If Metalls förbundsjurist, hur är det ens möjligt?

Läste också artikeln och givet hur han är avlönad tror jag riktiga jurister med gedigna kunskaper i bl.a. avtals och arbetsrätt väljer att jobba för t.ex. Vinge istället. If metall får nog nöja sig med cornflakes-diplomet. För inte kan väl juristen få högre lön än självaste Veli-Pekka :sweat_smile: Han har ju flest kompisar av alla.

1 gillning

2 gillningar

Det nya Sverige med korruption och fusk. Han har kapitaliserat på sin (icke-existerande) utbildning till max. Väl spelat.

Vet inte om det är så nytt just inom If Metall…

Jag menade för Sverige i allmänhet, och de verkar följa trenden.

En del slipper ju igenom systemet, hur känt det var för arbetsgivaren i det här fallet vet jag ju inte, men jag vill minnas att det har dykt upp både läkare och flygkaptener utan utbildning ibland.

(Här sitter vi i ett forum och ger finansiell råd utan utbildning :see_no_evil:)*

*Undantag kan förekomma

1 gillning

Arbetsrätt är det som facket främst sysslar med. Det är (krasst sett) inte rocket science. Fackets främsta ”fördel” är inte särskilt hög kompetens (jämfört med arbetsgivarsidan) utan välfyllda konton som räcker väl för att driva enskilda arbetsgivare i konkurs (ofta flera gånger om).

Arbetsrätt är i praktiken ofta knepigt med spretiga omständigheter inblandade. Arbetsdomstolen är heller ingen ”riktig” domstol utan en sorts nämnd. Att driva dessa fall är framförallt dyrt.

Facket har egna kurser i arbetsrätt för funktionärer. Ombudsmännen har som regel läst arbetsrätt som enstaka kurs på universitetet.

Förbundsjurist som titel är ingen standardgrej inom fackföreningsvärlden. De flesta jurister inom LO-sfären är anställda av LO-TCO rättsskydd. Det är en arbetsplats med ett starkt varumärke och de som jobbar där är generellt skickliga. Sedan finns det även enstaka jurister anställda av förbunden som hanterar vissa kategorier av fall/ärenden. Detta är dock ingen stor företeelse. Jag vet inget i detalj om IF Metall men jag håller det för osannolikt att det skulle finnas en juridisk avdelning som förbundsjuristen leder. Snarare är förbundsjuristen en enstaka figur som är omgiven av ”juridiska amatörer”.

Fackföreningsrörelsen (LO alltså) är generellt en bransch där de flesta saknar akademisk utbildning. Detta präglar arbetsplatsen ganska mycket. Den outtalade förväntan som finns om att arbetstagare ska ha en viss framtoning saknas helt där. Tvärtom är ”arbetarklassighet” inget hinder mot att nå toppen. Det finns också ganska många med ”bonnig stil” som har lönenivåer och förmånspaket som även för en akademiker framstår som goda. Detta kan sannolikt ha bidragit till att den här snubbens stil inte utgjort något karriärmässigt hinder.

Jag har själv jobbat på en juridisk avdelning en period och där var nivån generellt hög, även på samtalen på fikarasten. En person som den här snubben skulle aldrig ha passerat nålsögat där. Även om han lyckats fuska sig till själva anställningen framgångsrikt hade de riktiga juristerna inom 1-2 år gjort slarvsylta av honom. De skulle ha reagerat på att han inte använde vissa detaljbegrepp 100% enligt normen och anmält honom till chefen. Inom juristskrået finns mycket av petighet. Det är ju deras grej.

1 gillning

Hur många inom sjukvården har riktiga utbildningar eller är utbildade alls?. Förfalskade utbilningar har de tagit upp tidigare från exempelvis Rumänien

Beror väl på vilka yrkesgrupper vi pratar om men nu handlar ju den här tråden inte om vad några helt andra i en helt annan bransch gör eller inte gör. Fusk med legitimationer är något helt annat och illa det med. Om du vill ha ett riktigt svar på din fråga om ”hur många” så är vi nog inte rätt grupp att klura ut det.

Fackföreningarna är ideologiskt vilse och representerar allt färre, mer än sig själva och socialdemokrater.

Missbruket av pengarna i ledningen är bara ett symtom på att något inte står rätt till.

Jag håller verkligen inte med uttalanden som dessa. Facken kan aldrig bli bättre än medlemmarna. Facken säljer inget det är en organisation skapad av medlemmarna. Sen att dessa inte går på årsmötet och att det sen blir kaos är ett samhällsproblem. Inte ett fackligt problem.

Alla sitter bara på sidlinjen och gnäller istället för att hjälpa till. Därför går vårt samhälle åt fel håll ingen annan anledning

2 gillningar

Mjaaaaa… det tror jag nog.

I teorin är detta korrekt. I praktiken finns dock en betydande överbyggnad inom fackföreningsrörelsen. Det är inte organisationer präglade av direktdemokrati där alla kan komma fram med idéer. Processen för hur både personer väljs och förslag tas fram är strikt styrd. Detta kan förstås sägas gälla för andra organisationer också men graden av “rörelseutrymme” och “toppstyrning” varierar. Jag vill inte peka ut att allt skulle vara kaputt men det reella utrymmet för “medlemmarna” att påverka är begränsat.

Den är inte begränsad alls. Den bara används inte av medlemmarna. Dom strikta och styrda processerna existera för att bringa ordning i kaos.

Men jag håller med om att facken kan bli otroligt mycket bättre. Det är bara att komma in från sidlinjen och bygg samhället. Detta gäller lika mycket i idrottsföreningar som i politiska partier. Det är oengagerad medlemmar och medborgare som skapar problemet. Inte organisationen själv.

Jag är helt för decentralisering och det bygger på engerade människor på golvet. Om vi inte bryr oss kommer allt bli toppstyrt inte för att det är syftet. Utan bara för att det inte går på något annat sätt

3 gillningar

Det är svårt att bry sig när saker är toppstyrda, det biter sig själv i svansen. Jag kommer aldrig att glömma en arbetsplats där förtroendemannen haft tjänsten i åratal. Han ställde upp som kandidat till varje val och saboterade alla motkandidater. De värsta är politiskt fixerade förtroendemän.

Detta är väldigt vanligt tyvärr. Håller helt med om att det finns enormt med problem i sverige. Men dessa bygger enligt mig på att folk inte bryr sig.

Allt som vi inte bryr oss om förfaller detta gäller broar och facken lika

1 gillning

Det blir ju mest semantik när du uttrycker det sådär. Att folk är oengagerade är nog egentligen ett mindre problem än alla de talanglösa klavertrampare som de facto gör en karriär av att engagera sig och gör att alla med ett uns av intellekt och integritet bara inte orkar befinna sig i deras närhet eller förknippas med den form av inkompetens som genomsyrar organisationen.

Dessa inkompetenta individer existerar i samhället som du delar världen med. Vill du lämna fritt spelrum till dom varsågod. Men klaga inte på att det du inte bryr dig om inte fungerar.

1 gillning

Jag klagar inte. Det är ett underhållande skådespel att stå vid sidlinjen och se IF Metall göra fadäs efter fadäs.

2 gillningar

Jag har också varit på en arbetsplats där de anställda var överens om att ingen kandidat skulle kunna ge den lokala chefen kamp till mål, så man beslutade att överlåta jobbet till områdesförtroendemannen som hade betydligt mer tyngd.

1 gillning