Det beror lite på sourcingstrategin hur man tillsätter tech lead / arkitektroller.
En variant är att tillsätta dessa som anställda för att få kontinuitet och oberoende från leverantör. Utmaningen är att hitta, attrahera och behålla kompetensen speciellt eftersom skattestrukturen gör det dyrt att betala konkurranskraftiga löner.
En annan variant är att använda oberoende konsulter. Lättare att hitta men också lättare att förlora kunskapen. På många marknader är det lättare att hitta kompetenta konsulter än anställda men det beror också lite på konjuktur.
En tredje variant är att köpa paket från de stora SI drakarna eller big four. Om du tar in ett team så ingår en arkitekt och en delivery lead i lösningen.
Företaget har över 15.000 anställda och är verksamt i flera länder, jag är osäker på hur många som jobbar inom IT men 1000+ pers är ett rimligt antagande.
Jag trodde i min naivitet att Tech Lead var en ovanlig roll i Sverige, men det är trevligt att se att jag hade fel och att det är ett flertal som har den (eller snarlik roll) som bidragit i tråden och har vad jag tänkt är en skyhög lön. Jag gissade som sagt på att HR satt en budget på 55-70k för den annonserade rollen, men jag kan ha helt fel, speciellt med tanke på hur rätt jag träffar deras krav på kvalifikationer och hur era lönelägen ligger.
Jag tänker alltid långsiktigt när jag söker en tjänst och kan lätt se mig köra vidare på denna 5-10+ år om ingångslönen känns rätt och inget oförutsett händer, men att komma in lågt och sedan känna att man måste “jaga ikapp” är mer frustrerande än motiverande.
Jo absolut, och det är förmodligen fritt för företaget i fråga att välja mellan anställd eller konsult. Det verkar dock som att eftersom det är ett myndighetskrav att ha rollen tillsatt och att den kommer ha mycket kontakt och ansvar dels inom företaget i sig, men framförallt med leverantören av tjänsterna i fråga, vill företaget ha en långsiktig anställd.
Utöver att kompetensen för de två områdena är viktiga finns också mjuka värden som är meriterande och gör att jag kan komma igång direkt dag ett, såsom erfarenhet av företaget i sig, stort kontaktnät och insatt i de befintliga miljöerna, verktygen och tekniker som används.
Tech lead är en mkt vanlig roll i alla lite större techbolag. Vi är också ett globalt bolag men uppenbarligen mindre. Mina utländska kollegor ligger på ca 2x den svenska lönen. Jag skulle nog säga att du gravt undervärderar dig själv beträffande lönen.