100% korrekt. Jag approximerade då kapitalvinsträntan i de flesta fall är approximerad i alla fall… men om man sparar på fast ränta, då är din formel 100% korrekt.
Hej!
Känner igen mig i din situation, är i exakt samma. Är också 25 år, nådde min första miljon i somras. Grattis till oss!
Är öppen för att snacka, bolla lite tankar och ideér?
Ha det bäst
Bra jobbat! Hur gjorde du? Startade du från 0 sek eller fick du ett startkapital?
Tack så mycket!
Inget startkapital, placerade pengar från sommarjobb/campledare i Lysa när jag var 15-19 år. Pluggade ett år efter studenten, seden jobbat heltid samt haft inkomst som idrottare (som högst 15k/mån) efter studenten. Som idrottare har jag levt inrutat och sparat ca 40-50% av nettolönen. La av med idrotten i våras och försöker nu unna mig saker som ger livskvalitet
Snyggt! Låt oss säga att börsen avkastar 12 % nominellt de kommande 20 åren, då kommer du utan att spara en krona till ha nästan 10 MSEK om 20 år, när du är endast 45.
Första gången jag var hos en bankrådgivare(Nordea) så lade de upp en portfölj i ISK.
Innan så hade jag mina pengar på bankkonto och samt allemansfond som var populärt då. Det gav inte så mycket så den omställningen har lönat sig bra för min del, de fick mig så småningom intresserad av fonder för min del som gav en hel del mer.
Om man jämför sig mot Avanza som redovisar snitt-portföljer så brukar man oftast ligga bra till där. I år verkar vara ett speciellt år som jag gruvar mig lite för vad som kan hända framöver. Har någonstans mellan 15% - 30% mellan bankerna idag för i år.
Har lite småprov på rena aktier men det är lite och går inte så bra ännu så det kan sluta med att jag lägger ner den delen. Där vill jag helst hålla mig till inom landet och det brukar inte vara så lönsamt.
Vågar inte räkna med 12% årligen, men vi får hoppas
Nej det låter som en sund inställning.