Anställning på Tesla

Det är ju inte sant. Kollektivavtal ger ju otryggare anställningar. Facket förhandlar ju bort las för medlemmar som företag vill bli av med. Unionen utsatte min fru för det, när hon var sjukskriven för utmattning. Hon var dessutom medlem i facket.

“Gäller inte las?”
“Vi har förhandlat med facket, du är undantagen”

Håll er undan kollektivavtal. Inga lagar gäller längre, utan där bestämmer facket tillsammans med företaget precis vad de vill. Då är man utlämnad till rent godtycke.

9 gillningar

Jag tycker det låter oerhört orättvist, givetvis ska alla ha exakt samma löneförhöjning, oavsett prestation.

Det är på det sättet man bäst ökar produktiviteten på svenska företag. :smile:

4 gillningar

Yes, ännu värre till och med. Man är utlämnad till en lokal fackligt engagerad representant som i 100 fall av 100 inte är lika engagerad i ditt eget bästa som du själv är.

6 gillningar

Det där är helt fel. Facket ska bestämma vem som får mest löneökning. Så att latoxar och inkompetenta får mer. Man kan ju anta att de också har svårare att hålla i pengarna, då behöver ju de som presterar sämst mer pengar.

2 gillningar

Ja, och som i 99 fall av 100 är fackrepresentant för att inte bli sparkad pga inkompetens. Eller jag gissar ju bara att det finns någon som är det av andra skäl. Jag har inte stött på någon.

3 gillningar

En aspekt är facket, kollektivavtal, lönenivå, pensionsavsättningar osv där du själv får lägga dina värderingar.

Krasst sett (oavsett vad man tycker om det eller Tesla som företag/bilar) slår Tesla som fd arbetsgivare på CV´t väldigt högt i bilbranschen om du ska söka annat jobb inom bilbranschen om något år. Så den aspekten kan också vara värdefull att väga in.

9 gillningar

Så, om jag ligger med fötterna på skrivbordet hela dagarna så ska jag ha lika hög löneökning som om kollegan sliter arslet av sig och visar framfötterna? Typiskt sosse tänk🙄 Självklart ska det löna sig att jobba, eller missförstår jag ditt inlägg?

1 gillning

Tror det var ironiskt skrivet… :upside_down_face:

4 gillningar

Ja idag vet man ju inte :smile: Folk vill tjäna pengar men inte jobba för dem…

1 gillning

Tips till trådstartaren: Se till att allt Tesla lovar är likvärdigt med kollektivavtal är inskrivet i anställningsavtalet. Annars är det inte värt något, och kan ändras ensidigt av dem när som helst. Det gäller allt från formler för beräkning av ersättningar, tjänstepension, antal semesterdagar, föräldralön, rätten till lönesamtal och en massa andra grejer du kanske bryr dig om. Vet inte hur långa kollektivavtalen är i din bransch, men de jag jobbat inom ligger på ca 80 sidor + tilläggsavtal.

Det gick ju några nyheter om svinlånga anställningsavtal på Tesla, så det kanske redan är ordnat.

Och om de erbjuder gratis laddning på jobbet så är det en löneförmån som skall skattas på. Så glöm inte kolla hur de löser det, så du inte får några överraskningar i lönekuvertet.

4 gillningar

Hur hade det hjälpt situationen om ett kollektivavtal inte funnits, menar du?

Då hade det inte gått att förhandla förbi las…

Eller rättare sagt: förhandlingen hade fått ske med de anställda i stället för med facket, alltså utköp av anställda arbetsgivaren vill bli av med.

1 gillning

Men desto viktigare att du ser till att din du får inbetalt tjänstepension och andra försäkringar för dig som anställd.
De erbjuder 3000 kr mer i lön och förmånen att ladda bilen gratis på jobbet.

Personligen har jag ingen nytta av fackföroreningen mer än att dom har kollektivavtalat en tjänstepension enligt ITP och en olycksfallsförsäkring.

2 gillningar

Finns många kreativa sätt att runda LAS.

