If Metalls förbundsjurist, hur är det ens möjligt?

Ne då är det ju ytterst korkat att anställa en jurist utan kunskaper. Sen skicka han på utbildning som personen inte går på.

Har absolut noll insikt i ärendet men med tanke på konflikten med Tesla tänker jag att detta nog är en taktik från dom. Vid dessa typer av konflikter slås båda parterna om narrativet. Tesla vill få det till att facken är dumma och inkompetenta. Facket vill få det till att Tesla är dum som inte vill leka med facket.

Vem som har rätt vet jag inte men det första som dör i krig är sanningen

1 gillning

Svårt att spekulera, men då finner jag det för mer troligt att grävet är ett resultat av intern positionering med anledning av LO-kongressen och val av ny ledning till den. Oavsett så är det ju rätt jobbigt för Metall som organisation.

1 gillning

Inte en helt orimlig tanken. Men om han är anställd ser jag inte vad för roll han skulle ha i LO-kongressen än mindre i IFs förbundsstyrelse. Om jag skulle satsa pengar skulle jag satsat på Tesla men har som sagt noll koll i sak frågan

1 gillning

Ska vi satsa pengar på var tjommen kommer dyka upp nästa gång? Hur ser behovet ut för ”jurister” inom S?

Har det verkligen inte uppstått frågor kring kompetensen tidigare? Svaren och sättet han ger dem på skriker ju klassisk bedragare utan koll.

Man undrar ju. Som han för sig och återkopplar på journalisternas frågor får jag känslan att han blivit ordentligt fartblind. Lite Ilja-vibbar faktiskt.

1 gillning

Hur menar du taktik från Tesla? Har de styrt dagens arbete, en fackägd tidnings gräv? :smiley:

Enligt tråden på Flashback har han och frun sålt sina teslor. Därför de är sura kanske? Nu kör han tyskt i stället. Klart dom blir förbannade.

Märke / Modell Regnr Färg Typ Årtal
Mercedes-Benz S 580 Maybach MYR01H Svart Sedan 2023
Mercedes-Benz E 300 RAL68G Mörkröd Cabriolet 2023
BMW X6 M60I Xdrive RAR686 Vit Sedan 2023

Ovan är alltså de bilar hans bolag äger.
Stor humor. Tur man inte är medlem i if metal.

1 gillning

Är väl listigt att ställa Maybachen på en målvakt om man har löneutmätning hos Kronofogden.
Extra listigt att sen gråta ut lite i pressen för att livet är jobbigt när kronkalle tar massa pengar varje månad. Blir mer trovärdigt inför medlemmarna.

1 gillning

Dom kan ha gjort “grävet” och bara gett artikeln klar mer eller mindre. Otroligt mycket fulspel. Som sagt det första som dör i krig är sanningen

Citat
Enligt tråden på Flashback har han och frun sålt sina teslor. Därför de är sura kanske? Nu kör han tyskt i stället. Klart dom blir förbannade.

Vem är sur menar du? Tesla?

1 gillning

Det är väl en teori som framförts. Att grävet är teslas.

Det låter långsökt men om det är så beror det rimligen på hans sätt att agera. Han har helt enkelt blivit genomskådad och därefter kollad.

Bara bilvalen visar ju den totala bristen på omdöme.

1 gillning

Jag har själv reagerat på flera av hans uttalanden tidigare. Det har inte direkt osat kompetens om honom.

Jag vet inte vad som är mest pinsamt. Kanske att han inte läst en enda kurs 2007-2009 när han fått betalt för att studera till jurist och sedan har han 2010 sökt in till en grundkurs. Därefter försöker han hävda att han har studerat? Det hade väl varit en sak om han åtminstone tagit 180 HP som motsvarar rättsvetare (juristprogrammet är 270 HP).

2 gillningar

Jag tänkte att facket kanske anser honom som minst lika bra som övriga kandidater trots svaga meriter.

Förbundsjurist är en anställd - inte förtroendevald.
Jurist kan vem som helst kalla sig oavsett utbildning.
Han har varit förbundsjurist i 25 år. Vem som helst med normal förmåga hade blivit rejält insatt i arbetsrätt på några år. Så troligtvis har han gjort ett bra eller åtminstone godtagbart jobb.

Däremot att han har utfört uppdrag i konflikt med IF Metalls regler - det är garanterat grund för uppsägning. Lägg därtill allt annat skumt runt honom så blir ju inte hans position starkare.

3 gillningar

Ingen skyddad titel då?

Nej, advokat är en skyddad titel men ”jurist” kan tydligen vilken lirare som helst kalla sig. Även om det normalt förutsetts att vederbörande har någon form av utbildning på området.
Jämför ”ekonom” el ”ingenjör”, fritt fram där med.

Sant, men med samma logik skulle man ju kunna hävda att en lekman skulle kunna lära sig rotfylla tänder utan tandläkarexamen eller köra lastbil utan körkort, bara det gavs lite tid för övning…
Nu är jag medveten om att vem som helst tydligen får leka jurist men det känns ändå riktigt unket och genant att inte IF Metall lyckats ha ordning på det här.

2 gillningar

Så kan det vara, särskilt när kontaktnät och ”politisk förmåga” vägs in. Och om ”övriga kandidater” inte består av landets absolut mest eftertraktade jurister - jag antar att de flesta sådana sätter anställning på If Metall långt, långt ned på listan av tänkbara arbetsgivare.

1 gillning