Hur mycket cash inför börsras har du?

Hej,
Jag kikade på video Inför börsras

Där rekommenderar han att man har en del i cash för att man inte vill missa investeringsmöjlighet under nästa börsras.

Dvs att invänta istället för tajma.

Hur stor andel av dina besparingar har du avsatt för detta?

Vad sägs om att placera denna andel/cash i lysa 80% räntor 20 % aktier i väntan på kommande?

0% men jag kan gå likvid temporärt delvis i oroliga perioder så det kan variera över tid.
Lysa använder jag inte.

1 gillning

200 000 kr har jag på sparkonto, utan ränta för jag är lat.

1 gillning

Tre månadslöner på lönekontot. Eftersom jag fortfarande jobbar kan jag skyffla in dessa. Men jag tror jag vinner på att ha resten på marknaden i långa loppet.

1 gillning

Marginell belåning. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

0kr.

Är fúllinvesterad med alla pengar jag kan förutom buffert och pengar som ska vara säkra på sparkonto till annat med kort sparhorisont.

Har dock lite räntefonder i de flesta av mina portföljer så med ombalansering några gånger om året så blir det väl att det köps lite mer aktiefonder än räntor vid nedgång.

2 gillningar

Zero kronor. :+1:.

2 gillningar

Rent krasst är ju invänta = tajma.
Med det sagt har jag ungefär 6% likvider just nu. Mest för att jag gillar att tro att jag kan göra något smart med dem.

12 gillningar

Noll spänn. Buffert har jag för oförutsedda utgifter. Mina pengar ska jobba på börsen dygnet runt oavsett börsklimat.

5 gillningar

Några hundra tusen har vi i likvida medel, sen går det ju att belåna portföljen också. När nästa börskrasch kommer vet ingen, om 1 år, 5 år etc. Har dock lite cash för att kunna göra köp i bolag som dippar tillfälligt, utan att behöva belåna.

/H

1 gillning

Alla bör ha något i cash … det är ju därför vi har bufferthinken i 4 hinkars principen. Sen ska ju den i och för sig inte investeras oavsett hur lågt börsen står.

Videon verkar vända sig till folk som gör all-in och inte har någon cash alls, vilket såklart är farligt annat man är 100% säker på att man klarar sig oavsett vad som händer inkl arbetslöshet, sjukdom, skiljsmässa mm.

Sen är det frågan om man i andra portföljer tex 60/40 eller 90/10 väljer att gå ner i aktieandel. Där menar jag på att det beror på:

• Är man ung och har många år till pengarna behövs så ska man nog ligga kvar på tänkt fördelning
  • Är man så rik att man ändå inte behöver pengarna så ska man nog ligga kvar
  • Är man som vi lite äldre och snart ska leva på kapitalet - och behöver kapitlet - så kanske ”return of capital” är viktigare än ”return on capital” och då kan man som vi göra vinsthemtagningar under uppgången. I vårt fall blir 90/10 istället 70/30 och 60/40 blir 40/60. Efter en stor nergång går vi tillbaka till normalläget och i extrem (>50%) nergång även över normalfördelningen.
    Men vi gör detta med det primära syftet att bevara kapital och minska risken, inte att öka avkastningen.

Gör man tajming in/ut ur börsen med avsikten att öka avkastningen så tror jag man är fel ute. Forskningen pekar åtminstone på det.

Andra portföljer som tex väldig högrisk i ”lekhink” är ju just lekhink som ska kunna förloras helt och hållet så sådana måste ju få köra i alla väder.

Portföljer som RT portföljen är ju till för att bevara värde i alla väder så även den ska ju vara helt orörd.

Vi har även en värde/utdelnings portfölj med många enskilda aktier och den ska såklart köra oavsett börstemperatur.

Så tänker jag :slight_smile:

7 gillningar

Kontanter vid börsras fyller olika syfte i uppbyggnadsfasen och uttagsfasen.
Då vi närmar oss uttagsfasen är syftet med kontanta medel att slippa paniksälja aktier vid kraftigt börsras och istället i lugn och ro vänta ut nedgången.
Det är i alla fall ansatsen.

