Input kring ny tjänst samt lön

Hej på er, tänkte ställa en fråga här då ni brukar bidra med mycket kloka svar och pepp!

Har fått en intressant möjlighet som jag verkligen inte väntat mig.
Har fått frågan om jag är intresserad av en position i ledningsgruppen i ett välkänt medelstort bolag (drygt 1000 anställda). Det är en bransch jag inte tidigare tänkt mig att söka mig till men tjänsten är precis i linje med mina tidigare erfarenheter och jag skulle passa mycket bra för tjänsten. Skulle vara ett fantastiskt steg i min karriär och skulle innebära värdefulla erfarenheter och kontakter för framtiden.

Tidigare har jag varit helt inställd på att mitt nästa jobb är ”att starta eget” men detta verkar lite för bra för att inte undersöka närmare.

Har egentligen två frågor:
Hur hade ni resonerat kring denna möjlighet ?
Och vad är rimlig ersättning att begära för den här typen av position? Just nu har jag en nischroll inom IT och tjänar ca 65k. Är drygt 30.

Mycket tacksam för input här!

Vilken roll? Påverkar lönen.

Produktutveckling

Du har ju i princip svarat på frågan själv med alla superlativ du listar :slight_smile:

Gällande erstättningsnivå är det helt omöjligt att säga.
Är det ledningsgruppen för ett lokalt dotterbolag, fabrik eller liknande i en större koncern, eller innebär “ledningsgrupp” att du skulle rapportera direkt till koncern-VD?
Personal- leverans- och budgetansvar för fem gubbar och nån mille, eller för 800 pers och tolv miljarder?
Är det en tjänst med operativ karaktär eller där ditt bidrag inte ses som strategiskt viktigt för företagets framtid (typiskt inom logistik, inköp, operations, it-drift el likn) eller är det en super-duper strategisk roll som “VP Strategy & M&A”? Viss skillnad.
Slutligen kommer bolag i vissa branscher ALLTID betala bättre än andra. Så om företaget är verksamt inom typ bildäckshotell (tänk Euromaster) kan du nog se fram emot en lägre ersättning än om branschen är “the next shit” inom fintech, AI, medical science eller vadvetjag.

Personligen hade jag kört stenhårt på intervjuerna om bransch och roll varit det minsta intressant.
Lycka till!

1 gillning

Tack för utförligt svar och väldigt bra svar! :slight_smile:

Det är svårt att beskriva så mycket utan att säga för mycket kring vilket bolag det rör sig om vilket gör det klurigt.
Det är en strategiskt viktig roll men som chef för ett mindre team. Kommer garanterat in i processen som ”jokern” då jag är både förhållandevis ung och från en annan bransch.

Har inte varit i liknande process tidigare så är ganska oklar över vad jag kan förvänta mig kring processen.

Ja, tänkte samma tanke.

Du svarar på din egen fråga helt enkelt.

Låter spännande och jag önskar dig all lycka till. Oavsett vad du beslutar dig för.

Ännu en tanke är ju också att du fortfarande är ung, så kanske starta-eget är nästa steg efter detta?

1 gillning

Jag tycker att du ska testa möjligheten. Det värsta som kan hända är ju att du får rollen men tycker att det är tråkigt och därför väljer att säga upp dig.

Svårt att svara på men jag jobbar inom produktutveckling på ett bolag med 1500 anställda och leder ett team på 8-10 personer och tjänar 80k fast plus 20k bonus. Det finns två nivåer över mig så jag skulle anta att den som är CPO tjänar minst 2,5-3 gånger min lön. På min tidigare arbetsgivare så tjänade man ca 250 - 300k i ledningsgruppen (globalt bolag med 1800 personer i Sverige).

Jag hade dock utgått från mitt eget värde. Hur mycket anser jag att jag är värd i lön oavsett vilken nivå i bolaget jag tillhör. Hade du tagit rollen för under hundra? Då kan du sannolikt vara avvaktande och be arbetsgivaren föreslå en kompensation. Mer än hundra? Då bör du indikera att du är flexibel men att 100k (eller liknande) är ditt nedre spann.

Lycka till!

PS. du kan göra ratsit sökningar på andras inkomst om du vill jämföra.

2 gillningar