Hur mycket har ni sparat i förhållande till ålder?

Uppdatering
Fyller 43 om några månader

5M tjänstepension, 2,5 i övrig pension.
10M kontantinsats på hus
2.5M på banken ungefär.
300k i en bil

Inget arv eller annat än så länge.
Fick hjälp med 200K till min första lgh när jag var 24.

7 gillningar

Starkt gjort. Är inte så intresserad av jämförelsen i sig, utan snarare höra/lära ifrån andra som lyckats extremt bra. Vi har uppenbarligen ett gäng TJÄNSTEPENSIONSKUNGAR här i tråden! Väldigt intressant att höra om resan dit och lärdomar :smiley:

1 gillning

Alldeles för lite då man var en jävla sopa när man var yngre. Bara handlat och levt. Mest skit tycker man ju nu. Blir väl kanske så när man inte hade ett skit och inte fick lära sig när man var liten. Nu vill man knappt handla grejer. Drar sig för att köpa nån klädtrasa eller liknande. “Äh skiter i det, tar det nån annan dag” Så går man i gammalt skit eller arbetskläder. :rofl: Men snus dagligen och nån pava bubbel/vin eller lite öl till helgen kostar man alltid på sig. Hade inte skadat om man hade en halv mille eller nåt i aktier. Nån dag kanske. :smile:

3 gillningar

ja, av de 7M i intjänad pension är drygt 4M tjänstepension Antar att jag skulle kunna pensionera mig om jag ville men jag har förmånen att gilla mitt jobb och yrke så jag fortsätter tills det inte är lika kul längre…

1 gillning

Började spara och aktivt ta tag i min ekonomi i januari 2022. Då 310k i totalt sparat….

Efter månadsspar på minst 35% netto och mycket extra jobb förra året är jag nu uppe på 600k. Isk 320kr och 280k likvid.

Går ju inte en dag utan att man tänker på att man skulle börjat spara aktivt tidigare. 33 år, två barn, hyresbostad.

4 gillningar

Vi är 33 och 32. Har sparat gemensamt några år sen examen 2016. Hade npgra hundra tusen innan dess. Äger en villa med nettovärde på ca 1 mnkr (amorterat 200000, renoverat 250000 samt lite värdeökning främst tack vare att vi insourcat mycket) och har utöver det 4 mnkr plaverat i indexfonder samt en liten del i buffert och en mellanriskhink. Fick 20000 i arv när jag var 20 annars gnetat ihop allt själva och knappt 1 mnkr är nog avkastning. Vi har sparat cirka 50 % av våra löner vilket har varit mellan 20000-40000 per månad senaste åren.

1 gillning

Är 57 år gammal, planerar att bli FI/ FIRE om 3 år (vid 60):

• Kapital idag (ink buffer, exl hus): ~3 245 000
  • Pensionstillgångar: ~8 330 000
  • Hustillgång: ~3 200 000 (med vinstskatt betald)

TOTALA TILLGÅNGAR: ~14 775 000

Behöver “bara” minimera mina fasta utgifter (sitter med alldeles för mycket prylar och jättestort hus) så jag kan börja räkna “på riktigt”.

/Mikael S

5 gillningar

34 & 35 år från Stockholm.

Såhär ser det ut för oss båda vuxna inräknat:

ISK: Ca 1,8 miljon SEK
Kontanter: Ca 500 000 SEK
Bil: Ca 350-450 000 SEK
Villa: 5 miljoner SEK insats

Hårt arbete och god planering. Inget gratis här inte förutom att jag bodde hemma under studierna och sparade till första lgh :slightly_smiling_face:

/ Seb

1 gillning

Räknat på datan från inläggen här. Såklart svårt att få exakta datapunkter då alla räknar sitt kapital olika och jag behövde göra några antaganden men hoppas den är bra nog! 63 personer totalt. Jag har kvar rådatan ifall någon vill använda den och göra ett snyggare diagram :slight_smile:

Även ett diagram där jag satte en gräns på 7 miljoner i kapital så det blir lite enklare att se spridningen för majoriteten av personerna.

8 gillningar

25 år,
pluggade 4 årig statistik/ekonomi direkt efter studenten. Lyckades lägga undan lite av CSN så kunde börja ett litet sparande… hade jobb inledningsvis, gick in i väggen, genomgick neuropsykiatrisk utredning (sjukskriven under denna period). Vände och vred på varenda krona men det var det värt för att kunna fortsätta spara!
Besviken att inte ha kunnat jobba mer, tjäna mer, investera mer etc. Men har idag ca 1milj i sparkonto, fonder och en liten del aktier.

11 gillningar

Jobbar inom låglöneyrken. 33 år, slitit arslet av mig senaste 11 åren med massor av övertid. Har nu dragit ner på takten med jobb&spara, jobbar nu ”bara” heltid och ska låta pengarna vara, för att skörda senare i livet.

Privatkapital: 1.5 Mkr
Pensionkapital: 1.2 Mkr

Har också en sommarstuga, som är mitt andningshål. Om den likvideras tillkommer väl en halv miljon till ungefär.

21 gillningar

4,4M investerat och på konto, 43 år.

Pension? Ingen aning, inte lika transparent här i Tyskland men ligger en hel del där också. Men mitt svenska pensionskonto säger att jag får lägre pension än 100% av svenskarna (de åren jag jobbat i Sverige var väldigt lågavlönat) :grin:

2 gillningar

Menar du lägre om du var lågavlönad och inte jobbar här längre?

1 gillning

Haha, ja det blev en kortslutning där (ändrat)

1 gillning

Typiskt, kan inte ändra min klur emoji nu. Sorry! :see_no_evil:

1,1 miljoner i fonder/sparkonton samt cirka 600 000 i onoterat via holding (inköpt i jobbet). Övervärde i hus någonstans kring 500 000 om man nu räknar sånt. 35 år.

Känner mig fattig och framför allt bitter att jag inte tagit bättre beslut tidigare i livet i synnerhet relaterat till inkomst.

2 gillningar

Det är bra jobbat! :+1:
Är jämngammal med dig och i början av min börskarrier så jagade jag kursraketer som jag självfallet gick förlorande ur rätt rejält dessutom :see_no_evil: Ändrade sen om till en utdelningsstrategi som inte heller gick jättebra men inte alls lika stora hål i plånboken. Idag sprar jag 95% i fonder och man grämer sig ibland hur man kunde va så j*vla korkad och inte startade med fonderna direkt istället. Vilken avkastning hade jag haft om jag hade börjat med fonderna direkt. Lätt att vara efterklok men tänk att du redan har ett rejält sparande som kommer att kunna generara mer över tid då vi har en bit kvar till pensionen. Man ska nog inte blicka bakåt och tänka att man borde gjort si och så utan blicka framåt och tänk på vad ditt nuvarande kapital kan ge istället.

30 år

800.000 via Avanza
500.000 via sparkonto

Stolt över mig själv att sparat ihop detta tills nu. Men jämför jag mig här får man lite lätt ångest :sweat_smile:

Sparar ca 25.000kr/månad och hoppas på utdelning från eget bolag framöver.

10 gillningar

Skitbra sparat ju! :+1:

Snart 30, över 1 milj som lagts på bostaden, första målet är 50% amortering. Sedan dags att börja pensionsspara kanske, så man inte behöver gå i pension vid 80+, där vi 90-talister säkert lär hamna annars…:face_with_diagonal_mouth: Men detta med sparandet har fört med sig flera nackdelar också, ibland önskar ja att jag vore mindre sparsam…