Hur kan jag bli av med fasta kostnader?

Hej,

Har Skandias rörliga bolån på 4,79

1 gillning

Vi behöll fackavgift men sade upp försäkring. Avgift och villkor betydligt bättre hos Länsförsäkringar. Kolla vad som passar er.

1 gillning

Vill fråga vad är målet över lag. Mindre utgifter eller tjäna mer pengar. Om mer pengar är då frågan tjänar du mer på en tusenlapp om den är investerade. Eller om du betalar av 1000 kr på något lån.

Följdfråga till det är med din garanterad inkomst är om det är hållbart. Eller kan periodvis bli jobbigt.

Något direkt svar är svårt att ge.

Funderar på att ta tjänstledigt och bo utomlands i några månader men med dagens valutakurs och mina fasta avgifter blir det nog svårt.

Så med andra ord är målet mycket pengar så fort som möjligt.

Jag råder inget nu. Men själv har jag valt och ha en halv million på fonder istället för att betala av bolånet.

Borde ge mer pengar än och amotera. Dock ingen garanti. Såklart om jag skulle göra som du måste jag amortera. Men på det sättet borde det gå fortare.

1 gillning

Är du medlem i Svenska kyrkan, annars finns nån procent i ökad inkomst att hämta hem genom ett urträde :slight_smile:

4 gillningar

Jag betalar 89 kr för mobilen, men det är ju inte hög nog hastighet för 4K video även om det är obegränsad datamängd… Dock billigare med 149 kr för bredband och använda WiFi på telefonen än att betala för ett dyrare mobilabonnemang.

De flesta svenskars största månadsutgift är för boende. Alltså är det också där det finns störst potential att minska utgifterna. Det första steget då är att helt enkelt inte bo större/dyrare än nödvändigt!! SEN kan man börja kolla räntor och energibesparing osv.

Eller, annorlunda uttryckt, om du vill minska utgifter så jaga först tusenlapparna innan du börjar lägga energi på hundralapparna.

Andra stora poster med stor potential att minska brukar vara transport (cykla så mycket det går) och mat (laga gott från grunden).

Kan rekommendera boken “Ut ur ekorrhjulet” för stabila tips om utgiftsminskning.

4 gillningar

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Flyttade ut ett sidospår till Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

1 gillning

Jag tycker det ser ut som om du har låga fasta kostnader. Det är nog de rörliga kostnader som du får se över. Men märkte att försäkringen var hög. Vet inte vad som i går i den eller ränta och amortering hur mycket lån du har.
Är du med i facket så kolla om de har samarbete med någon bank eller försäkring. Unionen har det tror det kostar lite över 200 Kr.

En sak jag gör varje månad är att skriva ner i en bok alla fasta kostnader och på en annan sida skriva ner de rörliga. Jag sparar alla kvitton så jag kan se i slutet av månaden vart pengarna går. Det funkar för mig då jag mina fasta kostnader inte är något som jag kan minska på.

Hoppas det löser sig. :smiling_face:

2 gillningar

Kan vara påtvingad försäkring via facket. Det låter som det när fackavgiften räknas som kostnad för försäkring.

Ser väl inte så illa ut rent ekonomiskt? Minska de utgifterna är kanske svårt och hålla på att samköra med grannarnas wifi… nja
Räntorna lär gå ner och kanske någon flyttar in någon dag?
Du sitter inte illa till om du har koll på ekonomin.

1 gillning

Svårt att veta i annans ekonomi :slight_smile: går ju alltid att amortera extra, ev. sikta på 70 % eller 50 % belåning då det sänker hur mycket de behöver amortera. Glöm inte att ‘‘binda’’ räntan på tre månader om du har rörlig ränta. Du får då ränterabatt.

Akassa avgifter kommer med skatteavdrag på 25% av avgiften, så det är ett väldigt billigt skyddsnät.

CSN är den billigaste låneformen som finns. Det är den allra sista skulden man borde betala extra på.

Har du rätt elnätsabonnemang (det minsta för ditt boende) kan inget göras där. Normalt äger ett bolag nätet och deras pris gäller.

Elhandel kan vara lönt att byta ibland, särskilt när bolag erbjuder 500:- för att byta till dem och dylikt. Känns dock inte som att där är mycket i ditt fall att vinna på lägre rörliga kostnader.

Bredband via fiber brukar gå att skaffa för 300 eller lägre. Mobildata/trådlöst är ännu billigare om man endast använder internet till lättare saker (ingen streaming eller nerladdning).

På försäkringar kan det vara att ditt fack bjuder på hemförsäkring och det är väldigt vanligt att folk är dubbelförsäkrade. Kolla så att du har försäkringarna du önskar och till bra pris och inga andra.

1 gillning

De bjuder inte på något men det kan ingå i avgiften och vara påtvingad.

Nej det är inte tvingande men jag tyckte Folksam erbjöd bra priser. Just nu har jag:

Hemförsäkring Mellan, alla i hushållet

Månadspremie:119 kr

Inkomstförsäkring

Månadspremie:0 kr

Livförsäkring, medlem 500.000

Månadspremie:18 kr

Olycksfallsförsäkring fritid, medlem

Månadspremie:27 kr

Sjukförsäkring, medlem

Månadspremie:64 kr

Sjukvårdsförsäkring, medlem
Månadspremie:124 kr

Personligen hade jag skippat sjukförsäkringen och sjukvårdsförsäkring.
Varför känner du behov av sjukvårdsförsäkring?
Är det sjukdomar i släkten som spökar?

Du har ett bra skydd genom vår offentliga sjukvård.
Du har inte hög lön och får hyfsad ersättning dvs du ligger långt ifrån maxgräns på sjukvårdsförsäkring.

2 gillningar

Det har blivit rätt poppis att bo i olika former av husbilar eller mer eller mindre permanenta mobila lägenheter / husvagnar. TinyHome. Det hänger kanske på exakt var man ställer dem.

Annars kan du bo i ett billigare land, eller ett land som inte kräver så mycket uppvärmning. Vissa billiga länder har speciella visum som gör att du kan ta med dig ett svenskt jobb dit.

1 gillning

Tack för tipset.
Är väldigt intresserad men är dålig insatt i fonder.
Vilken globalfond rekommenderas? Är 39 år och kommer att jobba ett par år till.

1 gillning

Helt fel och resonera så. Sjukdom inom familjen garanterar ingenting. I min familj härjar diabetes. Men jag fick ms av den svårare grad vid 34 och har inte jobbat sedan dess. 100 000 i sjukförsäkring som idag är värda över 200 000.

Visst han kanske aldrig blir sjuk. Eller så blir han det. Eller en olycka så han måste ha rullstol. Det är 1 million i sjukersättning

1 gillning