Japp. Med eller utan fackföreningar och kollektivavtal.
Min “take” i frågan:
Det är en ren och skär värdeskalkyl.
Kolla på erbjudandet du har fått från Tesla och sätt ett värde på det.
T.ex så får du 43000kr i lön, den delen är lätt. Sen bör du fråga kring pension och hur mycket som betalas in till den. Fråga om lönerevisioner, bonusar etc. Allt med ett faktiskt pengavärde, ex ladda på jobbet. Sen måste du värdera de mjuka aspekterna, ex kollegor, väg till jobbet, är det ett företag du gillar mer, får du roligare arbetsuppgifter etc. Det är denna aspekt som är svår att värdera men det går om en vill. Visar det sig att erbjudandet från Tesla är mer värt för dig än ditt nuvarande jobb ska du byta.
Det finns inget som säger att ett kollektivavtal ger regnbågar och gröna skogar. Det finns grymt många företag som erbjuder tjänster med långt mycket bättre villkor än kollektivavtalsbolagen så jag skulle inte haka upp mig på den biten.
Personligen ser jag det som en nackdel i dagsläget att jobba på en arbetsplats som har avtal med IF metall. Jag tror de varit på tok för aggressiva i konflikten, gjort det till en helt orimligt stor fråga och kommer högst troligt gå ut ur konflikten med smutsat anseende och som enda förlorare.
Arbetar på ett litet företag idag som inte har kollektivavtal. De betalar in pensioner,har lönejusteringar,försäkringar,friskvård etc
Det finns kollektivanslutna företag där de inte får betalt för att jobba övertid trots mycket jobb(ingen jobbar över). Inget friskvårdsbidrag.
Semestertvång 4 veckor på sommaren+Jul.
Det är inte alltid bättre med kollektivavtal .
Den svenska modellen?
Företagens deal med facken för att hålla igen löner och undvika strejk. Är det en fördel på riktigt eller bara tror vi det?
Vi blir allt mer efter lönemässigt mot vad direktörerna tjänar oavsett
Varför är Tesla mycket bättre på ett CV än att tex stå på Möller Bil och måla bilar?
Ledsen för hennes skull men utan facket hade hon fått gå direkt. Ingen förhandling.
Vanlig missuppfattning eftersom facken försöker få det att låta så. Nej, LAS gäller. Tror du att jag som arbetsgivarens representant bara kan ringa och sparka folk hejvilt på de sajter/dotterbolag där vi inte har kollektivavtal?
Jag har blivit räddad flera gånger av facket. En gång ville inte en konkursförvaltare betala ut rätt semesterersättning när företaget jag arbetade på kursade. Facket löste så att de inte blåste mig. En gång fick jag sparken eftersom en kollega farit med lögner till ägaren (hans barndomsvän) och han ville ha mitt chefsjobb. Jag sade dock åt facket att jag gärna slutade så de kunde släppa det. Annars hade jag fått behålla jobbet. Personen som snackat skit fick senare sparken på grund av stölder.
Det är ju orättvist,om de som inte presterar får löneförhöjning på grund av de som presterar
Det är ju bra. Du har betalat ganska duktigt för denna tjänst som du med lite kunskap och förmåga hade kunnat utföra själv.
Scenarierna du beskriver låter iofs som att du valt att jobba för de värsta tänkbara arbetsgivare, med tramsiga kollegor, konkurser etc. Då kan det vara skönt att få stöd. Om man då inte kan själv.
Ledsen för din skull, men om du inte förstår kan du ju fråga.
Las är en svensk lag, googla gärna. Den innebär i korthet sist in först ut. Den gäller alla svenska arbetsplatser, utan undantag. Det enda som ändras vid kollektivavtal är att företaget och facket får rätt att vid arbetsbrist upprätta avtalsturlista. Som är helt godtycklig. Det betyder att endast facket kan hjälpa arbetsgivaren att bli av med människor i strid med turordningslistan, utöver lagstadgad undantagsrätt om tre personer som arbetsgivaren kan behålla.
Jag förstår att det är svårt, arbetsrätt är inte lätt när man helt saknar erfarenhet och kunskap.
Ja det var ironiskt skrivet, men jag förstår att det inte är helt glasklart i detta landet!
Så jag håller helt med att det ska löna sig att arbeta!
