Som avslöjat i pressen idag så verkar det inte så himla noga med kvalifikationer, sanning och efterlevnad av förbundets egna etiska policies. Inte ens för förbundsjuristen. Som visar sig ha extremt sparsmakat med juridikutbildning.
Är det verkligen så svårt att hitta en riktig jurist till If Metall?
Hur är det ens möjligt att en person med denna typ av brister och beteende både får förtroende under så lång tid - som förbundsjurist - och att IF Metall betalar honom för att gå och skaffa en formell utbildning, vilket han inte gör…?
han sitter hos Kronofogden.
han har tvistat med flera affärsbekanta
han har haft uppdrag i konflikt med IF Metalls etiska regler
Jag har dålig koll på hur facket jobbar men antar att det börjat med lokalt förtroendeuppdrag för att sedan övergå i anställning centralt hos IF Metall. Inte för att det gör särskilt stor skillnad i min bok. Någonstans längs vägen borde ju någon på If metall reagerat…
Kan vara väldigt relevant. Om han blir vald lokalt sen efter flera andra val hamnar i förbundet har ju medlemmarna gett honom förtroendet. Kan vara en kille som är extremt påläst utan att ha gått skolan.
Om man är vald korrekt och medlemmarna lämnat sitt förtroende till honom ser jag inga problem
Spelar det någon roll? Det är ingen skyddad titel.
Det är ingen offentlig organsiation. Sedan kan man fundera på om han är duktig på det han gör.
Annars bör du starta en tråd och hänga ut varenda jävla korrumperad företagsledningsgrupphjon för jänförelsens skull.
Hade jag varit medlem.i IF Metall hade jag såklart försökt påverka i rätt riktning.
Den möjligheten har jag inte när det gäller ett företag, tvärtom riskerar jag avsked eller troligare omplacering med att skyffla kogödsel i Långtbortistan tills jag tar livet av mig eller slutar. Har jag tur får jag ett erbjudande jah inte kan säga nej till.
Han har väl varit förbundsjurist i typ 25 år på IF metall. Visst har han gjort skumma affärer, men tänker att brister i yrkesrollen borde kommit fram mycket tidigare av kollegor runt omkring honom. Då kan man ju bara kicka honom. Han har säkert gjort ett väldigt bra jobb även fast han mörkat mycket skit privat.
Bra ”amendurå”-argument, må jag säga. Du får väl starta en egen tråd om du vill diskutera ett helt annat ämne.
Om det spelar roll hur förbundsjuristen betett sig? Ja, det kan man ju tycka. Läs reportaget som länkas i trådstarten och fundera över om medlemmarna fått den bästa representanten de kunnat förvänta sig…
Fackföreningsrörelsen bygger mycket på relationer och att olika personer håller varandra om ryggen. Om det är förklaringen till detta vet jag inte men sannolikt bygger rekryteringen på någon form av kontakter.
Det där var ju hans hobby. När det gäller hans roll i förbundet så handlar jobbet om andra typer av ärenden. Jag påstår inte att allt varit jättebra där heller men vissa personer gör krasst sett karriär på att synas i media, inte på att egentligen vara särskilt duktiga på själva hantverket.
Ja, att det är politik är väl självklart. Jag hade ju inte en förväntansbild att det handlade om nån meritokrati men den här historian är ju rätt fascinerande. Otroligt skrupellöst av ”förbundsjuristen” på flera plan, och otroligt slarvigt av organisationen att bara släppa igenom. Oavsett om det är inkompetens eller korruption.
Jag har alltså personliga erfarenheter av personer med rätt märkliga saker på sina cv som inte ”straffats” (vilket borde ha varit rätt rimligt). Istället har de fått finare uppdrag och förnyat förtroende. De har ju haft rätt kontakter.
Att påstå att allt och alla skulle vara ”korrupta” är definitivt en överdrift. Däremot verkar vissa kunna sopa in väl mycket under mattan. Om någon utan rätt kontakter gjorde samma sak skulle hen åka ut. Detta har inte handlat om några fall i klass med den här snubben. Oftast har personerna varit duktiga i någon mening men man behöver ju också agera korrekt och lyckas med uppdrag man får.
Haha jag gillade den. Att döma av bortförklaringarna/whataboutismen som anhängarna här ger uttryck för är de mindre roade. Förmodligen pinsamt att förutom att de drar in typ sämst löneökningar i EU så är deras företrädare inte av bästa virket.
Jag fattar faktiskt inte. Det kan ju inte vara sån enorm brist på riktiga jurister med juristexamen och prickfria belastningsregister att man måste plocka fram såna här bondfångare.
Nu kan jag ju fascineras och t o m skratta lite åt eländet. Hade jag varit betalande medlem och förväntat mig professionell representation hade jag varit vansinnig.