Vara med i facket eller inte

Inför alternativet att hamna i AD tror jag nog att de flesta arbetsgivare är relativt snabba till bordet…
Talar av egen erfarenhet och många och långa omorganisationer där jag varit tvungen att omstrukturera både fackligt organiserade och individuellt förhandlande medarbetare.
Oerhört oimponerad av de lokala facken på de arbetsplatser jag varit. Däremot har det hänt att någon individ lyckats tala för sin sak på ett vettigt vis och kommit väl ur förhandlingar.

1 gillning

Det kan finnas en poäng i att kolla upp vem som är facklig förtroendevald eller ombud på arbetsplatsen. Inte helt sällan kan det vara väldig skillnad i “kvalitet” mellan företrädarna för olika förbund.

Jag satt tidigare i en roll där jag deltog i fackliga förhandlingar från arbetsgivarsidan. På den arbetsplatsen hade vi en hel rad representanter för olika fackförbund. De stora förbunden som hade många medlemmar hade generellt vettiga representanter. Allt de påstod behövde förstås inte vara rimligt men de hade iallafall ett genuint engagemang. De mindre förbundens representanter var någon sorts småpåvar som tyckte att det var roligt att “vara med och tycka”. De hade allt som oftast inget relevant att tillföra.

Tycker i princip alla fackliga representanter som jag har träffat talar väldigt mycket i egen sak.

Saker som påverkar en själv eller sina vänner negativt slås man till 100% för medans det som påverkar ens medlemmar negativt men inte ens vänner så kan det mesta godtas. Det är främsta anledningen varför jag personligen inte litar på mina fackliga resepetanter samt avsagt mig alla förtroendeuppdrag.

1 gillning

Vad har den här myten kommit ifrån?

Jag har själv (från arbetsgivarsida) förhandlat med advokat med uppdrag från uppsagd medarbetare. Dessutom har en familjemedlem framgångsrikt drivit egen process med advokat vid felaktig uppsägning och förhandlat till sig en ruggigt bra överenskommelse.

2 gillningar

Vissa delar absolut, ingen gillar att betala skatter, dock så har jag för låg inkomst för att gynnas tillräckligt av skattesänkningar eftersom det aldrig är vi som får de största sänkningarna

Jag kan göra andra val och få ett annat resultat eller så kan jag lobba för ändrade lagar som ligger i linje med mina intressen och sova vidare

Jag betalar facket för att bedriva lobbying

2 gillningar

Tänk ett steg längre. Det är bra om arbetstillfällen stannar i Sverige.

Carlf: Du får det att låta som att det är ett objektivt faktum, vilket det inte alls är. Så kanske vore klädsamt att uttrycka sig lika mindre förminskande mot Dr.Chicago och formulera det som att det är din subjektiva bedömning och åsikt?

8 gillningar

Sant, känner igen din beskrivning. Finns en massa problem inom den fackliga rörelsen också, så klart.

1 gillning

Ibland är det bra och ibland är det mindre bra.
I slutet av dagen så vill vi ju ha billigare varor och tjänster och effektivisera ekonomin så mycket det går.

Men ja jag håller med man vill även ha kvar sitt jobb och inte bli utkonkurrerad av lågprisarbetare.

Vi kan bara konkurrera med pris och kvalitet. Men vem tar notan för att betala för att hålla uppe kvaliteten i bolagen?

Kunden kan bara bära en viss del av kostnaden eftersom bolagen ofta konkurrerar om kunderna på en global marknad.

Så kvar blir då arbetsgivaren eller arbetstagaren som får betala.
Vem tror du högern tycker ska betala?

(Staten kan också vara med och betala)

1 gillning

Du menar att det var svårt att se att ett inlägg på ett diskussionsforum var min subjektiva åsikt? Ja i så fall förstår jag att det kan tolkas knepigt. Vilket du nu menade, du citerade inte mig här…

1 gillning

Just den här tanken har jag också fastnat i, speciellt då jag jobbar med försäljning (och borde vara helt ok på förhandling får man hoppas). Det jag fick från vårt lokala fackombud i alla fall var något i stil med: “Om du och en kollega har samma antal år kommer jag att kämpa för att den av er som är med i facket kommer få stanna och du gå, även om bolaget vill ha kvar dig”.

Tycker det är tråkigt att läsa din nedsättande attityd.
Min erfarenhet som arbetsplatsombud med informationsmandat, (alltså jag har inga förhandlingar el liknade), är att vårat ombud från det lokala kontoret är mycket kompetent och kunnig.
Facket har varit till stor hjälp vid omorganisationer och tex vid införandet av ett flextidsavtal.

Att varje enskild anställd skulle förhandla fram sitt egna specialavtal är inte rimligt. Möjligt att några enstaka har kunnandet och tiden för detta, men för det stora massan inklusive arbetsgivaren är det utmärkt att facket finns.

6 gillningar

Om du tänker efter så är det nog glasklart varför arbetsgivaren tycker det är utmärkt…

Precis. Hur är det bra för någon annan än fackombudets inbillade känsla av makt?

Du kanske bara bör reflektera lite över hur du uttrycker dig mot andra :slight_smile: Ha en fin dag!

Ja. Arbetsgivaren har en part att förhandla med i stället för typ 50 stycken.
Sparar massa tid.

Jag förstår att du insinuerar något annat, och i så fall kan du gott skriva det i klartext.

2 gillningar

Du är omöjlig @Anonym haha :joy::joy::face_with_steam_from_nose: ! Tycker du verkligen att det är konstigt och handlar om makt när facklig organisation skyddar medlemmar i första hand :person_tipping_hand: ? Det borde vara helt galet om facket skulle inte vara på betalande medlemmarnas sida ? ! Du är omöjlig gubben :wink: . Jag fattar att du gillar inte facket då du klarar dig ganska bra på din feta lön , men lite naturlig medkänsla borde du ha innom dig eller hur :face_with_hand_over_mouth: ? Det har vi väl alla medfött eller hur :person_tipping_hand: ? Det låter mycket bättre än att öppet nedvärdera människan under dig :partying_face::wink: .

5 gillningar

Alltså det är olagligt om ni inte blev anställd på exakt samma dag?

Las reglerna gäller anställningstid och inte antal år.

Inte så konstigt att facket skyddar sina medlemmar ? Eller hur? :person_tipping_hand:

Inte alls konstigt. Inte heller helt chockerande att en lokalt engagerad företrädare har bristande kunskaper om arbetsrätt.

1 gillning