Om svenska modellen rent hypotetiskt dör, skulle vi kunna ha ett socialt stigma kring fattigdom för att möjliggöra trygghet och rörlighet på arbetsmarknaden? Lagstiftad lägstalön har ju egna problem.
Alltså; har du t.ex barn och mindre än 200.000 i buffert och börjar prata om dyra semesterresor eller låna till en sprillans ny bil så läggs du in på mentalsjukhus eller tilldelas en god man.
Lite tramsigt tänkt kanske, men ändå inte.
Edit: Kanske i kombination med en utökad privat a-kassa och bättre arbetsförmedling liknande tinder eller youtube-algoritmen?
Det har jag svårt att se, finns många företag där facket totalt misslyckats, senast var ju Spotify ute (som har 5000 anställda, rätt stor skillnad mot mindre än 100 på Tesla)
Att man, trots att man mobiliserat alla stora fackförbund för synmpatiåtgärder, låtit Tesla stämma två statliga företag så har man kammat 0…
Förstår inte riktigt tänket här och jag tror inte att den svenska modellen är på väg att dö. Skulle det ske kommer det att bero på genomgripande breda förändringar av arbetsmarknaden, inte något enstaka libertarianskt företag driver av en ideologiskt driven enstöring.
Jag tycker inte att det är det, det är det. Genom att skriva på ett kollektivavtal får arbetsgivaren fredsplikt. Vid avtalslöst tillstånd får arbetstagarna till exempel strejka.
Vilken vinst för en företagsledare med minskade marknadsandelar
Situationen som den är nu visar ju snarare exakt just styrkan hos fackförbunden när hela näringslivet och dess språkrör i media unisont går ut och talar om ”maffiametoder” och begränsning av strejkrätten. De är livrädda för att facken ska vinna denna strid. Men absolut har facken blivit försvagade under de senaste 30 åren, bland annat genom medvetna politiska beslut.
Du ser fram emot att Sverige ska ta på ledartröjan i the race to the bottom? EU bedriver annars en hel del arbete för att inte arbetstagare ska behöva bjuda under varandra. Det ska vi nog vara glada för, personligen bor jag gärna i ett land med bra villkor för anställda och företagsdiktaturer får gärna hålla sig ifrån Sverige.
Jag har förklarat det här i andra tråden men igen då: kollektivavtal sätter bara ett golv för vad som inte får underskridas, är villkoren i de personliga avtalen bättre än kollektivavtalets är det de bättre villkoren där som gäller. Sen är det massa andra saker som kommer med kollektivavtal, insyn och inflytande/ ”medbestämmande” på arbetsplatsen. Tror detta är minst lika viktigt som löner etc.