Vart har du fått dina pengar ifrån?

Hej,

jag har läst igenom tråden “hur mycket tjänar ni” och en liknande fråga som kom till mig är vart har ni fått era pengar ifrån?

Om jag tar mig själv som exempel så använder jag pengar från mitt lönearbete varje månad för att täcka kostnaderna för mitt leverne och detta tror jag är det vanligaste sättet att betala för sig. Om man sedan ser till de tillgångar jag har utanför lönekontot varje månad så har jag uppskattat att jag fått mina pengar från följande fördelning:

Ca 40% från värdeökning av bostadsrätt
Ca 10% från avkastning på kapital (fonder och aktier)
Ca 50% från sparande från lönearbete (efter löpande kostnader är betalda)

Jag har sparat på börsen i ca 4 år så min förhoppning är att jag ska kunna se en ökning av andelen från avkastning i framtiden och jag har även påbörjat en investering i ytterligare en fastighet som jag hoppas jag kan ta med i ekvationen i framtiden.

Så vart har ni fått pengar till era tillgångar ifrån? Lönearbete, börsen, företagande (ni äger ert företag som har värde, delar ut avkastning etc.), arv, gåvor, alla rätt på stryktipset, giftemål?

/Mandarinen

6 gillningar

Senaste tre åren (alltså rullande 36 månader, inte kalenderår), samtliga beräknade efter skatt = netto.
Det är inte källan till alla pengar jag har, utan källan till mer eget kapital under perioden.

Sak Procent
Lön 35%
Försäljning bostad 19%
Arv & gåvor 11%
Utdelning eget bolag 11%
Värdeökning på investeringar 24%

Skulle jag kika längre bak i tiden så skulle en större andel ha kommit ifrån lön då börsen gått rätt bra senaste åren och att jag redan för 36 månader sedan (periodens start) inte utgick från ett kapital på 0. Backar jag till data från 2013 (året då jag började samla på mig massa data, tillika då jag började spara på ett ungefär) så utgör lönen ca 48% av det ökade egna kapitalet.

5 gillningar

Det här är en intressant fråga men också svår att hålla ordning på. Det vore en bra grej att skapa någon sorts app där man kunde hålla koll på alla sina tillgångar. Det kunde också vara bra för den ekonomiska förståelsen att se de verkliga proportionerna.

För min del består säkert 70% av värdeökning på huset, 15% av avkastning och 15% av sparande. Ska man se det längre tillbaka finns det även arv, gåva och försäljning av prylar (hobbyverksamhet) med i bilden.

2 gillningar

Först blev jag kallad digital hamster. Men vid närmare eftertanke var nog digital ekorre det som bäst beskrev mig enligt en närstående. Detta då jag inte bara sparar precis alla dokument (deklarationer, fakturor, räkningar, pensionsbesked, lönebesked, kreditupplysningar, transaktionslistor från banken…) osv; utan jag gömmer undan dem i en fin struktur så att jag vet precis var de är i god ordning (likt en ekorre som gömmer undan mat utifall man behöver det i framtiden). Vi pratar alltså dokument jag ännu inte vet vad jag ska göra med, men att ha dem i förebyggande syfte utifall att jag skulle vilja göra något nytt datadrivet med min ekonomi jag inte redan gör. :nerd_face:

2 gillningar

Jag har noterat mitt sparande i drygt 20 år. Under den tiden har mitt sparkapital växt så att 25% kommer från sparande och 75% kommer från kapitaltillväxt.
I början på perioden sålde jag min bostad med god förtjänst och flyttade till en mindre ort vilket innebar att jag kunde köpa den nya bostaden utan lån och därmed öka min sparkvot. Man kan alltså hävda att en del av mitt sparande kommer från bostadsvinst, men det är svårt att beräkna hur stor andel.

2 gillningar

Det finns ju de som hävdar att kapitaltillväxt som kommer från kapital man erhållit via lön på något sätt ändå ska räknas som avkastning på lönearbete.

Hur som helst för egen del är mina tillgångar till absolut största delen erhållna via värdeökning på fastighet. Det som kommer via lön känns som en droppe i havet jämfört med hur mycket rikare man blivit de senaste åren pga prisuppgången på fastighetsmarknaden. På sätt och vis är detta lite deprimerande, det finns ingen större morot att försöka anstränga sig för att få upp lönen, det blir en försumbar påverkan på ens ekonomi.

Ja det blir ju givetvis en svårare fråga ju längre man lever och får kapital och värdeökningar från olika håll. För mig var det ganska lätt att dela upp kapitalet då jag som sagt inte sparat så länge så jag har bra koll vart jag har fått pengar ifrån och jag har “bara” kategorierna lön, avkastning och prisuppgång på bostadsrätt att räkna med. Men jag tycker det är intressant att se vart ni andra fått era pengar ifrån, hur många blir rik på ett arv och hur många blir rik av sitt företag tex?

Typ 100% från sparande från lönearbete.

Inte fått en krona och kapitalet på börsen är för litet än så länge för att prata om någon vidare avkastning.

2 gillningar

Sparar ca 50% av nettoinkomsterna i hushållet varje månad, och har ett totalt sparande som består av ca 30% insättningar och 70% värdetillväxt.
Bostaden, en lågbegåvad villa i svennebananområde, har ökat i värde med uppskattningsvis 50% eller 4 miljoner sedan inköpet 2010. Det är ju trevligt i balansräkningen men eftersom allt annat är lika dyrt och jag inte har några planer på att flytta till varken hyresrätt eller husbil så tar jag inte med det i kalkylen.

