Hej! Jag undrar lite om hur mycket ni har av ert sammanlagda sparande på just börsen?
Följdfrågan blir också, om ni hade går in i dag på börsen, hade ni gått in med samma totalbelopp?
Hej! Jag undrar lite om hur mycket ni har av ert sammanlagda sparande på just börsen?
Följdfrågan blir också, om ni hade går in i dag på börsen, hade ni gått in med samma totalbelopp?
Jag har ca 30 % på sparkonto och resten investerat. Numera månadssparar jag ihop för att sänka risken så andelen på sparkonto kommer öka ett tag framåt för att sedan minska när jag är nöjd med mina kassadepåer och vill investera mer.
Ca 60% på börsen.
Försöker hålla en 60/40 portfölj just nu eftersom jag kommer behöva kontanter i närtid.
Jag håller det enkelt, har bara ett isk och ett sparkonto.
Har ingen mental bokföring som jag kallar buffert, pension, barnspar eller liknande.
Så portföljen varierar hela tiden mellan 50/50 till 90/10 beroende på hur mycket kontanter som behövs.
90% investerat i aktier och aktiefonder. 10% i räntefonder (high yield, så det finns en del risk också med dessa). Om jag suttit med allt i cash idag hade jag nog gått in med exakt samma fördelning. Gillar att vara i marknaden. Sparar långsiktigt, har inget större planerat uttag de närmsta åren.
Hej!
Vi har ca. 25% av vårt sparande på börsen just nu. Resterande pengar har vi på ett vanligt bankkonot (med minimal ränta). Tanken var att dessa pengar skulle användas för att finansiera bostad.
På din följdfråga, lite svårt att ge ett klart svar. Vi hade nog inte gått in med en klumpsumma i nuläget, men absolut hade vi gått in med samma mängd pengar som vi har nu genom ett månadssparande. Nu är vi också lite mer aktiva på börsen genom att vikta om vårt sparande, med större månadsspar in på fonder och lite mindre in på bankkontot.
Mvh,
Ca.98% på börsen i Global indexfonden. Ca. 2% sparkonto i buffert . Så fort det blir pengar över investerar jag de i Avanza Isk portföljen på en gång
.
Ca 50% på börsen
50 % (50 % buffert på sparkonto, 50 % fonder 90/10) om man inte räknar pengar sparade till specifika ändamål (bil och husinsats). Allt fortsatt sparande sker i fonder så den andelen är tänkt att öka framöver.
Av det finansiella kapitalet är 100% på börsen. På de totala nettotillgångarna inkl “vinst” i huset är det 40%
Allt förutom det som är i krypto
bufferten jämkas med belåning i aktiedelen till ±0
Sen till festen, började spara på börsen mars förra året hoppas kunna vara med ett tag innan spelreglerna förändras och kommunisterna förbjuder eget ägande.
Om man räknar alla tillgångar så 50% på börsen, det känns precis lagom för mig
Ser ut såhär för tillfället. Rätt mycket i kontanter på grund av planerat bröllop nästa år (pensionsspar och företag borträknat.
Totala tillgångar:
Jag håller på att förbereda att sluta jobba nästa år så jag siktar på 50% kontant 35% aktier och 15% guld.
För tillfället har jag cirka 35% kontant. Sen har jag en obelånad lägenhet som jag inte räknar in i sparandet.
97% på börsen, i fonder (då har jag inte räknat mellanriskhinken som är knöfull med ett hus).
På ett bräde? Det tror jag inte. Detta har jag sparat in. Men att jag maximerat avsättningarna länge stämmer. Så på sätt och vis ja, då jag ju gått in maximalt, fast på månadsbasis. Time in market är aktuellt även idag, om det är en del av frågan.
Större än 100% med varierande grad av belåning.
Svar ja på följdfrågan.
95%, har en buffert med kontanter som täcker daglig konsumtion. Större poster så kan jag föra över från min isk-kredit samma dag.
Jag vet att rätta svaret är time on market men hade nog spridit ut insättningarna över ett par månader för att minska risken för att träffa en perfekt topp… Också kul att försöka hitta dalar att köpa i, gamefication eller vad det kallas.
Det beror nog på vad man räknar dom sparkapital.
Jag har 100% av min buffert på bankkonto. Och 100% av mitt långsiktiga sparande på börsen. Enligt modellen med hinkar.
Bufferthink 100k på konto.
Mellanriskhink hus och försäkringar.
Passivahinken 100% aktier/fonder.
Jag har inget mål med hur många procent varje hink ska utgöra, helt skulle jag vilja att passivahinken utgjorde över 99% av mina tillgångar. (Tyvärr är det nog bara 10% eller så.)
93 % investerat på Lysa och Avanza 100% aktiefonder. Resterande 7% är buffert.
~200%
Eftermiddag.