Är 25
Cirka 400k på Avanza
Cirka 600k i lägenhet
Kanske 50k skräpandes på konto.
2 klockor på cirka 250k totalt
Rolig tråd att läsa.
Har runt 1 miljon i fonder och sparande.
Sen runt 400k i bostaden.
28år.
Får man fråga vad du gör i dag när du är ekonomiskt oberoende? ![]()
Den dagen gör mig både taggad och förskräckt.
Vad gör man?
Inget särskilt. Kom gärna med förslag (kanske finns trådar om det). Det har tagit tid att landa i detta. Är inte bekväm med att skapa en egen rutin utanför samhället. Jag har inte kommit på vad jag ska göra, exakt.
Villa med sambo och hund. Ett garage som jag inrett som verkstad. Ett vanligt industrijobb som jag trivdes väldigt bra med fram till nyligen (för den dagliga rutinens skull). Jag har slutat plugga för jag hatar den miljön.
Överväger att plugga på distans till hösten och/eller skaffa ett trevligt deltidsjobb.
Det här är ju ändå smått otroligt. Det är alltså 3.75 miljoner i rent sparande, vid 32 års ålder. Räknar vi på 8 hela år (2015 - 2022) så är det runt 39.000 SEK/månad i rent sparande varje månad under 8 års tid.
Bra jobbat!
Mvh,
Är 29 år.
Ca 500k i lägenhet
1, 2 miljoner avanza
90k på standard sparkonto
(vill notera att 1,2 miljoner är arv och inte jag själv som slitit ihop)
Det är absolut bra jobbat men några av åren har varit väldigt bra på börsen så det totala sparandet kan förstås vara väldigt mycket mindre.
32 år, 50.000 ISK. Har precis blivit skuldfri och sitter helt obelånad i livet, inte ens ett mobilabonemang. Känner mig friare än på länge.
Ha, precis räknat på Ramit Sethis ”I Will teach you to be rich”
63 åå 600K tillgängligt på några dagar,
Tillgångar övrigt 25 nettoårslöner med beräknad skatt avdragen
Pensionskapital beräknat netto 10 nettoårslöner
så jag ser nu att jag kan leva gott till 100 år som hemlös.
53 år. Utdelningsinvesterare. Gillar cashflow i stora tråkiga bolag. Tagit tid men har nu ca 2,7 miljoner i utdelningsportföljen. Yoc på ca 6% så typ ca 13 000:- i utdelning/månad. Rör inte det jag investerat (vill inte klippa hönan som värper guldäggen). I övrigt ca 3 månadslöner i buffert. Inget hus (sålt), och inga skulder.
24 år
- Cash 18.401kr
- Pension 262.442kr
- Bostadsrätt (uppskattat värde - bostadslån) 91.596kr
- Fonder 146.350kr
Totalt: 518.750kr
Jag fyllde 24 i december förra året och idag har jag en total nettoförmögenhet på 518.750kr. Jag ärvde ingenting och levde de första två decennierna av mitt liv i fattigdom, vilket gör mitt liv till en ‘rags to riches’-historia.
Fram till augusti 2021 var min nettoförmögenhet negativ eftersom jag bar på mina föräldrars lån efter att min far gick bort och min mors affär misslyckades. Ett av de bästa besluten jag tog i livet var att flytta till Sverige som vuxen eftersom det öppnade dörren för mig att få ett extremt välbetalt jobb (relativt min ålder), vilket ökade min månadsinkomst med 12 gånger. Jag spenderade min första månadslön för att betala av mina föräldrars lån och sedan dess har jag sparat aggressivt. Under cirka 12 månader maxade jag min löneväxlings och i december 2022 bestämde jag mig för att jag hade sparat tillräckligt där för att låta det ‘baka’ i ~40 år. Nu sparar jag privat runt 60% av min lön efter skatt och ser fram emot att nå 1 miljon SEK-milstolpen under de kommande 5 åren.
Tack!
Stämmer bra. Det är inklusive tillväxt i fonder och värdeökning på tidigare ägt boende (köpt 2016, sålt 2021). Och om det inte var tydligt; det var hushållets gemensamma tillgångar jag beskrev.
Vi har hållt oss kring 20-25k/mån i sparande, drygt 10k per person.
50år. Eget kapital ca 8,2M (inkl avdrag för latent vinstskatt avseende BR). Intjänad pension ca 7M utöver detta
Mid 30
ISK 10m
Övriga investeringar 1,5m
Bostad 1m
Tjänstepension 3m (brutto)
Lön 115k brutto (30k tjänstepension)
Side hustle 50-80k netto beroende på resultat
Så net worth ökar med ca 200k netto per månad
Jag har sparat “mer än tillräckligt” för att klara mig tills liemannen kommer.
What wait! Grattis! Hoppas du kan utveckla lite, sjuka summor
Hur har du fått ihop 3M redan i tjp? Visst att du har hög avsättning idag, men du kan väl inte haft det så många år? Eller lyckosamma placeringar?
Skulle även vara kul om du kunde dela med om ditt sidehustle!
Bra sits, hoppas man själv är där vid 50. Nyfiken på pensionen, antar det till största delen är tjp? Måste vara ovanligt att ligga så högt vid din ålder. Tänker att de flesta blir höginkomsttagare efter viss karriär bakom sig varvid tjp-avsättningarna drar iväg. Men att då hinna få ihop 7 millar till 50 är bra jobbat! Skulle inte du kunna gå i pension redan idag (om du ville?) Eller är mycket av det övriga kapitalet låst i bostad som inte ska säljas? Intressant att höra hur andra som lyckats tänker!
Jo men haft rätt hög lön framförallt efter 30 så avsättningen har varit bra rätt länge och bra utveckling på börsen
Kan tyvärr inte säga något om side hustlen men det är inte en passiv inkomst så det handlar om mkt jobb på kvällarna efter huvudsysselsättningen jag har. Det är dock inte hela året (men siffrorna ovan inkluderar detta så om du multiplicerar siffran med 12 så får du korrekta årsestimatet)
Snyggt! Jämförde mot mig själv som ligger långt efter i summor men ca samma ålder. Har haft 50+ i lön sedan 30 och några större hopp sedan dess. Är nu 35 och har ca 1M i tjp. Har dock inte löneväxlat samt haft merparten investerat i traditonell förvaltning samt globala indexfonder. Har du redan 3M kan du sluta spara idag och plocka ut 12 MSEK vid 55 (7% årlig avkastning) ![]()
Mitt tips är att inte jämföra dig för mycket med andra då alla har haft olika resor och förutsättningar. Jag gjorde rätt mkt pengar när jag var 20-25 men sen åkte jag på en del skitinvesteringar som gjorde att jag fick jobba mig tillbaka senaste 5 åren. Så är ändå rätt nöjd var jag står idag…