Om man är en sill eller pingvin ja. Om man är en haj eller späckhuggare blir det bara brus.
Både späckhuggare och de flesta hajarter lever och jagar i flock.
Touche. Men jag är hellre en haj än en sill.
Det är som att jämföra kokosnötter med äpplen.
Alla gillar inte lika, vill man organisera sig så är det väl valfritt utan att lägga massa värderingar.
Personligen har jag inget fackligt to give, eftersom det är bortkastade pengar.
Frågan jag vill ha svar på är ju dock hur Teslas villkor ser ut idag. Till exempel vad gäller tjänstepensionen. Har de likvärdiga/kassa/bättre villkor än kollektivavtalet idag?
Men du skrev ju precis att ”de som vågar organisera sig vinner för tillsammans är man starkare”.
Allt är inte svart eller vitt!
Men jag skrev också
Alla gillar inte lika, vill man organisera sig så är det väl valfritt utan att lägga massa värderingar.
Jag arbetar som konsult har ingen nytta av kollektivavtal eftersom jag förhandlar fram mina egna villkor.
Andra som fast anställda kanske är mer utsatta och har mer nytta, vilket jag mycket väl kan förstå.
Du vet arbetsgivaren och HR så har man som anställd sin resurs med den facklige representanten som bevakar dina rättigheter.
Den svenska modellen som du inte gillar och bevakar kollektivets mänskliga rättigheter.
Ja, teslas svenska personal riskerar ju dagligen att utsättas för brott mot ”mänskliga rättigheter”…
43000kr eller 40000kr kan ju kvitta. Trivs du på jobbet och det är det viktigaste för dig stanna. Är du på jakt efter status och ett häftigare jobb enligt vårt statussamhälle byt jobb. Beslutet ska inte avgöras på någon tusenlapp. Några tusenlappar är inte värt mycket om du nu skulle byta och inte trivas. Sen finns det andra faktorer som avgör såklart. Men efter vad du har skrivit hade jag stannat. Känns som risken är för hög om du är beroende av ett jobb.
Vet du vilka avtal som gäller kring övertid, tjänstepension, semester?
Eller är ditt råd som gäller nedan om är intresserad rättigheter, tex inte vill arbeta gratis övertid.
Vet du?
Är det någon som tvingas till något?
Därför skapar man ett avtal!
Du ser ner på människor som vill skapa ett avtal kollektivt?
Läs om långsamt och tänk efter en gång till, hur man tolkar vad du skriver!
En fackförening är en intresseorganisation som företräder arbetstagare. Arbetsgivarna har sina egna intresseorganisationer. Båda dessa organisationer lobbyar för politikerna. En arbetsplats är inte en demokratisk verksamhet och bör ses som ett nödvändigt ont. Vi har ännu inget bättre tyvärr.
Om Tesla inte tecknar kollektivavtal så kommer dom kunna konkurrera på marknaden på fördelaktiga villkor. Varför ska ett av världens största bolag ha fördelar gentemot mindre konkurrenter?
Fackföreningar består till viss del av korrupta människor som försöker dra egna fördelar. Det krävs dock fortfarande någon som håller arbetsgivarna i schack. Visst spelar fackförbunden inte lika stor roll för akademikerna på detta forum som för låginkomsttagare. Det är fortfarande en viktig organisation.
Nej, svara på frågan istället för att lägga nya ord i mun på andra: vet du hur arbetsvillkoren för de som jobbar för Tesla i Sverige ser ut?
Citat
Lågpresterande och/eller osäker = gå med i fackförening och sök anställning på bolag i konjunkturokänslig industri med kollektivavtal.
Och om man öht inte kan prestera, sök jobb hos staten.
Jag lägger inte orden i munnen på dig eller andra, eftersom det är din text som jag citerade!
Du har uttryckt nedvärderande uttryck och förakt om de som är fackligt anslutna.
Förnekelse att det inte är du som skrivit detta? ![]()
Vad tror ni om detta då?
Enligt Darko Davidovic brukar anställningskontakt i Sverige vara på 4–5 A4-sidor. Förutom omfattningen sticker även sekretessvillkoren ut. I avtalet finns krav på evig tystnadsplikt. Den Tesla-anställde förbinder sig att inte yppa något om företaget för all framtid, även om personen har slutat sin anställning.
Till det lustiga är att Darko själv kör Tesla, men det kanske är en annan fråga ![]()
Men svara på frågan, istället för att avkräva mig ett svar på något som du verkar veta? Har Teslas anställda dåliga villkor, och hur hänger det isf ihop med dina tirader om ”mänskliga rättigheter”?
Nästa gång du citerar (tredje gången nu) så kan det ju vara smakfullt att citera hela inlägget och inte bara ett ur sitt sammanhang lösryckt stycke.
Jag står fast vid att fackligt medlemskap är helt ointressant för den som har lite driv och presterar över snittet. Om du eller någon annan blir kränkt av detta är ni välkomna att skicka PM så slipper vi kontaminera tråden mer med just detta.
Förutom rubriksättningen som är klassiskt pinsam så är det väl ypperligt och ett föredöme att förse sina anställda med anställningsavtal som uttrycker vad som gäller, istället för att hänvisa till nån standardfloskel typ ”teknikavtalet” som den anställde inte kan påverka.
Vill man inte vara anställd på Tesla behöver man ju inte vara det. Då slipper man även skriva på ”läskiga” avtal…
Jag hade inte tänkt lägga mig i den här tråden men nu måste jag bara.
Det finns mellan raderna i flera inlägg (inte bara de citerade) en trist och ledsam syn på andra människor där ni delar in folk i de effektiva, kreativa, moderna, handlingskraftiga och framgångsrika och å andra sidan de trötta, lata, gammaldags, tjuriga och helt vanliga människorna.
Kul för er själva att tillhöra den tidigare gruppen, för det får man väl anta att ni gör. Alla är inte lika lyckligt lottade. Det är kanske inte så att alla bara kan rycka upp sig och läsa till programmerare eller gå upp till chefen och slå denne på käften och sedan ta över jobbet.
Alla klarar inte att armbåga sig fram i konkurrensen på arbetsmarknaden eller att stå upp för sin rätt. Man klarar kanske inte att prestera 110% på jobbet som man gjorde när man var ung. Kanske inte hade samma läshuvud i skolåldern. Man står där och gör ett kanske ganska trist jobb dag ut och dag in. Då går det inte att alltid vara på topp. Man ska inte straffas för det. Det är helt naturligt. Om inte arbetsmarknaden kan ta det så får vi införa tidigare pension så det går att hela tiden ha en ung och fräsch personalstyrka (dock utan sjuka barn).
När man är ung och pigg och överdrivet positiv är det så lätt att inte se behovet av att vara med i facket och ha kollektivavtal. “Men välj att jobba på ett företag med kollektivavtal då.” Ja, tills företag utan avtal och med lägre personalkostnader har konkurrerat ut företagen med avtal. Sedan har vi en amerikansk arbetsmarknad. Minus minimilönen.
Vi behöver knappast mer individualism, vassa armbågar och egoism i samhället.
Så snälla - ta på er ett par andra glasögon och se på saker ur andra perspektiv och sluta vara nedlåtande mot personer som inte har samma förutsättningar som ni själva!