If Metalls förbundsjurist, hur är det ens möjligt?

Som tur är finns det även duktiga förtroendemän och i vissa företag kan en förtroendetjänst bli en bakficka till ledarutbildning i företaget.

1 gillning

Skulle säga att det är precis tvärtom av att den fackliga organisationer påverkar deras kunder, dvs medlemmarnas vilja att betala en viss summa.
Har man en dålig produkt så sviker medlemmarna sin fackförening.

Facket har inga kunder. Medlemmar går ihop och bildar ett fack för att företräda dess intressen i grupp. Kapitalisering av arbetskraften skulle jag säga man gör en pakt om att sälja till högst bjudande.

Fack har medlemmar. Medlemmar har rätt att gå på ett möte där dom väljer sina företrädare. Du kan inte köpa mer makt med pengar kan inte sälja dina andelar och har inga kunder. Vet att många vill få det till detta bara för att undvika faktumet att det är obrydda medlemmar/medborgare som är problemet.

1 gillning

Du kan ju kalla det ”medlemmar” om du vill, ungefär som Coop. Och likt Coop, om man har en svag produkt måste man hävda sig på andra sätt.

Coop är ett företag som säljer varor i en butik som ägs av medlemmarna så långt håller jag med. Men att facket skulle ha “kunder” har din lokala MC klubb kunder då med? Barnens idrottsförening? Din BRF är du kund där med?

Nej facket är inte svagare en dess medlemmar på samma sätt som Sverige inte är starkare än sina medborgare. facket är svagt för att medlemmarna inte bryr sig nog för att komma på årsstämman detta är den enda anledningen.

1 gillning

Facket kallar det för medlemmar eftersom du då kan vara delaktig och påverka, vilket i praktiken inte sker. Så då blir man kund i dagens moderna fackförening, man betalar för en tjänst för att slippa bry sig.

2 gillningar

Då måste du vara en väldigt dåligt påläst medlem. Du har otroligt mycket möjligheter att påverka. Intresset brukar vara så lågt att räcker du bara upp handen är ordförande posten din. Och då ska vi inte ens tala om kassör.

Och vill du ha en tjänst för att vara kund finns det massor av jurist firmor att anlita. Du kan gå i strejk själv genom att säga upp dig osv. Men då du är ensam är du svag och i grupp stark.

Lycka till

3 gillningar

Det handlar inte om processerna. De kan säkert vara ändamålsenliga. Kruxet är att det finns en typ av elit som gör upp mycket bakom kulisserna. Samma sak existerar i politiska partier, i vissa mer än i andra. Man har processer och röstar om förslag men i alla förslag av betydelse har några få bestämt på förhand vad som ska beslutas.

1 gillning

Japp exakt så är det. Frågan du behöver ställa dig är varför? Och svaret är att medlemmarna inte bryr sig nog för att ta sig till årsmötet. Då blir det som de blir.

Absolut inget fel i varken processerna eller organisationerna. Felet är att ingen bryr sig.

Alternativet är nämligen att alla ska sitta och processa varandra i all evighet. Facken är inte en optimallösning bara bättre än alla alternativ jag har sett iaf.

2 gillningar

Jag har varit med på kongresser med fackliga organisationer och någon brist på engagemang har jag inte noterat. Tvärtom har listorna med förslag och idéer varit dignande. En del av de allra mest engagerade personerna har varit foliehattar och att hela den administrativa resursen sätts in för att försöka ”mildra” deras förslag, för det fall att de skulle röstas igenom, har jag egentligen ingen synpunkt på. Det har känts mer diskutabelt med personvalen där det ofta varit en viss kategori personer som valts ut på förhand.

Tänker du att dessa konvent är representativa för kollektivet/medlemmarna?

Håller med. Och dessa förslag har ju kommit till för att det inte fungerar lokalt. Och det fungerar inte lokalt för att medlemmar inte går på mötet.

Då får halv galna britt-marie igenom att rädda pandor är det viktigaste som finns. Det hamnar till slut på en kongress och tar massor av tid.

Har vart på en kongress där man tyckte att medlemmarnas lönehöjningar skulle gå till sjuksyrror istället. Nu blev det ju ett stort nej på det men hur det ens kom upp är bortom mitt förstånd.

Vem har röstat in denna person från början? Jo ett tomt årsmötet där man fick hota in folk att ta styrelseplatser.

Jag hävdar i sten att problemet börjar lokalt och måste även lösas där

3 gillningar

Det är självfallet fackligt aktiva som är med på kongressen. De är nog som kollektiv hyggligt representativa. Jag har ingen anledning att tro något annat. Foliehattarna får vi räkna bort då. Om ”alla medlemmar” är direkt engagerade i varje beslut är inte så relevant. Så ser det väl inte ut i Riksdagen heller.

Alla har ju rätt att lämna förslag enligt en viss ordning och att en del stollerier passerar nålsögat är inte svårt att förstå. På vissa håll finns en fungerande och levande intern demokrati. På ett annat ställe sitter halvgalna Britt-Marie och hittar på galna förslag. Alla normala personer har sedan länge avgått från klubbstyrelsen.

Tyvärr så är detta en skröna, ytterst få medlemmar/kunder som påverkar.
Mycket av den gamla fackliga kulturen lever kvar, där man automatiskt blev kollektivansluten till det socialdemokratiska partiet när man blev medlem i fackförbunden.
Som den avgående Gideonsson är suppleant i socialdemokraternas verkställande utskott.

Kan alla lämna motioner till er kongress? Måste vara sjukt tidskrävande. Vad jag sätt lägger medlemmar motioner till lokala klubben dom lägger till en avdelning som sen lägger till kongressen. Ganska många steg som saker ska passera innan det faktiskt hamnar hos kongressen.

Men kul att höra hur andra gör.

LO fack är sossarna. Dom andra TCO och SACO inte.

Makten är 100% kvar bara det att ingen går på mötet och använder den annat än britt-marie

Det fackliga kapitlet i mitt liv är avslutat sedan rätt länge nu. Det fanns helt säkert mekanismer av det slag du beskriver men rätt gott om stolliga förslag ändå. Tidskrävande är bara förnamnet.

2 gillningar

Makten framför allt!
Men inte alla medlemmar/kunder är sossar, som vill men inte kan påverka LO-finansiering av Socialdemokraterna.
Man tvingas stödja ett parti som man inte röstar på.

Det går man ska bara få igenom det på kongressen, vilket i just fallet LO även jag förstår kan vara minst sagt komplicerat