3 gillningar

0% men kan tänka mig att börja belåna huset om det går ner 30-50%. Går det bara ner 20-30% kör jag bara superlånet på Avanza. På huset har jag under 50% belåning idag , kan tänka mig att låna upp till ca 75% på huset. Sen är det bara att vänta några år , är fortfarande ganska ung så en börsnedgång skrämmer mig inte . Hade nog agerat annorlunda om jag var 65 .

2 gillningar

Bortsett från buffert (som inte är tänkt att investeras) så har vi 100% på börsen. Instämmer med tidigare kommentar om att invänta är detsamma som att tajma, vilket är en investeringsmodell vi undviker.

2 gillningar

Totalt ca 10% ädelmetaller och 30% kontanter i buffert (varav ca hälften skulle kännas ok att lägga in vid nedgång). Mao ca 25% som skulle gå att inhandla aktier för. (men det är tveksamt om jag skulle använda/våga/hinna lägga in allt vid rätt tillfälle)

1 gillning

Jag har c:a 10% i “snabba ca$h” på lönekontot. Jag har haft dålig erfarenhet av att ha bufferten i guld och räntor. I corona dippen tog det för lång tid att sälja av dessa för likvider och jag missade ganska mycket av investringsmöjligheten. Så jag håller inte med Bolmeson’s ideal portfölj. Min strategi är.
1, Indexfonder(spridda på många marknader och index storlekar)
2. Tid i marknaden…att ha för mycket kontanter eller guld och räntor är att stå utanför index marknaden.
3. När krasher sker…håll dig fanimig borta i från säljknappen. Marknaden återhämtar sig alltid, sitt lugn i båten.
4. 10% reserv i kontanter är snabba pengar som kan investeras på dagen, lite gambler måste man ju vara :slight_smile:

3 gillningar

Jag är typen som månadssparar och bara låter det tuffa på utan att bry mig så jag har inget som står och väntar på att bli investerat. Däremot en del som låter mig sova gott om natten när kraschen kommer.

Eftersom jag bara investerat i 6 år är corona-kraschen den enda jag har erfarenhet av. Om jag inte minns fel var ju botten på kraschen ungefär i nivå med börsen i september 2019. Så då kunde man ju lika gärna gått fullt in på marknaden då istället för att vänta?

Är inte risken att det blir så om man har en klumpsumma liggandes? Att även om man går in i en dipp eller krasch så kunde man lika gärna gått in tidigare till samma kurs. Och ju längre tid man får vänta på kraschen desto sannolikare är det att det blir till nackdel för en själv? ATT kraschen kommer vet vi, men NÄR och hur djup den blir vet vi inte.

Eller tänker jag fel?

3 gillningar

Ja, problematiken för mig är att jag tänker så här.
Två scenarios. Året är 2011(10 år sedan)

1. Du lägger undan 10% av din portfölj(100k SEK) till en “krash reserv” i räntor och kontanter. Efter 10 år så har du fått väldigt dålig avkastning. På kontanter har du förlorat både till inflation och till kostnader till banken och räntor har varit väldigt låga. Du KANSKE hinner att tajma rätt i en dipp/krash och dubbla dessa pengar(om dippen är som 2008). Du har nu 200K SEK.

2. Du investerarde dessa 100k SEK i SEB USA Indexnära D USD i stället. Denna index fond har gjort 460% avkastning på 10 år och du kan sova lugnt, slipper tajma.

Så tänker jag i alla fall, Vet inte om det är det smartaste, men det passar mig.

5 gillningar

Jag är väl ganska så ny på detta med börsen, har haft fonder ett bra tag men vill inte påstå att jag är super insatt. Nu till mina frågor,

När ni skriver att ni är fullinvesterade, menar ni då att alla pengar som inte ska användas på säg 5-10år ligger på börsen i aktier och fonder?

Jag har ca 30% av mitt innehav på börsen plus barnens sparade pengar och jag är lite nojig att barnens pengar bara försvinner en dag vi ev ras. Oroar jag mig i onödan? Tänker ändå ha pengarna där i minst 10-15år.

1 gillning

Jag menar att det är varenda krona, utöver ca tre månaders levnadskostnader och lite “panikpengar” om bilen rasar. Men detta med mina förutsättningar (heltidsjobb, skuldfri etc). Det är säket olika för andra.

3 gillningar