Är strejken på Tesla relevant? (undersökning)

Man måste ju också förstå att sverige valt ett system där arbetsmarknadens parter gör upp om villkoren med näringslivets parter istället för att göra det till en politisk fråga. Utan kollektivavtal hade politiker fått stifta en massa mer lagar kring hur saker och ting ska gå till. Vill vi ha det så? Är det bättre att politikerna bestämmer mer? Sedan måste även arbetstagarna bli väldigt mycket bättre på att läsa på och förhandla om alla möjliga regler och förmåner som inte är lagstiftande. Jag tror de flesta tycker det är ganska skönt att slippa, både bland arbetsgivare och arbetstagare. Systemet funkar! Det är ordning och reda på svenska arbetsmarknaden. Sen om något utländskt företag kommer och försöker köra sitt eget race så tycker jag nog facket gör rätt i att ge dem lite smisk

3 gillningar

Där kan kanske facket ha en uppgift att informera.

1 gillning

Ja, det har de. Men stor del ansvar ligger på individen. Om du som individ inte har kontakt med fackförbund, läser på deras webbsidor, läser artiklar om eller med fackförbund så blir det svårt att utbilda individen.
Alla förbund kan ju inte försöka utbilda alla individer. En omöjlig ekvation.

Men ja, de har ett ansvar.
“Avtalat” körde ju en lång tv-reklamkampanj för att uppmärksamma folk på deras rättigheter och att de ska in och läsa på för inte så längesedan. Så det sker, men antagligen inte tillräckligt.

1 gillning

Ja, jag tycker de försöker väldigt tappert faktiskt men jag tror tyvärr intresset är svalt bland gemene man så när på de gratisartiklar man däremot gärna plockar på sig :slight_smile:

Jag saknar alternativet “Jag är för att Tesla ska teckna kollektivavtal med IF Metall om en majoritet av deras arbetare vill ha det”.

7 gillningar

Det som stör mig en smula är att kollektivavtal påstås vara frivilligt. Den frivilligheten framstår i Tesla -konflikten likställd med de valmöjligheter som Vito Corleone visade bandledaren :face_with_peeking_eye:

5 gillningar

Frågan handlade mer om den personliga uppfattningen om kollektivavtal kopplad till viljan att köpa en bil av märket Tesla.

Kör gärna Tesla om det finns en chans att det retar en sosse.

4 gillningar

Vilket den i mitt fall också skulle vara ifall det var så att Tesla vägrade teckna ett sådant även fast det fanns ett stort stöd för det hos de aktuella arbetstagarna. Om Tesla tvingade på sina anställda kollektivavtal trots att dom inte vill ha det skulle det påverka min vilja att köpa Tesla negativt.

Så säger facken men min erfarenhet är den diametralt motsatta. De företag som avstår kollektivavtal har bäst förmåner och de företag som har kollektivavtal använder endast dessa som argument för varför allt ska ligga på miniminivå och individuella anpassningar är omöjliga.

Är det ett företag med kollektivavtal kan man vara säker på att det håller en ok nivå utan att man ska behöva lusläsa alla paragrafer. Vad som är bra och dåligt avtal är individuellt till stor del. Beror på situation i livet osv. När jag jämfört de avtalslösa företag jag blivit erbjuden jobb från har jag främst fokuserat på tjänstepensionsavsättning eftersom det är det som varit viktigast för just mig. Där har avsättningarna varit lika bra eller sämre än ITP1 som jag annars är bekant med. Såväl din som min erfarenhet av hur vi värderat avtalslösas avtal hos de arbetsgivare vi stött säger dock ingenting om huruvida kollektivavtal är en bra grej för smahället eller ej.

Tesla tog in strejkbrytare. Då åsidosätter man de konfliktregler som vi har i det här landet. Det betyder alltså att inga av fackets åtgärder är orimliga och det förklarar varför t.o.m Union genomför sympatiåtgärder. Det är inte konstigare än så.

1 gillning

Och kollektivavtal är frivilligt, eller?

2 gillningar

Du hakar upp dig på ett ord. Arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer skall komma överens om villkoren för de olika branscherna. Tesla valde att inte komma överens utan att ta in strejkbrytare. Osvenskt och grund för en konflikt eftersom man undergräver det svenska systemet på arbetsmarknaden. That’s it.

3 gillningar

Men är inte en del av det svenska systemet också att alla företag faktiskt inte måste ha kollektivavtal?

Man kan lika gärna vända på det och säga att fackföreningarna undergräver den svenska modellen genom att försöka påtvinga Tesla ett kollektivavtal, som de anställda inte ens verkar vilja ha: Tesla är den bästa arbetsgivare jag haft – Nerikes Allehanda

Den yttersta konsekvensen (om det verkligen dras till sin spets) skulle ju kunna vara att fackföreningsrörelsen försvagas. Exempelvis genom att sympatiåtgärder förbjuds, dvs att endast strejker när ett kollektivavtal löpt ut är tillåtna. Nu tror jag inte risken för att det slutar så är så stor i detta fall, men jag tycker personligen att det vore bra. Den här sortens utpressning som man hållt på med mot Tesla där man rentav försökt stoppa deras post att levereras (!) är rena rama maffiametoderna och borde förbjudas i lag. Det är inte fackförbunden som ska bestämma vem som får sin post. Punkt.

Fackföreningsrörelsen har gjort mycket bra för arbetstagarna men i dagsläget tycker jag de har för stort inflytande över svensk arbetsmarknad. Men här är det helt klart min mer marknadsliberala sida som talar. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Frivillighet är, liksom demokrati enskilda ord med stor betydelse :wink:

1 gillning

Kollektivavtal är inte meningen ska vara frivilligt. Att se det som frivilligt skulle undergräva kollektivavtalens grundläggande syfte. Detta syfte är att ta bort alla möjligheter för arbetsgivare att konkurrera med låga löner eller variationer i förmåner. Sedan är verkligheten förstås mer komplex.

Oavsett meningen, så ÄR kollektivavtal frivilligt: LÄNK

Har du fakta som motsäger det, återkom gärna :blush:

2 gillningar

I praktiken är det inte frivilligt. Alla företag som uppfyller vissa kriterier tvingas mer eller mindre att teckna kollektivavtal. Sedan försöker Tesla påverka den ordningen.

Är det inte just det som är problemet…? :slightly_smiling_face:

4 gillningar