Funderat lite vad som händer vid strejk och lockout m.m nu när det är förhandling om nya avtal.
Är ju väldigt sällan det faktiskt blir strejk i landet vilket är bra men vad som händer är jag då även osäker på?
Någon som vet följande?
Kan ett företag bli uttaget för delvis strejk? Tex 3 av 10 yrkesgrupper tas i strejk?
Om så kan är fallet skulle en som inte blev tagen i strejk kunna bli tvingad av arbetsgivare att utföra arbetsuppgifter som någon som är i strejk ska utföra? Eller har man rätt att vägra detta?
De som inte är med i facket får ju ingen ersättning av dem. Får de strejka ändå (utan ersättning då såklart)? Eller vad gäller där? På vissa arbetsplatser numera kanske bara 2-3 av 10 är med i facket.
Använder sig företag någonsin av lockout i Sverige? Har de tex hänt senaste 30 åren?
Då vi går mot ett samhälle då färre och färre är med i facket av både goda och dåliga skäl vad får det för påverkan i stort tror ni?
Börjar medlemsantalet vika från fackförbunden rasar den svenska modellen ihop som bygger på tre parters samarbete (stat, arbetsgivare, arbetstagare). Då blir det upp till staten att stifta lagar som täcker allt det alla kollektivavtalen omfattar idag. Idag har företagare en massa frihet, om denna förändring skulle ske skulle denna frihet antagligen inskränkas. Här kan det tyckas mycket i alla riktningar, men resultatet är det samma.
• Kan ett företag bli uttaget för delvis strejk? Tex 3 av 10 yrkesgrupper tas i strejk?
Det vanliga är att man bara tar ut en eller få men kritiska grupper i strejk (man vill ju spara på strejkkassan)
Om så kan är fallet skulle en som inte blev tagen i strejk kunna bli tvingad av arbetsgivare att utföra arbetsuppgifter som någon som är i strejk ska utföra? Eller har man rätt att vägra detta?
Nej , man har ingen skyldighet att vara strejkbrytare. Organiserade arbetsgivare som uppmanar oorganiserade till strejkbryteri bryter mot sina åliggande gentemot sin organisation
De som inte är med i facket får ju ingen ersättning av dem. Får de strejka ändå (utan ersättning då såklart)? Eller vad gäller där? På vissa arbetsplatser numera kanske bara 2-3 av 10 är med i facket.
Ja, men det finns lite detaljer runt detta som jag inte kommer ihåg
Använder sig företag någonsin av lockout i Sverige? Har de tex hänt senaste 30 åren?
I Göteborg var det lockout i hamnarbetarkonflikten 2017 (kan ha varit senare också)
Den vanligaste konfliktformen från fackens sida är nog övertidsblockad - kostar inte facken så mycket, verksamheten funkar och får inte tredje man emot sig men sliter på arbetsgivaren
Då vi går mot ett samhälle då färre och färre är med i facket av både goda och dåliga skäl vad får det för påverkan i stort tror ni?
Legitimiteten hos kollektivavtalen blir mindre när färre ansluter sig . Det kan leda till att det blir lagstiftning på allt fler område och med det risk för ändringar vid ändrad politisk majoritet, dvs man får inte långa stabila förhållande som svenska arbetsmarknad trots allt kännetecknats av.
En liten försmak på detta är den nu aktuella arbetstidslagstiftningen från EU som ställer till det för ambulanspersonal och brandmän. En icke förhandlingsbar lag som varken arbetsgivare eller arbetstagare är nöjda med.
Visste ni att det är förbjudet att strejka?
Så länge det finns ett kollektivavtal är det förbjudet. I brytningsperioden mellan två avtal finns det dock inget och då får man strejka lagligt sett. Men man vill verkligen undvika strejk. Det handlar om ett samarbete och vid en förhandling ska båda känna att man kan godta villkoren. Att en ska känna sig som en förlorare vinner ingen på.
För Unionen och industrin började man förhandlingarna väldigt långt ifrån varandra. Alfa Laval, som jag jobbar på, är en arbetsplats som ligger högt på listan på företag som ska tas ut i strejk. Att högsta hönset Tom Erixon är ordförande i teknikföretagen kan kanske spela roll. I mitten av mars hade såg det mörkt ut och Opo, opartiska ordförande fick kliva in. Hans uppgift är att leda förhandlingarna i syfte att få parterna ska komma överens. De lyckades sluta avtal 31 mars.
När det väl blir strejk utser man strejkvakter. Dessa ska förhindra de anställda att komma in på arbetsplatsen och jobba. Är du ansluten får du pengar från strejkkassan och är du inte det får du inga pengar. Man kan selektera och ta ut vissa områden i strejken. Vi fyllde i ett underlag på var och vilka grupper som skulle drabba vår arbetsgivare mest vid en eventuell konflikt. Det finns i lagen ingenting som heter ”strejkbryteri” och hindrar medarbetare från att fortsätta utföra arbetsuppgifter fastän strejk eller blockad pågår. Så vill man tvunget jobba så går det.
Vi i klubben pratade mycket om hur det skulle gå till nu när alla jobbar hemifrån? Det är ju inte så lätt att som strejkvakt gå hem till någon och tvinga den stänga av datorn. Vi funderade också på om strejk då hade varit ett effektivt vapen att ta till om vi kom till den punkten.
