Jag bor idag i hyreslägenhet och har fasta kostnader på 9 000kr i månaden med allt inräknat och även mat och bensin.
Jag har idag en buffert på 50 000kr och har börjat tänka i banorna om jag skulle bli utan inkomst 2-3 månader eller om bilen skulle gå sönder eller annan oväntad avgift skulle tillkomma om jag har för mycket i buffert i min situation?
Vi är även två i hushållet som delar på allt som skulle dyka upp med bilen eller om något annat skulle gå sönder eller behövas bytas ut.
Jag hade tidigare 15 000kr i buffert under en längre tid och kände mig där redan trygg ekonomiskt vid något oförutsett, men jag vill även påpeka att inget direkt har hänt ännu där jag behövt göra av med mer än ett par tusen vid något sådant.
Hur skulle ni tänka eller göra i min situation? Kan även nämna att inga barn finns med i bilden och att vi utöver bilen inte har något som kan komma att kosta pengar mer än att någon nödvändig elektronik eller möbel går sönder och behöver bytas ut, förutom att man blir av med jobbet.
Jag har även varit sjukskriven tidigare och testat på det men allt har då fungerar utmärkt med utbetalningar i tid och liknande, så har egentligen aldrig ”nallat” från budgeten på flera år.
Jadu. Hur länge kan du överleva på din nuvarande buffert på 50’? 5 månader?
Jag hade nog funderat på att spara mer. Inte nödvändigtvis för att sätta som en regelrätt buffert, utan kanske mer att investera långsiktigt.
Om inte annat kan det kännas bra i magen att veta att den resan är påbörjad.
Jag har mer och mer börjat att tänka på det viset att hela investeringssparandeportföljen är viktigare än separata buffert och investerande (dvs ”hinkar”).
Kör tex 80/20 i vilket man alltid har 10-20% av hela sparandet i sparkontot som likvida och trygga tillgångar. Om det händer nåt större så ta pengar från din portfölj, det finns ju där för att du har sparat! Blir du arbetslös eller nåt annat tråkigt händer in the sauce of life, så ta ner risken tex till 60/40, 50/50 eller nåt sånt.
50 000kr vardera (=100 000kr) låter kanske som väl tilltaget i den situationen. 50 000kr tillsammans låter väl kanske mer lagom om vi tänker att ni båda är fullt arbetsföra och inte har samma arbetsgivare osv.
Jag tror nog snarare på att ha X (snåla) månader i buffert än procent. Är man två sparsamma lite äldre personer kan 10-20% innebära att man sitter med >300 tkr i buffert, vilket känns otroligt tilltaget om man inte har väldigt hög risk av någon anledning.
Det är ganska lagom om ni är två i hushållet. Jag tänker generellt så här för buffert i olika stadier i livet:
par i hyrd bostad - 50k-100k
par i bostadsrätt - 100k-200k
par i villa - 150k-300k
Har man barn och bilar så hamnar man högre i spannet
Om du ens funderar så kanske den är för liten? Ävem om ni rent ekonomiskt kanske inte behöver större buffert så kanske ni mentalt behöver det för att sova bättre och inte oroa er?
Hellre lite för stor än för liten buffert man behöver i te maximera avkastning på varenda krona.
Jag tycker det är bra med 50 kkr i buffert för dig. Det täcker dina kostnader i 6+ månader och det ger även utrymme för kortsiktiga köp.
Hur ser ditt övriga sparande ut? Och hur gammal/ung är du? Som min gode vän @JayR är inne på, så är det bra att se över hela sin ekonomi.
Spontant, utan att veta mer. Så är 50 kkr i buffert och resten i indexfonder en rimlig start. Men som sagt, man bör beakta hur mycket du har på börsen. Om du har 10 miljoner i aktier och 50 kkr i buffert, så har du ju väldigt hög risk på ditt totala kaptal