För liten buffert?

Hej!

Försöker få ordning på mina fyra hinkar och är ganska nybliven sparare så har inte kommit så långt. Fastnar redan vid bufferten. Jag och min man har 70 000kr tillsammans i buffert. Ser siffror i trådarna här på mer än det dubbla.

Kort info: bor i nyproducerad bostadsrätt, amorterar drygt 2% för att snart komma ner under 70% belåning, två småbarn, leasad bil, flertalet försäkringar, goda inkomster i yrken där vi alltid kommer att kunna få jobb. Allt i livet kan förstås hända ändå.

Behöver vi mer än 70 000? Vi har inte så mycket pengar att lägga på sparande under småbarnsåren och det känns tråkigt att inte ”få ha” några pengar ”i arbete” för att vi ska få ihop en buffert på typ 200 000.

Vad tänker ni?

4 gillningar

70k räcker om ni känner er lugna och bekväma med det. Den är mest till för att kunna sova gott på natten. Glöm inte att blir det katastrof så är det inte förbjudet att sälja av andra sparformer. :smiley:

5 gillningar

Brukar själv tänka att jag ska ha råd med det dyraste som faktiskt ändå finns risk att det går sönder och är viktigt att laga/byta snabbt, samt 3 månader utan någon inkomst.

Kan vara t.ex värmepanna, bilen, kyl/frys eller liknande. 3 månader utan inkomst skulle kunna vara om man plötsligt inte kan/får arbeta och det tar tid för a-kassa att kicka in.

För mig som hyr bostad och äger en äldre bil så är det dyraste men viktigaste som kan gå sönder är bilen. Då måste jag laga den snabbt eller köpa en annan bil. Annars är det mest småsaker såsom tv, dator eller sådant som kan gå sönder som jag själv måste ersätta.

9 gillningar

70k i ren buffert känns för mig, i ert fall som fullt fungerande och gott nog. Vi har ungefär det samma i kontanta medel på bank-konto, och resten av det kortsiktiga sparandet i “halvt långsiktiga” sparformer i fonder som i en hyfsat normalt fungerande värld kan säljas av om man så skulle vilja. Skjut inte bara på en absolut siffra som står att läsa på ett forum utan räkna och hitta vad som känns tryggt för er. Småbarnsåren är dyra på alla sätt - men sedan blir det bättre :slightly_smiling_face:

1 gillning

Detta kan va ett av dom klokaste inläggen i RTs historia! :raised_hands:

3 gillningar

Tack för bra svar! Ville mest ha en reality check. I nuläget känner vi oss trygga med detta och kommer inte sikta högre än. Klart det kommer kännas tryggare på sikt att ha lite mer, när saker i huset/livet har förändrats så att det behövs.

6 månadslöner säger vissa, andra säger 6 månaders utgifter. Men det är nog minimum imo

Du skriver inget om eventuella kreditkort. Har ni sådana går det ju att maxa krediten om något dyrt och oväntat händer för att på så sätt öka bufferten. Då har man oftast minst en månad på sig att få loss annat sparande för att betala krediten.

1 gillning

Berätta mer! Efter 3 månader brukar ju vissa andra försäkringar etc kicka in väl? Behöver man då ytterligare 3 månader till i buffert?

Jag förstår nog inte varför jag ska ha en buffert över huvud taget. Oförutsedda händelser som kan kosta 10-20 tusen klarar vi på lönen. I regel med en månads faktureringstid så hinner både jag och sambon få in två månadslöner grovt räknat om man får en oplanerad utgift. Dvs en havererad frys eller större bilreparation. (Istället för att de åker in på ISKn i slutet av månaden)

Skulle något större inträffa så säljer jag lite fonder. Ja, det finns en risk att de gått ner lite den senaste tiden men chansen är ju faktiskt större att de går upp.

Varför ha 6 månadslöner på ett dött konto hela sitt liv? Jag låter dem jobba med risken att de går ner lite precis innan jag behöver dem. Sparpengarna är ju tillgängliga på ett par dagars varsel.

6 gillningar

Det enklaste brukar vara att jämföra med hur många månaders utgifter det täcker och hur livet ser ut. Har man ett stort hus, då är 70.000 något som man kan tvingas ta när som helst. Har själv åkt på allt från gammalt avlopps stam som pajade. Min kusin fick byta vattensystem två år på raken (100+k). Skit händer och det tar bort en hel del stress att ha en shtf pott.

Hyr man, då är ju risken desto mindre. Om ni tänker ut några skit scenarion som är osannolika men som ändå kan ske… Vad skulle de hamna på? Själv behöver jag betydligt större med hus och halva familjen som bor i Asien och där frugan om hennes föräldrar blir sjuka eller tex dör måste kunna beställa biljett ASAP och dra. Jag själv är hyfsat bekväm runt 100k. Men det beror på mina omständigheter.

1 gillning

Ja du kan få cancer och få problem med att få ut pengar från försäkringskassan. Plötsligt tjänar du kanske ingenting under 3-4 månader samtidigt som utgifter i samband med sjukvård går upp, du kanske behöver skaffa hemhjälp, köpa mer färdigt m.m.

Det går snabbt ut.

Personligen tycker jag att tanken på att en buffert måste ligga på sparkonto leder fel. Så länge du har tillräckligt mycket åtkomligt kapital, så spelar det ingen roll om det är på sparkonto, i aktiefonder eller i bitcoins. Alla dina realiserbara tillgångar utgör din ekonomiska buffert.

Glöm bara inte att du kommer vilja ha en buffert även efter en börskrasch eller kryptokrasch.

3 gillningar

Själv tycker jag att 100K är bra för mig som är snål med det mesta, då plockar jag ut ett par 1000 när det behövs eller är nödvändigt. Det är personligt och beror på familjesituation samt omkostnader, för mig som singel känns 100K tryggt. Jag sover gott om nätterna med den vetskapen att jag har den summan på sparkonto med 1,25 % ränta.

1 gillning

Är själv ny på att investera, men jag tycker att er nivå låter rimlig, men det är väldigt individuellt vad man känner sig trygg med.

Själv har jag en buffert som jag använder relativt aktivt och fördelar om beroende på hur läget ser ut och vilka större inköp som behöver/måste göras.
Mitt mål är att ha 70-100k och nu har jag det fördelat på 3 banker + lite crypto.
Om en bank erbjuder högre inlåningsränta än en annan, så handlar jag oftast med pengarna som jag får minst ränta för, och sätter över av lönen till den plats jag får mest för pengarna. Emellanåt är jag mer villig att flytta lite extra kapital till crypto, och i de tillfälle crypton toppat handlar jag för crypton, så när kursen faller igen så har jag till största del handlat av vinsten.

Har nyligen flyttat och har haft lite högre utgifter senaste månaderna, så bufferten är runt 60k för tillfället, men med den kommande vintern så är målet att ligga någonstans mellan 90-100k för att vara på den säkra sidan eftersom boendekostnaden är högst osäker för oss.
Om allt går bra i vinter och börsen skulle falla mycket, så är där lite potential till att köpa in sig billigt, men det är inte någon strategi.

1 gillning