För mig stämmer det där bra, ingen relevant högre utbildning visserligen men började jobba i branschen tidigare (runt 2009) och har varit tjänstledig två år mitt i karriären. 72 900 i grundlön. Mer detaljer i detta inlägg.
Men det är helt olika världar beroende på vilken typ av bolag man arbetar hos. Traditionella svenska industribolag ligger oftast lägre, bolag som tror att de behöver konkurrera med “tech”-branschen ligger ofta högre. Bolagen som vet att de konkurrerar om arbetskraft med Silicon Valley-jättarna ligger ofta runt det dubbla jämfört med siffrorna du citerar. Brukar referera till nyhetsbrevet The Pragmatic Engineer som har en bra artikelserie om detta.
Det är egentligen väldigt konstigt att det är såpass vattentäta skott mellan de här olika delarna av branschen, för arbetsuppgifterna skiljer sig inte särskilt mycket enl min erfarenhet, men det har varit så här väldigt länge nu och jag har inte sett några tecken till ändringar. Är du på ett bolag som är i ett lägre segment är det nästan omöjligt att få upp lönen så att den motsvarar ett högre segment; du måste i allmänhet byta arbetsgivare. Och svara för sjutton inte på frågan “vad har du i löneanspråk” om de kommer dragandes med den.