Hur kan jag bli av med fasta kostnader?

Man har full frihet att teckna alla de försäkringar som man vill och även full frihet att välja om man vill vara med i en viss facklig organisation eller inte. Svårare än så är det inte.

Du har rätt men det kan vara så att man skulle vilja vara med i facket men att man ändå inte vill ha deras påtvingade försäkring.

Försäkringar är en sån sak som jag inte tycker att facket ska hålla på med.

Ja då kan det inte bli billigare

Hej! Ursäkta om jag kan ha missat tidigare i tråden.
Har du några försäkringar via facket i jobbet?
Jag har en hemförsäkring som ingår, kolla om du kan ha något liknande och om den räcker.

Man behöver inte vara med i ett specifikt fackförbund. Det finns ofta möjlighet att välja ett annat, om man vill det. Den samlade bilden kan inte sällan vara rätt spretig, även på arbetsplatser där alla ”logiskt” borde vara med i samma förbund.

Man kanske ändå skulle vilja det men slippa påtvingad hemförsäkring.

Jag vet att man kan välja bort fackförbund som tvingar in medlemmarna i vissa försäkringar men det vore bättre om alla fick välja försäkring själv, tycker jag. Du behöver absolut inte hålla med, jag säger bara vad JAG tycker.

Den låga kostnaden per medlem och jämförelsevis generösa villkoren för försäkringen K-hem (LO-förbundens kollektiva hemförsäkring) bygger på kollektivanslutning. De förbund som har olika rabatter/erbjudanden på något visst bolags hemförsäkring är de facto dyrare. Detta beror på flera olika komponenter (främst marknadsföring och faktiskt skadeutfall) men dessa bitar är alltså i praktiken förhållandevis dyra.

Jag minns inte alla siffror i detalj och även om jag gjorde det skulle det nog inte vara ok att skriva ut dem här. Jag kan bara konstatera att prisskillnaden mellan hemförsäkring inbakad i fackföreningsavgiften och hemförsäkring som man tecknar själv är betydande. För den som har låg lön är alltså erbjudandet med “medlemskap inkl. hemförsäkring” rent ekonomiskt attraktivt. Det blir ungefär som att du betalar samma pris som du skulle betala för enbart hemförsäkring och får fackmedlemskapet på köpet.

För mig skulle det oavsett vilken lön jag hade vara viktigare att få bestämma själv och inte bli påtvingad något jag inte hade valt.

Och för de som är sambos där båda är påtvingade försäkringen blir det dyrare.

Det kan vara så att det fanns/finns en lösning på detta. Min minnesbild är dimmig men jag har för mig att det fanns en sådan modell.

Jag tror att det är så att om man är två som har påtvingad hemförsäkring så får den ena någon annan försäkring, minns inte vad.

Jag har för mig att det finns/fanns en särskild medlemsform när två eller flera personer i samma hushåll är medlemmar. Detta behöver dock inte gälla i alla förbund och min minnesbild är över huvud taget dimmig. Det kan också ha förändrats. Det var ändå ganska länge sedan jag sysslade med detta.

Jag förstår inte problemet. Hemförsäkring ligger inbakad i avgiften som bonus. Det är väl ingen som tvingar dig att använda just den? Du kan alltid teckna en annan hemförsäkring som du anser täcker dina behov bättre.
Jag är med i Akavia, men använder nog bara 10% av alla förmåner där. Jag anser att de är tillräckligt värdefulla för att rättfärdiga kostnaden. :woman_shrugging:t2:

1 gillning

Den är inte en bonus. Man betalar för den och kan inte välja bort den. Man kan förstås teckna en annan hemförsäkring också om man vill men då blir man ju dubbelt försäkrad och man får ju inte ut mera på försäkringen om det händer något då.

1 gillning