Vad tror ni om Tesla i Sverige?

Vad tror ni kommer att hända med Tesla i Sverige? Kommer Elon Musk till slut att tvingas vika sig eller finns det något annat scenario?

Jag tycker att kollektivavtal i grunden är en bra sak men det borde vara frivilligt att teckna.

Jag tror att det kommer att bli kollektivavtal för Teslas anställda i Sverige men jag tycker att det vore intressant om Elon Musk gjorde ett riktigt statement och istället lämnade Sverige.

1 gillning

De flesta åsikter har ventilerats här:

https://rikatillsammans.se/forum/t/strejk-i-nya-tidens-bolag-tesla-klarna-spotify-med-flera/66446/442

Jag tror som Peter Esse. Tesla lägger ned sin verksamhet i Sverige men startar upp ett nytt bolag utan verksadsverksamhet, istället enbart tjänstemän. Service och annat kommer gå via externa bolag.

2 gillningar

Tack, hade inte sett det.

Det blir nog inget kollektivavtal om inte Teslas ekonomer kan övertyga högsta hönset om att det är ekonomiskt dåligt att lämna en marknad som så kraftigt vill ställa om till elproduktion.

Jag tror Musk kan tänka sig lämna bara för att “vinna” och det skulle ju knappast bli en fjäder i hatten för facket eller den svenska modellen.

Detta har ju blivit en fars nu och visar tyvärr inte styrkan med fackförbund, men det är en signal till andra företagare att om ni ger Er in i Sverige kan detta vänta er.

Kan också tänkta mig att man frikopplar sig från verkstäderna, men med tanke på hur man kan sympatistrejkar i Sverige låter det inte vattentätt. Det är ju inte speciellt lätt heller då existerande Tesla äger ju inte kan laga sina bilar i typ Norge eller Danmark…

Det är nog vad jag skulle göra om jag var Musk.

Är inte så säker på att du har rätt där.
Jag vet att det finns många som tycker att Tesla och Elon har rätt över allt annat. Men jag tror det finns en 50/50 chans att ett scenario där Tesla lämnar ses som en vinst för facket.

Det finns ett enormt signalvärde i det, du kan inte vinna. Du måste ge vika eller lämna.

4 gillningar

Jag kan tycka att man bör sträva efter att hålla fokus på konflikten mellan Tesla och facken, snarare än att låta det utvecklas till en personlig konfrontation mellan Elon Musk och Sverige. Risken är att det snabbt degenererar till en politisk diskussion mellan höger och vänster, och till slut förlorar huvudämnet i bruset av andra ämnen som inte nödvändigtvis är kopplade till själva ursprungsfrågan.

6 gillningar

Det kan nog stämma.

För mig är frågan hur principfast han är? Det skulle hedra honom om han står upp för sina principer, tycker jag.

Han borde inte gå med på det eftersom Tesla förmodligen har råd att lämna Sverige.

För Teslas del är det nog en loose/loose situation.

1 gillning

Har han råd med det?

Visst, på ett personligt plan rör det nog inte nålen. Men om folk skall köpa elbil och inte vet om tillverkaren kommer försvinna från en dag till nästa så väljer man ett tryggt alternativ.

Så frågan är om Musk sätt att jobba på skadar Tesla på andra marknader. Eller om han visar att han är villig att jobba med de länder som han vill etablera i långsiktigt. Med hänsyn till lokala regler och villkor.

1 gillning

Tror nog att de flesta Teslaköparna i andra länder har väldigt lite förståelse för svenska fackligt bestämde regler så jag kan inte se att det skulle kunna skada andra marknader.

Vem som orsakar det är väl en ideologisk fråga tänker jag. Och jag är ganska ointresserad av vad folk tycker om fackets vara eller inte vara.

Ett företag som säljer en väldigt dyr produkt, som kräver eftermarknads support, lever på sitt rykte och att de finns där för sina kunder. Oavsett om de gillar eller ogillar facket, ändringar i länders arbetslagar etc.

Det landar i förtroende för företaget.

Om man tittar på VW/BMW/Tesla/etc när man skall köpa ny elbil så kommer man välja den som man är trygg med att dem finns kvar om 2år. Tesla har varit trygga innan, skulle de börja dra sig ur marknader så fort de inte får som dem vill så försvinner köparnas förtroenden.

