Jag började ett nytt jobb i januari och har precis blivit tillsvidareanställd, grattis till mig! När jag tog detta jobbet var jag inte desperat, dock ville jag inte ha ett glapp i mitt CV på grund av att min tidigare arbetsgivare (utomlands) gjorde en omorganisering och jag valde att lämna frivilligt. Det här var en ny roll på företaget och jag var den första att få tjänsten i den nya grupperingen. När det var dags för löneförhandlingen kastade chefen ut en summa som jag tyckte lät någorlunda lågt, men fine - det är en ny roll.
Nu efter en afterwork i fredags känner jag mig rätt pissed, då jag fått veta att kollegor som inte har direkt samma titel som mig, däremot praktiskt mindre ansvar, tjänar mellan 35%-50% mer än mig i månaden (ingen OB/övertid, utan samma arbetstider). Man kan säga att även om jag inte är deras personalchefer har jag större mandat och kan prioritera och styra deras verksamhet. Det är inom development/IT-branschen.
Hade skillnaden varit 5-10% skulle jag känna att, okej, jag får visa att jag förtjänar att kliva upp till deras nivå efter ett år eller två år, men vid en årlig lönerevision på 3-4% löneökning skulle det ta mig 18 år innan jag når deras nuvarande nivå och då har de väl rent krasst dubblat sin lön…
Jag vill såklart adressera detta till min chef om några månader, när hon inser att jag skapar värde och är en god kollega - däremot är jag osäker på hur? Att byta tjänst i den här marknaden är inte det mest optimala och jag trivs bra där jag är, men den här känslan kommer vara jobbig att gå runt med för länge. Har ni några bra tips och strategier på hur jag går tillväga?
Jag bor i Stockholm om det har någon betydelse och bolaget är stort.
Det går att justera löner närsomhelst under året. Behöver inte vara i anslutning till det årliga lönesamtalet.
Om det gäller större lönejusteringar tex pga väldigt ”felsatt” lön eller befordran så ska det normalt ske utanför vanliga lönerevisionen, eftersom det inte ska ”äta” av årets lönepott. Det kan tidsmässigt ske även vid årliga lönerevisionen såklart, men inte nödvändigtvis.
Vet inte hur ung du är men att prata lön brukar jag inte göra på en AW, och om jag gjorde det skulle jag förmodligen ljuga dig blå bara för att få lite skoj…
Anyhow såklart du ska ta detta med din chef, finns inga genvägar. Lycka till
Du får nog förklara ungefär vad du och de har för roll. Om du menar att en senior utvecklare tjänar mer än du och du är scrum master, projektledare, business analyst eller liknande så är det helt rimligt
Finns det osakliga löneskillnader ska de fångas upp i företagets årliga lönekartläggning. Syftet är främst att minska risken för att män och kvinnor får olika lön för likvärdiga arbetsuppgifter men jag har som fackligt aktiv också varit med om att justering har skett i en grupp bestående av personer av samma kön. Ofta kan skillnader förklaras med att ålder och/eller erfarenhet inte är densamma.
Som andra har nämnt kan man kanske inte jämföra olika roller på det sätt du gör, och en annan sak att tänka på till nästa gång är att komma med ett motbud om den erbjudna lönen känns låg.
Vad det gäller lönekartläggningen så är den som du skrev till för att hitta osakliga löneskillnader mellan män och kvinnor. Så om man hittar osakliga skillnader mellan personer av samma kön krävs ingen åtgärd. Men det kan naturligtvis åtgärdas frivilligt ändå.
Frågan är också om din lön rent generellt är marknadsmässig för den roll som du har?
Den kan vara så att du har hamnat in på en alltför junior roll och då behöver du sannolikt byta roll eller jobb för att kunna få en lön som motsvara ditt marknadsvärde.
När man är nyanställd så brukar man ju få en signon bonus, speciellt om man är riktigt kompetent. De som är trogna bolaget brukar ju halka efter i löneutvecklingen. Så rubriken är helt korrekt.
Det kan vara värt att bekräfta sanningshalten i dina salongsberusade kollegors löneuppgifter via t.ex. Ratsit innan du tar den diskussionen med din chef
Be att få en lönejustering. En justering är när man tittat på lönenivån för rollen generellt. Hittar du andra på ditt företag med samma roll, kan du ta ut deras statistik på Ratsit. Akta dig dock för att säga att Nisse eller Kalle har minsann… Det brukar inte falla i god jord.
Fackförbunden har också bra statistik som du kan ha som underlag.
Ta fram saker som du har gjort under året och som du ser ingår i din roll.
För sedan en saklig diskussion där företaget får tillfälle att förklara sin syn på din lönenivå. Var nyfiken och ställ frågor så att du visar att du verkligen vill förstå hur de tänker med lönenivån. Lägg därefter fram dina argument och försök hitta en lösning som funkar för er båda.
Ett bra argument är att du inte är girig utan bara vill ha en marknadsmässig lön.
En justering kan du begära att ha närsomhelst, men de flesta arbetsgivare vill inte ha det under samma period som lönerevisionen (feb-april på de flesta företag). Gå heller inte på att det får vänta till revisionen. Många chefer drar det argumentet.
Revision = din prestation under året.
Justering = justering när lönen hamnar fel.
Inte samma sak!
Har du detta med dig, har du stora möjligheter att faktiskt få lite mer i lönekuvertet. Lycka till! <3
Som jag förstår det så anser du att du ska ha en viss lön beroende på vad en annan viss person har? Jag tycker det låter märkligt och tyvärr har du accepterat lönenivån och det kommer därför bli svårt att ”justera” endast baserat på dina nya upptäckter.
Om du vill ha likande lön är det nog tyvärr nog så att du måste byta jobb och acceptera en lön som du är nöjd med, istället för att jämföra dig. Det kommer nog alltid finnas någon som tjänar mer eller mindre än vad du gör på jobbet.