Hur mycket har ni sparat i förhållande till ålder?

Vi är två och räknar allt sparande tillsammans och har 5.2 mnkr i fonder och cirka 1 mnkr i boende (brutto). Har prioriterat låg amortering och skuldsättning och istället högt månadssparande i indexfonder. Vi är 33 och 34. Pensionssparande är nog ett par miljoner till åtminstone.

1 gillning

Född 1973. Eget kapital blir väl mellan 20 och 25 MSEK beroende på hur man värderar. (ISK 8,7 MSEK. Pension 1,7 MSEK. Guldtackor i reserv. Bostadsrätt ca 15 MSEK. Bolån 2 MSEK.)

2 gillningar

Imponerande! Bostadsrätten står för största delen av kapitalet. Så man blir ju nyfiken på om värdestegringen kommer via stigande bostadspriser de senaste åren, eller om du skjutsat in mycket kapital själv direkt när den köptes?

1 gillning

35 år i Stockholm. Är 2 vuxna i hushållet med en liten på 2 år. Här är min del.

ISK: 2 miljoner
Sparkonto: 350 tusen
Bostad: Insats 3 miljoner
Tjänstepension: ca 2 miljoner

Har bra lön idag från heltid samt ett företag vid sidan om där utdelning tas årligen. Skickas alltid rakt in i väskan (ISK).

40 år
ISK ca 8 mkr
Företag ca 3 mkr
Tjänstepension ca 2 mkr

1 gillning
  • 48 år
  • ca 2.8 miljoner i fonder, någon miljon i tjänstepenstion
  • har sparat och investerat i 6 år. Startade med 40 000 kr
  • har i snitt sparat ca 20k/mån’
  • har i princip bara ägt en fond - LF global index
9 gillningar

ligger ca 13 år efter haha

Jämfört med ett litet urval på 65 personer på rikatillsammans forumet kanske, men fortsätter du på samma bana som gett dig 2,8milj på 6år så behöver du nog inte oroa dig :wink:

1 gillning

Imponerande att läsa hur mycket alla har sparat och hur mycket engagemang som lagts ner i detta. Jag kommer från en helt annan bakgrund och är långt bakom alla andra. Jobbade väldigt mycket extra under studietiden och sparade inte en endaste krona. Gjorde allt jag ville, köpte allt jag ville. Var totalt ointresserad av sparande och framtid. Sen träffa jag min sambo som råka jobba på bank och nu är sparande något av mina primära intressen! Ändrade om min livsstil totalt.

Kvinna 31, nedan kommer mitt sparande.
Bostad villa: kontantinsats på 1,2mkr (äger 50%)
Buffert: ~70.000kr
Investerat: ~60.000kr
Pension: 130.000kr

Allt mitt sparande gick till bostad egentligen. Så börjar lite på ruta noll igen. Samt att vi ska få barn snart som kommer ta en smäll mot ekonomin. Men jag har en tydlig plan framåt för mitt sparande. Ska bli kul att se hur det utvecklas.

12 gillningar

Men du är väl ung och har högt humankapital.

Det är det som du “lånar av”.

1 gillning

Vi gjorde rätt likt dig/er och hade nästan hela vårt kapital i en bostad när vi var 30-isch.

Kändes tungt i början, men det har också gett någon form av trygghet att veta att värdet på bostaden finns i bakgrunden som en backup (även om vi har lagt mer pengar på huset än vad huset är värt).

Så kämpa på :slightly_smiling_face:

Folk sparar mer än vad jag tjänar… :joy:

29år
Kontantinsats Bostad: 400k
Isk:800k
Sparkonto: 500k
Pension: ingen aning.

Rikatillsammans är lite som att kolla på influencers, man får ångest av att höra hur bra andra har det :joy:
Skämt o sido. Förstår att det är topp 5% som hänger här.

10 gillningar

En väldigt bra start säger jag! Tänk på att många här har sparat i 20-30 år.

2 gillningar

Vi hoppas att detta var en bra affär. Vi lyckades pruta ner priset på huset då familjen som bodde här var desperata att sälja. Tror det var de höga räntorna och att de köpt precis innan räntorna stack upp. Huset har bara några år på nacken och är i väldigt gott skick. Så hoppas inte på att förlora alltför mycket pengar de närmaste åren! :crossed_fingers:t2:

Skönt att höra att andra gjort liknande!

1 gillning

Känner verkligen igen det du skriver. En del trådar mår man dåligt av att läsa men och andra sidan har RT gett mig sjukt mycket. Förhoppningsvis är man kanske en av dem 5% när man har 20-30års spar/investeringskarriär

4 gillningar

Inte koll exakt men du lär vara topp 5 % med de siffrorna? Men förstår känslan då det alltid finns de som anger större siffror. Tänk också på att det finns en viss bias att de som anger ofta är de som vill visa upp…
Topp 3 % på avanza?

Är det någon som vet någon bra formel som visar hur det gått utan att ålder och belopp behöver anges?

I boken The Millionaire Next Door hade de något liknande som delade upp personer i lågpresterare (UAW) och högpresterare (PAW) men jag vet inte om den metoden kan appliceras direkt i en svensk kontext.

Den är bra på det sättet att den ställer inkomst i relation till förmögenhet och därför kan t.ex. en höginkomsttagare ändå lätt bli lågpresterare och en låginkomsttagare högpresterare.

3 gillningar

Är inkomst definierad som från tjänst och kapital?

Sådana här anonyma trådar på nätet är ett få ställen där det är socialt accepterat att skryta. Man lämnar ju bara information som trådstartaren efterfrågar :joy:

Jag hoppas att du förstår att urvalet inte ens är representativt inom forumet. Det finns helt enkelt ingen meningsfull data här.

7 gillningar

Hej

24 år

Har ett sparande just nu på 700.000 :- som jag sparat ihop själv.

Har fyra jobb ca. 50.000 brutto

Besparande på Avanza, SBAB, savr och Nordnet

Vill nå min första miljon i år. Inga skulder. Vill köpa lägenhet i framtiden.

12 gillningar