Lite fyndigt ändå.

2 gillningar

Tänker att vi håller oss till ämnet, så vi undviker en hetsig diskussion om för eller emot facket.

Har rensat bort lite i tråden.

3 gillningar

Jag tror Tesla kommer försöka runda strejken på alla möjliga sätt. Jag har svårt att se hur det kommer gå bra i längden, men det går säkert att hitta dyra och dåliga alternativ till att teckna kollektivavtalet.

Jag tycker det är fantastiskt att fackanslutna stöttar varandra när ett stort och tongivande företag inte vill teckna kollektivavtal trots 5 års samtal. Men visst är det lite konstigt att Svenskt näringsliv, Timbro med flera beklagar sig över rätten till sympatiåtgärder när det främst var arbetsgivarparterna som var angelägna om rätten till sympatiåtgärder (sympatilockout)?

1 gillning

Hade det inte bara varit bättre att bara ta bort hela tråden med hänvisning till den redan existerande än att ta bort 90% av inläggen?

3 gillningar

When in Rome… ett aktiebolag ska tjäna pengar åt ägarna, inte försöka göra något politiskt statement. Jag vågar lova att Tesla gjort 10x större eftergifter på andra marknader, så bara fjantigt att bråka om detta.

Att kollektivavtal ska vara ”frivilliga” är inte vad den svenska modellen går ut på. Att se det som något som företag ska kunna välja att ha eller inte ha vore istället den svenska modellens död.

Jag tror rent generellt inte på så kallad frihet eller idéer om att privat äganderätt ska ha någon sorts särställning i samhället. Jag är inte främst liberal utan konservativ. De principer som ska gälla i Sverige bör definieras genom kollektiva beslut på samhällsnivå. De kan vara demokratiska eller kollektiva i annan form men de ska iallafall innebära att Elon Musk, Wallenberg eller andra liknande figurer ska betraktas som udda särintressen, inte som någon sorts ”founding fathers” i samhället som ska åtnjuta särskilda rättigheter och kunna diktera hur saker ska fungera.

Jag tror att Tesla kommer att lämna Sverige. Kanske rundar de frågan om kollektivavtal på något sätt men att Tesla skulle ge sig in i diskussioner med fackförbund kommer inte att hända. Jag ser inte att Tesla skulle finnas kvar med tjästemän. Tjänstemännen är ju organiserade i högre utsträckning än arbetarna så möjligheten att verka för kollektivavtal är större för för den gruppen än för arbetarna. Däremot har arbetarna ett större signalvärde.

Om man ska lyfta blicken lite så tror jag inte att den här frågan kommer vi att lösas. Jag skulle tvärtom tro att vi kommer att få se nya företeelser som utmanar den svenska modellen, åtminstone som vi är vana vid att se den. Jag menar nu t.ex. att kinesiska bilföretag bygger verkstäder i Sverige med arbetare som hämtats hit och som inte kan svenska. Kunderna bemöts av en snygg blond AI-robot som talar svenska utan brytning. Ingen som jobbar på golvet vet vad kollektivavtal är eller så har Kommunistpartiet tecknat ett kinesiskt kollektivavtal åt dem.

Ovanstående innebär inte i sig den svenska modellens död men synliggör de underliggande strukturerna. Många kommer att bojkotta företag av denna typ men inte alla. Föreställningen om att kollektivavtal är onödiga och ”borde vara frivilliga” kommer inte att hålla. Det är i grunden ett bedrägeri som särintressen försöker lura på folk. Tvärtom så kommer kollektivavtal vara ”för riktiga människor” och så kommer det att finnas andra utanför den kategorin.

Om ovanstående kommer att hända specifikt i Sverige är i slutänden en politisk fråga. Det är dock en sannolik utveckling i mer generell mening.

…särskilt om man inte får nämna ordet ”fackförening” utan att omfattas av censursaxen. Vi hade i mitt tycke en produktiv och icke-hetsig diskussion om hur den svenska modellen fungerar men dessa inlägg gick upp i rök.

4 gillningar