Fast alla som någon gång har suttit på arbetsgivarsidan, vet att kollektivavtalen är som mest värda när man ska

1. höja lönerna(hallå 2,2%)
  2. säga upp folk( hallå förhandlad turordningslista)
  3. skriva något roligt i esg delen av ÅR

Inget sägs om vad betygen innebär. Vad är dessutom prestation? Att göra något snabbt säger inget om med vilken kvalité det är gjort. Och såväl dålig som bra kvalité kan visa sig först efter ett långt tag. Och företaget skiter i de långsiktiga konsekvenserna av dåliga arbetsförhållanden. Utan kollektivavtal breder tystnaden ut sig, vilket den även kan göra med avtal. Men utan står man helt ensam. Ingen vågar kritisera dåliga saker, föreslå förändringar. För det får man inte höga betyg eller
blir man månadens anställd hos Tesla. Skyddarbete, vad är det. Mellanchefer som bara vill visa upp snygga siffror uppåt. Det handlar tyvärr också ofta om hur tjenis man är med just närmsta chefen.

Något folk verkar missförstå är att fackets avtal endast utgör golvet. Inget hindrar företaget att erbjuda mer, vilket dock sällan händer. Mest startups och andra företag som lever på riskkapital men inte ens gör vinst. Men framförallt är ju tanken att man inte står ensam när förhållandena är dåliga på arbetsplatsen.

En annan sak folk borde fundera på är hur det hade sett ut om facket inte hade funnits. Företagen själva hade ju knappast infört alla lagar, regler och förbättringar som skett sedan hundra år tillbaka. Ju färre folk som går med riskerar vi att till sist få en backlash. Varför skulle företaget förhandla med en enskild när den kan hota med uppsägning, arbetsbrist eller annat kreativt för att försämra för arbetstagaren. Sitta i källaren tills hen säger upp sig själv.

Eller de många arbetsplatsolyckor som sker även i Sverige, för att facken tyvärr inte lyckas då företagen ändå är för starka. Vad har då en enskild att sätta emot.

Med detta sagt, naturligtvis finns dåliga företrädare även inom facket. Har mött båda sorterna.

Men det förtar inte fackets viktiga roll på arbetsmarknaden. Med fack blir det en mer jämbördig ställning mellan den enskilde och företaget.

3 gillningar

Var väl inte det jag sa. Däremot om du presterar medelmåttigt och får 40000 i månaden och gör det i 30 år så tycker iaf jag att man förtjänar någon lönehöjning. Men du tycker alltså att den personen ska ha 40000 även 2055? Alltså i grova drag ska han ha 30-50% i lön i köpkraft jämfört med idag?
Här tycker vi olika uppenbarligen.

Sedan vet jag inte om folk är allvarliga och faktiskt tänker att samtliga som jobbar via facket enbart gör det av egoistiska skäl och är inkompetenta. Att det finns anekdoter där facket gjort fel tvekar jag inte på. Men av samma anledning som att politiker gjort fel så tycker inte jag lösningen då är att byta till diktatur.

Som jag ser det är alternativet till svenska modellen att man lagstiftar för att skydda den svaga parten (den anställda) och där ser jag inte fördelen med samma lagar för samtliga yrken. Eller vad är lösningen enligt ni andra?
Vad gör man om företaget man jobbar för hotar med något? Tar man striden själv i rättegång och riskerar att allt man äger läggs på rättegångskostnader tex?

Alla är ju inte i ett sånt läge att man ”bara” byter jobb.

1 gillning

Nej, det tycker jag inte.

Jag tror det är ett kaninhål som varken du eller IF Metall ska hoppa ned i.

Jag själv jobbar för övrigt på att bolag med kollektivavtal och vi tillämpar betygsgraderingar i personalens performance reviews. Dessa ligger bl a till grund för lönesättning men framför allt för att på ett strukturerat och transparent vis kommunicera kring vilka som kan tänkas vara aktuella för olika former av talangutvecklingsprogram, befordran etc.
Otroligt bra för alla parter så länge man inte har problem att bedöma eller bli bedömd…