Vara med i facket eller inte

Nu förstår jag inte, du kanske kan skriva ut vad du menar istället för att uttrycka dig vagt? :wink:

1 gillning

Viktigast av allt är att du har alltid rätt haha. :joy: . Chefen med fet lön har alltid rätt eller hur ?

Det är inte mitt fel att det råkar bli så.

Tack för många bra svar, trots att diskussionen kanske drog iväg något. I vilket fall som helst så lutar jag åt att gå med. :slight_smile:

9 gillningar

Jag har bara dåliga erfarenheter av facket. Likaså mina kollegor jag hade då.
Facket hör till en svunnen tid och fyllde en funktion på den tiden, absolut.
Nu mer är det en “klubb för inbördes beundran” där du ska vara medlem men inte kräva något i gengäld har jag nu förstått.

Jag var med i facket för många år sedan då en säljare/rekryterare ringde och berättade hur fantastiskt bra det var att vara med.
Det var ju bara säljsnack. Jag gick på det.

Var medlem ett par år och sen behövde jag hjälp av dem. Då var det inte intressant längre, jag blev ignorerad, fick höra att de inte kunde hjälpa, att jag skulle lösa det själv etc.
Pratade med flera representanter och alla sa liknande. Det slutade med att jag gick ur facket och känner bara agg mot allt som har med facket att göra.

Jag har pratat med tidigare kollegor som har liknande erfarenheter. Som säger att facket är meningslöst och aldrig hjälpt dem när de behövt.

Så, visst finns det säkert seriösa fackförbund men jag skulle kolla upp ordentligt, inte lyssna på deras säljare utan bilda en egen uppfattning och vara aningen skeptisk.
Själv kommer jag aldrig gå med i ett fackförbund igen!

2 gillningar

Jag har haft konflikt med en arbetsgivare, utan facket och den balansen i makt hade jag stått mig slätt. Juridiskt erfaren person med mycket på fötterna hjälpte mig otroligt mycket, inte minst ekonomiskt. Sen är solidaritetsaspekten viktig för mig, ensam är inte stark.

2 gillningar

Absolut. Men benchmarka dina fackavgifter som du betalat under din livstid mot vad det skulle kosta att ta in en advokat vid det enskilda tvistetillfället - så är jag rätt säker på att det hade varit billigare med advokaten. Förmodligen bättre resultat också.

1 gillning

Helt korrekt. Om man är toppjurist jobbar man knappast för Unionen.

1 gillning

Kanske det, men nu var det ju det där med solidaritet också…

Är med i facket själv dels pga av deras inkomstförsäkring (man måste varit medlem i minst 2 år i rad tror jag för att få den) och för att jag är sugen på att byta jobb och då gäller ju “sist in först ut regeln”. Det senare kanske också blir aktuellt för dig någon gång i framtiden?

Tråkigt att en del har haft problem eller inte fått rätt hjälp eller haft “inkompetenta” lokala företrädare.

Min erfarenhet är precis tvärtom. Allt jag sett och upplevt med fackförbund och deras lokala företrädare har i stort sett varit positivt.

Oavsett så behövs fackföreningar. Utan dem hade vi inte haft LAS och om den funnits i någon mening hade den inte sett ut som den gör idag.
Bara kolla på hur arbetsgivarorganisationerna kontinuerligt lobbar för försämringar i LAS.

Se även hur företag i andra länder motarbetar bildande av lokala klubbar och att anställda går med i fackföreningar. Till exempel Amazon i USA …

Och nej, gå med i fackföreningar måste inte vara rätt för alla men om man förnekar att de har gjort och fortfarande gör gott för arbetstagare så har man lite att lära sig …

7 gillningar

Ehm :thinking:
Tror du får läsa vad du skrivit en gång till :grin:

3 gillningar

Jag vill bara poängtera att bara för att fackföreningarna i Sverige har tjänat ett syfte en gång i tiden ger det inte per automatik existensberättigande framgent. Man vinner inte medaljer på gamla segrar.

I dagsläget tycker jag att fackföreningarna “har gjort sitt”. Jag står således utanför och har alltid gjort. Men det är ju min åsikt.

3 gillningar

Tråkig inställning.
Ponera att vi lägger ner alla fackföreningar idag. Vips så är alla borta.
Vad tror du kommer hända då? Tror du alla arbetsgivare kommer vara snälla och förbättra för sina anställda?
Eller kommer vi få fler Amazon, Klarna etc?

Vad tror du arbetsgivarorganisationerna kommer göra, lägga ner?
Nej, de kommer fortsätta lobba för förändringar (dvs försämringar) i LAS utan motstånd. Och de kommer lyckas förbättra för företagen och försämra för de anställda.

Företagen behöver en motpart. Om inte fackföreningar så något annat. Tills vi har något annat får vi vara glada över fackföreningarna.

6 gillningar

Är främst medlem pga inkomstförsäkring, a-kassa är enligt mig ett måste oavsett.

De gånger det blåst pga omorganisation, övertalighet etc. har den lokala fackklubben varit lika osynlig som meningslös. Har dock fd kollegor som i rollen som chef fått mycket bra stöttning direkt från förbundet.

Jag är för att människor själva ska få välja vilka partier de vill stöda ekonomiskt.

Varför ska någon som t.ex. röstar på Sverigedemokraterna, Moderaterna eller Vänsterpartiet stödja Socialdemokraterna ekonomiskt?

Jag anser inte att allt som Socialdemokraterna vill gynnar arbetstagarna.

Som jag sa gäller det bidrag till alla partier. Jag vill inte heller vara med i ett fackförbund som skänker miljoner till Moderaterna men det finns väl inte, eller?

1 gillning

Hur ställer du dig till att arbeta för ett företag som direkt eller indirekt skänker pengar till moderaterna?

Företaget får för mig skänka hur mycket pengar de vill till nästan vilket parti det vill. Jag skulle inte vilja jobba på ett företag som skänker stora summor till ett nazistiskt eller kommunistiskt parti men det handlar inte om pengar för mig utan mera om värderingar.

Däri ligger skillnaden i att arbetsgivarnas organisationer skänker pengar till vissa partier, medan fackföreningarna skänker pengar till andra partier. Vilket är fullt naturligt då S uppstod som LOs politiska organisation. Det går liksom inte trolla bort att partiet och LO är samma sak, men på två olika arenor :slight_smile: .

2 gillningar

Då duger det att vara med? Facket är självklart att vara med i. Enkelt, solidaritet!

3 gillningar