2 gillningar

Intressant med svårt att svara på som några tidigare har varit inne på.

Själv har jag gjort en bostadskarriär i Stockholms innerstad med rätt många flyttar vilket har lett till en ordentliga vinster. Stor del av dessa vinster har sedan gått till att köpa ut min fd partner/kollega från vårt aktiebolag som vi startade tillsammans.
Detta bolag ger numera ger en betydligt större utdelning än vad min lön når upp till på årsbasis.

Så frågan är då, pengarna som kommer från utdelning från aktiebolag har möjliggjorts tack vare pengar från bostadskarriären. (och hade dessa inte investerats i ett företag så hade de säkert investerats vidare i bostadsmarknaden).

Tycker även som @Anonym att det är svårt att ta med pengar som finns i bostaden. Så länge jag inte flyttar till en helt annan ort som har en annan prisnivå så är det “samma pengar” som snurrar runt då allting har ökat ordentligt.

2 gillningar

Jättebra fråga! Har inte byggt upp mina spreadsheets på det viset men kunnat uppskatta på ett ungefär. Vi bodde utomlands tills förra året och köpte hus först för drygt 10 år sedan, så var lite förvånad av vårt eget resultat faktiskt.

40% är från värdeökning av boende (brukar dock inte räkna med detta)
30% löner
30% avkastning

Löner är en grov uppskattning på vad vi brukade lägga undan per månad i snitt, och avkastningen helt enkelt deltat. Inte haft några arv eller fått med mig något hemifrån, så borde vara hyffsat korrekt.

Vi sparade väldigt mycket under en period innan barnen, löner och bonusar, det investerade vi sedan både i hus och på marknaden. Vi sparar nu en hel del igen men den delen blir ju relativt sett inte så viktig över tiden. Den stora uppsidan (hoppas vi!) är bolaget jag driver nu sedan några år tillbaka, men det är ju långt ifån realiserat. :slight_smile:

Dock kan du öka på bolånet mer än om du köpt boendet idag, vilket ökar din avkastning om du investerar låneutrymmet på börsen. Den börsavkastningen skulle isåfall varit avkastning på boendet? :thinking:

Det är klart att jag kan öka på min belåning till mycket låg ränta, med bostaden som säkerhet. Men då pratar vi ju om en annan form av investeringsfilosofi.

:musical_note: Hard work work work :notes:

1 gillning

Kanske hälften från gåvor/arv/liknande, 40% från sparad tjänsteinkomst/studiemedel och 10% från börsavkastning. Ingenting från avkastning på bostad.

2 gillningar

Skulle säga att alla mina pengar kan härledas till arbete, nästan 35 års arbete i mitt fall. Överskott från lön har gått till sparande som fått avkastning via räntor, börs, kontantinsats till bostäder, värdeökning i bostäder etc. Tyvärr går inte värdet i bostaden att använda om man inte vill sälja och flytta till något mindre/billigare, utöver att bostaden är säkerhet för lån inklusive värdepappersbelåning etc.

Tänker man så kan man säga att 100% kommer från arbete i mitt fall. Lönearbete plus arbete med förvaltning av överskottet. Det är trots allt jag som väljer var jag lägger mina besparingar.

Ser man på kapitalets fördelning efter 35 års arbete så är delen som ligger gömd i framtida pension (allmän/PPM och tjänstepension) klart störst i mitt fall, sen kommer privata sparandet och bostaden. Bostaden räknar jag dock inte med, även om den ökat i värdering med c:a 4 miljoner sedan jag köpte min nuvarande bostad. Det är inga pengar jag kan disponera.

Jag rekommenderar ett vanligt kalkylark typ Excel eller motsvarande. Jag kan se alla mina saldon/depåer och följer upp månad för månad, år efter år. Jag kan se värdetillväxten sedan årskiftet för alla poster i procent och kronor. Räknar även om det i motsvarande nettoårslöner (skattejusterat) för totala värdet och värdeökningen sedan årsskiftet. Tror inte på att någon app löser detta och föredrar att göra en sammanställning som passar just mina behov. Jag får förstås mata in uppgifterna löpande men det är inte så jobbigt, jag ska ju ändå in då och då för att byta fonder etc. Så jag har järnkoll på precis det jag vill ha koll på.

1 gillning

Intressant fråga ja, har nu lagt till ett diagram i mitt kalkylblad för detta! Landade på cirka:

60 % sparande
20 % gåvor
10 % värdeökning av fonder
10 % vinst vid bostadsförsäljning

Lär så klart finnas en ganska tydlig korrelation mellan dessa siffror och vilken generation man tillhör.

1 gillning

50% Lön
25% Poker (Känns lite som att svära i kyrkan på RT)
15% Börsen
10% P2P/crowdfunding, gåvor, inlåningsräntor

6 gillningar

Av nyfikenhet: ni som har en del i gåvor, vad innebär det rent konkret?

Nästan uteslutande förvärvsinkomst genom gnetande och sparande.

10-20% kanske är avkastning än så länge.

Jag har inte stenkoll på just andelar efter ursprung, eftersom jag fokuserar mer på fördelning av befintliga placeringar. Sedan räknar jag inte in bostad alls, eftersom det aldrig realiseras mot något annat än en ny (och som det verkar, alltid dyrare) bostad.

Blev också lite konfunderad av det där med att en del verkar ha en anmärkningsvärt stor andel som kommer från gåvor (om det nu inte handlar om arv). Associerade till hur många får ett par hundringar av mormor i julklapp och att en del istället fått såna här rullar varje jul. :grin:

2 gillningar