Finns väl några kollektivavtal som inte ens tillåter individuell lönesättning…
I min värld väjer inte en anställd konkursförvaltare. I din värld kanske det funkar så? Skulle jag anlitat en advokat kanske? Billigt värre! Man betalar för att inte arbetsgivaren ska blåsa en och att man ska få en skälig lön, inte bli godtyckligt uppsagd, mm. Jag tycker att alla som inte är med i facket ska få förhandla sin lön helt själv och även tvingas förhandla om allt annat också. Inte åka snålsjuts på de som betalar. Så som det tyvärr fungerar idag. Men jag förstår att vi ser helt annorlunda på saken och kommer från olika förutsättningar. Men man behöver inte vara dryg.
Jag har givetvis inte påstått att en anställd har något att säga om en ev konkursförvaltare, lugn nu. Nej, ett enkelt och solklart ärende som att du inte fått ut lön hade jag hanterat själv. I värsta fall anlitat juridiskt ombud. Troligen mycket billigare än att varje månad betala till en fackförening som har 1000 andra prioriteringar än mitt väl och ve, för att sedan företrädas av en person som garanterat är mindre motiverad än jag själv att reda upp situationen.
Du köper alltså en försäkring mot situationer som en anställd med skinn på näsan, hög kompetens och eget driv kan hantera bättre själv. Jag föredrar att hantera en sådan situation själv.
Det tycker jag också. Och det gör jag. Tyvärr är jag anställd på en arbetsplats där en hel del av förmånerna är framförhandlade via kollektivavtal och därmed onödigt fyrkantiga (t ex tjänstepensionen som är “bra” inom ITP men även låst till 50% trad och ej går att flytta fritt till t ex Avanza). Min arbetsgivare betalar alltså för en massa blaj som jag och många andra inte efterfrågar. Det blir mindre pengar över till mig. Det blir mindre respektavstånd mellan högpresterande och lågpresterande.
Yes.
I korthet kan man nog säga att om du är
- Lågpresterande och/eller osäker = gå med i fackförening och sök anställning på bolag i konjunkturokänslig industri med kollektivavtal.
- Högpresterande och/eller trygg i dig själv = skippa allt vad fack heter. Gör din egen analys av arbetsgivare. Förhandla med självförtroende. Investera i dig själv, inte i en fackförening med rabatt på fjällstugor och mediokra rabattkuponger på bolån.
- Riktigt högpresterande och har ork = starta eget och bli entreprenör / företagare.

Håller inte med alls. Jag har eget företag och är ändå med i Unionen eftersom jag tror på den svenska modellen och vad den har gjort för arbetstagarna här. Jag tror att det är bra för landet, ekonomin och de flesta invånarna om fler har hyfsat med pengar. Det blir bättre snurr i ekonomin då. Modellen de kör i exempelvis USA hade jag inte velat uppleva och är glad att jag bor här.
Det blir ju mer som att vara stödmedlem i en politisk organisation då, vilket ju är rimligt.
Själv ser jag inte att det enda alternativet till fackligt storhetsvansinne skulle vara förtryck av arbetarklassen och ökade samhällsklyftor. Men det är ett ämne för en annan tråd ![]()
Tesla anses ligga i ”framkant” inom elbilsområdet. Att ha jobba på företag som ligger i framkant inom sitt område anses alltid värdefullt i en bransch om ”allt annat är lika”.
Särskilt också om det är en relativt ”ny kompetens” som är en bristvara i sig och dessutom inom en bransch där man allmänt får slåss om att hitta folk. (=verkstadssidan inom bilbranschen)
Ser här att man glömmer lätt den fackliga betydelsen för kollektivet.
Som avtal kring semester, 8 timmars arbetsdag, lägsta löner och övertids och jouravtal. Samverkansrätten och arbetsmiljölagarna är skapade för kollektivet som en mänsklig rättighet.
Glöm inte…
Rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor!
Tesla ställer krav på sina anställda precis som vi andra gör.
Alla platsar inte där.Behåll ditt jobb och låt de som vågar ta jobben istället.
Man behöver inte skatta för att få ladda på jobbet. Finns ett undantag under ett antal år. Bara googla
Rädda Pojkar organiserar sig inte, de som vågar organiserar sig vinner för tillsammans är man starkare!