Jag funderar på att köpa hus och vil ta lån från banken, ca. 6 million kr. Tycker själv att det låter som mycket, särskild i dessa tider med hög räntor men jag kanske tänker helt fel?
Det vore intressant att höra hur mycket lån (bostad, bil, annat) folk har her i forumet samt er lön/vinst och ålder.
Ålder: 43 / 44 år
Samlat månadslön från eget AB: 100 000 kr
Vinst i eget AB: ca. 400 000 kr/mån
Nuvarande lån: 0 kr
Det finns en hel del parametrar som spelar in för att besvara den frågan. Den mest relevanta är ju om du står på lånet ensam eller delar det med någon. Var man bor är också relevant. I Stockholm kostar en snittvilla 8,4 Mkr och enligt SvD är villaägare där belånade till 4,0 miljoner kronor i snitt. I Sollefteå kostar en genomsnittsvilla 721 000 kronor så bor du där får du kanske använda andra måttstockar.
400k i vinst / månad låter för övrigt väldigt mycket. Då landar ditt rörelseresultat på 4,8 Mkr om det inte var netto du avsåg. Då är 6 Mkr småpotatis. Du borde ha långt mycket mer i eget kapital om du inte nyss startade.
Jag skulle tänka att latenta arv är en viktig faktor när det gäller lån. Om man har föräldrar i livet som bor i ägt boende är detta nästan alltid lågbelånat och värt en del. Vet man att det inom 10-20 år (till exempel) kommer in X MSEK på kontot så gör ju det att man kan amortera ner lånet rejält vid behov. Det är viktigt främst med tanke på att man själv kommer gå i pension och då inte ha råd med stora lånekostnader.
Jag har själv inget stort lån men har också valt att bo billigare i Stockholm. Jag hade också en skuldfri lägenhet som jag sålde för att få ihop egeninsatsen till huset. Min belåningsgrad ligger runt 30%.
Det är vinst, men jag har nyss startat (<1 år) och har en vis kapital. Jag tar utt lön till brytpunkten för statlig skatt samt utdelning, men annars hade jag tänkt att behålla pengarna i företaget för att slippa betala statslig skatt, men jag kanske tänker helt fel?
I fall jag fortsätter som även, kommer jag inte att ha tillräckligt med privat kapital för att finansiera ett köp på 6 millioner på länge.
Nej, du tänker rätt men i framtiden kan du exempelvis avveckla bolaget med hjälp 5:25-regeln och betala av lånet helt och hållet och dessutom ha många miljoner över på kontot. Om man betraktar det på det sättet framstår 6 miljoner kronor inte som en särskilt stor summa.
4,5 x av min årsnettoinkomst (ej inräknat räntebidraget), räknar in utdelning från mitt bolag som inkomst. Amorterar 2 % per år av det ursprungliga lånebeloppet.
De missade att registrera nya papper jag skickade in angående mitt bostadstillägg för 7-8 år sen och de betalade ut för mycket.
Men på den tiden så kunde man välja återbetalningstakt själv, så jag betalar 250kr per månad. Idag ska skulder betalas in inom 12 månader om jag minns rätt, vilket jag inte skulle klarat om det skett när min skuld bestämdes. Så hade lite tur i oturen.
Skulle kunna betala tillbaka allt på ett bräde nu, men då jag knappt märker av skulden och det var deras fel, så får det ticka på.
Skulle gärna köpa en prisvärd liten bostad, men verkar tufft i min sits. Men kanske i framtiden, när jag sparat ihop mer.
Men som svar på frågan som egentligen ställs:
Se till att du har ett stabilt inkomstflöde och förlita dig sedan till KALP och amorteringsregler så vet du vad som är rimligt.
Men att låna mycket till bostad för att firman gått bra ett halvår låter lite överilat.
Bolån: ca 3 600 000kr (ca 83% belåning, köpte på peaken maj 2022)
Lön: 65 000kr
Ålder: 30
Mitt första och enda lån jag någonsin tagit. Tycker det känns högt. Betalar det mesta själv då sambon varit föräldraledig mycket och inte har ett fast jobb och ett nytt barn är på g…
Ca 100 000kr i lån hos CSN
Ca 210 000kr i bostadslån
Bostaden kan nog säljas för dryga miljonen. Äger bil som betalades kontant.
Jobbar 75% efter en flera år lång heltidssjukskrivning. Får idag ut ca 25 000kr/månad i lön samt sjukpenning. Har njutit av att mitt lån varit bundet sedan mars 2022, men bindningstiden går ut kommande vår.