53% Aktiefonder, 10% räntefonder, 5% guld. Småskvättar i p2p och Krypto. 30% livid (buffert och vartfanskajagläggaskiten pengar ).
För mig känns det hopplöst. Jag vill igentligen inte ta för hög risk, men gör man inte det förlorar man pengar till inflation och minusränta. Fler och fler banker sänker gränsen för hur mycket pengar man får ha (euro konton i Tyskland) utan att betala straffränta och det börjar närma sig 4 siffror på vissa ställen.
Har ca 88 % på börsen (aktier o fonder). Räknar aktier, fonder och bankkonto som sparkapital. Pension (inkomst och tjänste), hus m.m är inte inräknat. Har gjort de stora inköpen som hus och bil, har ganska trygg anställning och är förbi småbarnsåren. Hade de parametrarna sett annorlunda ut hade jag haft mindre på börsen.
Ungefär 80% aktiefonder, resten ligger på sparkonto. Egentligen har jag lite för hög risk men måste ha pengar till bostad så antingen räcker det eller så får vi bo kvar om börsen kraschar.
Ja, några tiondels procent på belopp överstigande oftast mellan 50 och 100 tusen euro. Ett extremfall redan från 5000 euro såg jag, men är nog ett fall av “någon måste vara först”. Sparkonton som inte haft någon avgift har börjat kosta pengar om man inte har ett Giro konto med tillräckligt mycket omsättning.
Så inflation, kontoavgift och minusränta.
Länk på Tyska men google translate gör ett bra jobb
I stort sett allt på börsen ca 97%, 3 % kontanter.
Vi är en familj med två barn (1 & 4 år), vi har relativt trygga jobb och utbildning (stort bolag & kommun) med löner ca 45 tkr och vi äger vårt boende med 65% belåningsgrad.
Vi resonerar att vi klarar av att ta en hög risk med vårt kapital då våra omkostnader är låga jämfört med vad vi får in netto varje månad.
Drygt 30% räntekonton som inkluderar blivande kontantinsats. Ca 4% p2p Savelend. Ca 62% på börsen. Aktier och aktiefonder. Resten fysiskt guld och silver.
Jag skulle pytsa in över ett års tid om jag började från 0 och köpa mer indexfonder än aktier. Snabbare vid kraftig nedgång.
Om jag räknar in investeringar i värdepapper och kontanter blir det cirka 70% på börsen, 15% onoterat, 5% crypto och 10% kontanter. Är nöjd med fördelningen.
Drygt 75 % på börsen, mestadels fonder, resten är insats till bostad med lite marginal på räntekonto förutom ca 2 % som är buffert hos vardagsbanken. Då bostadshinken är full så växer börsdelen(bortsätt från börsens rörelser).
Som flera andra ovanför har vi 50/50 mellan sparkonto och börsen.
Vi har en stor buffert eftersom pengarna på börsen ska kunna vara orörda till pensionen.
När livet händer ska vi inte behöva sälja i förtideller vid nedgång.
Tryggt, stort sparande, men ändå bra tillväxt.
Om jag inte tar med pengar som ligger i mitt eget boende eller pension utan bara rena investeringar så har jag på ett ungefär följande fördelning:
30% Aktier och fonder
20% Inlånat i eget AB
25% Kameo
25% I en skogsfastighet