Eftersom du inte är insatt i fonder rekommendera jag lysa som sköter allt till dig. Går ungefär lika bra som en global fond.
Fråga om fond råd här kan resultera i dålig val Eftersom vissa har en form av agenda när det gäller fonder som de anser är bra eller dåliga. Dvs de kan säga att en fond som är bra eller bättre än vad de rekommendera för att vara dålig.
Men om du ber om rekommendationer så studera dom noga och gör en egen bedömning och jämförelse
Några globalfonder med låg avgift som ofta rekommenderas på forumet är Avanza Global, DNB Global Indeks, Länsförsäkringar Global Index och Swedbank Robur Access Global.
Dan84 verkar inte ha förstått min poäng.
Du använder anekdotisk bevisföring som ett stöd.
Jag ska förtydliga så att det blir lättare för inte bara dig att förstå.
Försäkringar bygger på risker och information.
I vissa fall kan försäkringshavaren ha ett övertag i information.
Du anger att i din familj härjar sjukdom då har du ett informationsövertag gentemot försäkringsbolag. Då kan det vara prisvärt att försäkra sig.
Du fick MS i relativt ung ålder.
Någon annan i släkten som hade fått MS före dig?
Trådskaparen kanske har en släkt som typiskt sätt varit friska upp till 70-årsåldern?
Då är statistiskt sett behovet av sjukförsäkring och snabbspår till behandling klart lägre än för din släkt dock är premien densamma för er båda.
Dvs inte prisvärt med sådana försäkringar.
Så nej jag har definitivt inte fel utan bedömer behovet av sådana försäkringar på annat sätt än vad Dan84 gör.
Med förbehållet om att släkten ska vara frisk.
Jag är den ända i min släkt någonsin med ms. Därför jag sa emot dit argument eftersom jag själv är bevis på att det finns inga garantier på att när du är 31 att det inte går åt helvete nästa år.
Och det går löjligt fort. 33 år gammal hade jag tränat styrketräning sedan 7 klass. Lite boxning sidan om och jujitsu och kravmaga från innan. Jag var som en elit tränad cage fighter.
Ett år senare behöver jag rullator. Får svår smärta bara jag går och bär ett paket mjölk. Inlärningssvårigheter och klabb med kortids minne. Svårigheter och kissa och skita. Sjuklig trötthet fatigue osv.
Inte vanligt att vanlig svenson är så tränad som jag var vid 33. Och jag föll så långt på bara ett år.
Därför jag reagerade på det du sa. Inget illa menat.
Vill föresten inte ha sympati på det jag skrev. Ville bara visa hur fort man kan gå från en av Sveriges top 20% vältränade till att vara i sämre form än 70 åringar
Alla aktiviteter på nätet är spårbara så det kan vara bra att ha god koll på vem man ger ut sin bredbandsaccess till! Gör någon av dina “gäster” nå’t fuffens på nätet är det du som är ansvarig ägare till abonnemanget.
Sen vet jag att jag läste något i nå’t avtal för ett tag sedan om att det inte var tillåtet att dela på förbindelsen hur som helst. Förmodligen inte helt lätt för operatören att kolla men i kombination med ovanstående kan nog den som står för kontraktet råka illa ut…
Vill tillägga att även om sjukdom i släkten kan funka som en indikation. Tex om din far har tex diabetes så finns en ökad risk att du får det. Men som tex med nerv sjukdomar som ms. Bara för att ingen i din närmasta släckt har det, betyder inte det att det är omöjligt för dig och få det. Är betydligt mindre risk att du får det. Men det finns alltid en risk man kan få någon så kallad livs sjukdom trots ingen i släkten har haft det.
Visst har du gått om pengar så 100 000 i ersättning inte gör någon skillnad så kan man skippa försäkring.
Kan det verkligen stämma. Låter lika dumt som att jag vore ansvarig om en gäst ringt ett bus samtal på min telefon . Det måste väl var den som utfört dumheterna som är ansvarig. Ett visst ansvar moraliskt bara rimligen. Jag är heller inte ansvarig om någon kör för fort i min bil.