Däremot kan arbetsgivaren svara med lockout. Då stängs alla ute utan lön. För tjänstemännen hade det inneburit att mailen stängs ner, teams och andra applikationer samt att arbetsgivaren kanske hade stängt av allas mobiltelefoner. På Alfa Laval får man använda sin telefon privat och jag till exempel har allting på mobilen. Det hade varit jobbigt att inte kunna använda bankID, digital betalning och vara utan mina mobilspel. Något som jag funderade en del på
Lockout i produktionen hade de nog inte tagit till. Produktionstopp hade haft för mycket påverkan av den egna verksamheten.
Ja, det var lite snabbt om vad jag snappat upp ang. strejk. Jag har dock aldrig varit med om någon och utifrån det jag vet, önskar jag heller aldrig att uppleva det i framtiden heller. Bättre försöka komma överens.
Om man inte är medlem i det fackförbund som strejkar behöver man väl inte rimligen strejka?
Och nu har du skaffat en egen privat reservmobil där du har ID och betalningar och privat mail, för att inte drabbas av eventuella dumheter från arbetsgivaren?
Och nu har du skaffat en egen privat reservmobil där du har ID och betalningar och privat mail, för att inte drabbas av eventuella dumheter från arbetsgivaren?
Nej, det är jag för snål för, hehe. Sen blev det ju ingen strejk så det är minst två år till nästa avtalsperiod.
Just saying att en arbetsgivare kan begära in arbetsredskap på ett ögonblicks notis. Att lägga hela sitt privata liv på en arbetstelefon är också förenat med en risk. Det behöver man vara medveten om .
Ja, det är normalt så man gör som fackförbund vid strejker. Om t.ex. Handels skulle rikta en strejk mot ICA skulle man ta ut vissa grupper på centrallagren i strejk i första hand. Att ta ut breda grupper är väldigt dyrt och ger inte så mycket extra utdelning.
Det har förekommit lockouter. Vid den stora lärarstrejken på 90-talet användes lockout till exempel. Det blev då tufft för dem som inte var med i facket och inte fick någon ersättning.
Jag vet inte om vi är “på väg mot ett samhälle där färre och färre är med i facket”. Däremot går vi helt tydligt mot ett samhälle där facket har en mer begränsad roll än förr och där facket framför allt har få medlemmar inom vissa branscher och sektorer.
Det här är en reell faktor. Antalet arbetsgivare inom en bransch som inte har kollektivavtal kan öka. Det är ofta dåligt för de anställda.
Inom arbetaryrken har organisationsgraden minskat. Inom tjänstemannayrken har den ökat. Att organisationsgraden bland tjänstemän är så hög är ovanligt sett från ett internationellt perspektiv.
Klart dom kan, men vad ska arbetsgivaren göra om du behåller telefonen i några dagar medan du överför allt till en ny privat telefon? Det är ju inte så att dom kommer rycka den ifrån dig eller slå in dörren hemma.
Har man dessutom telefonen synkad till sitt eget Apple- eller Google-konto så är det ju bara att köra en factory-reset, springa iväg och köpa en ny telefon och sätta upp den nya telefonen på några minuter.
Har haft arbete där telefonen stängs av på distans när man slutar.
De tillät förvisso privat användning eftersom det finns profiler/policies som man kan använda för att skilja ut jobbgrejer. Men jag tyckte det kändes lite kymigt så numera har jag två telefoner. En stor fördel med det är att jag rent fysiskt kan lämna jobbet på jobbet.
Hade en ombudsman, SEF Svenska elektriker förbundet på besök idag. Han sa att nu är det allvar, då parterna ej är överens. VI elektriker kommer inte gå med på att folk utan utbildning kan göra enklare elarbeten för lägre lön, delvis oreglerad arbetstid med snitt på 40h/vecka under 6 mån perioder, lika med att kunden bestämmer våra arbetstider… vilket är vad arbetsgivare sidan vill. så nu har dom fram till 1maj att lösa detta, annars blir det strejk.
Jag har varit anställd på företag utan kollektivavtal. På det ena fick jag köra med egen bil till kunden, som arbetsgivaren senare fakturerade, men fick själv inte en krona.
På det andra fick utgick ingen årlig lönerevision eftersom “jag inte hade något eget projekt på min fritid” (de syftade på programeringsprojekt, typ göra en app eller nått).
Så länge det funkar så är det inga problem, men med en gång du som arbetstagare utsätts för orimligheter har du mycket små möjligheter att påverka. Idag skulle jag aldrig välja arbetsgivare utan kollektivavtal.
På större företag är det en otrolig fördel att vara med i fackförbund vid ex nerskärningar. Där jag jobbar tittar man inte en sekund på icke anslutna, utan går vidare till nästa som är ansluten. Det är en skrämmande skillnad faktiskt. Som tjänsteman har man dessutom en försäkring som går in och täcker upp ganska frikostigt vid en eventuell arbetsbrist. Två starka argument för att ansluta sig, speciellt när sötebrödsdagarna verkar ha tagit slut. Jag är iofs förtroendevald så kanske jag är lite väl färgad