ca 2,2m på sparkonton, ca 600k investerat i diverse onoterade bolag. 50k i lön.

2 gillningar

27 år, ekonomiska händelser i livet som involverar föräldrarna fick mig att verkligen ta tag i ekonomin. Investerar i index och har sysslat med det sedan 2016.

113 000 € med månatlig insättning på runt 1500 €.

3 gillningar

Vad är din arbetstitel?

En till tråd som bidrar till min vardagsstress :sweat_smile:

Hushåll utan barn, vi har sparat ganska jämnt 1M och är 31.

2 gillningar

Starkt jobbat! :muscle:

Jag är 29 och har varit ekonomiskt oberoende sedan jag var 23 - men det är pga arv. Jag kan inte vara nöjd över någon personlig prestation, direkt :confused:

Måste vara gött att ha utfört en sådan bedrift.

4 gillningar

@OBWN nu när du säger det så, jag har dock inte stannat upp och reflekterat nämnvärt på det.
Jag har mer jobbat på i tystnad :slight_smile:

3 gillningar

Är 52 och har gnetat ihop 950 tusen genom månadssparande hela livet. Det är jag stolt över även om det är lite i sammanhanget i denna tråd.
Huset är värt 4-5 miljoner mer än lånet.
Mvh Kroken

12 gillningar