Off topic om forummedlemmars minne, läsförståelse med mera raderat. Vänligen tänk på tonen i tråden och snälltolka varandra. Det här är ingen politisk debatt, och tråden är till för TS
Princip 4) “Leta aktivt efter guldkornet” - vi människor vill varandra väl, även de gånger som det ibland inte ser ut så. Genom att aktivt leta efter andras bidrag och guldkorn - även om det ibland känns som att det serveras i en tunna med skit - samlar man på sig värdefulla erfarenheter som kan göra ens eget liv mycket rikare.
men som alltid, kom ihåg: allt sparande innebär en risk och
“Investeringar kan öka och minska i värde och du kan förlora hela beloppet” - även om de flesta råd, tips och tankar i forumet är sunda så är det anonymt forum på nätet. Det är inte en finansiell rådgivning och ska inte uppfattas som sådan.
Samtliga analyser och all annan information som är på forumet är uteslutande i informationssyfte, för allmän spridning, och ska under inga förhållanden användas eller betraktas som individuell rådgivning, uppmaning eller rekommendation för att köpa eller sälja aktier eller andra finansiella instrument.
En fråga angående dina fasta kostnader. Är tv mm med på något du nämnde på listan. Typ tele2 max paket för 700 eller 4-5 streaming som netflix för 4- 500. För där kan man kanske spara en 3-500 per månad
Om man är beredd att binda upp sig en tid på abbonemang så kan man ringa ich fråga vad dom kan erbjuda. Kika runt innan hos andra, säg att du hittat billigare men att du gärna fortsätter som kund ifall dom kan sänka priset.
Jag betalar nu fri surf på mobilen för 300kr/mån istället för 450 eller 500 (osäker vilket det var)
De gruppförsäkringar som LO-förbunden erbjuder kostar ungefär halva priset jämfört med vad det kostar att köpa motsvarande försäkring på egen hand.
Som vanligt när det gäller gruppförsäkringar är villlkoren utformade efter ”typiska behov”. Det innebär i sin tur att den som har annorlunda förhållanden än flertalet kan behöva en annan typ av försäkring.
Att uttrycka det som att de skulle ”vara gratis” är inte korrekt. Det finns ingen anledning att beskriva det så.
Om vi pratar om LO-fackens medlemmar så har de av naturliga skäl mer enhetliga förhållanden än om vi tittar på hela befolkningen i Sverige. Det är knappast så att de skulle tjäna på att ”välja själv”. Det finns inget att vinna på det, givet de förutsättningar vi pratar om.
Däremot förekommer det i enstaka fall att samma person som jobbar på lanthandeln i Ödebyhult är gift med traktens storbonde som har helt andra behov än ”vanligt folk”. För den individen kan den inbakade försäkringen innebära pengar i sjön. Storbonden har tecknat en annorlunda och dyrare försäkring för sin verksamhet.
Jag har själv tidigare arbetat med att hantera dessa kollektiva försäkringar. Exemplet ovan är en realitet, alltså inget jag har hittat på helt själv. Bortsett från den gruppen är LO-förbundens hemförsäkring ”K-hem” en bra produkt och för många en del av ”uppsidan” med medlemskapet.
En enkel parallell till ovanstående lösning är de gruppavtal för bredband som många BRF:er eller samfälligheter tillhandahåller. Där är man låst till en viss leverantör och vissa villkor. Enstaka personer som sysslar med e-sport eller har radikalt annorlunda behov än de flesta kan då välja att ändå teckna egna avtal med andra leverantörer. Det är fullt tillåtet men innebär att de 100-150 kr för bredband som ingår i månadsavgiften är pengar i sjön. Jag har själv en granne som gjort just så. Övriga 200 grannar verkar nöjda med det enklare bredbandspaket som samfälligheten tillhandahåller.