Jag har inte kikat någon försäkring, säg att önskad försäkring för enbart mig kostar 10000kr/per år för grovt uppskattat.
Fakturering har jag inget val av att göra och därav lära mig på egen hand.
Nu är jag väldigt dåligt insatt i pension, men är det lagligt så sköter jag pensionen själv genom ett separat ISK med majoritet av pengarna på låg avgift, lågrisk fonder.
Enklaste för båda parter vore att kunden placerar bilen där denne anser passar bäst, behöver jag flytta på den så gör jag, det är inget bekymmer, vad som än blir mest praktiskt. Det gäller service, inte reparation (nödvändigtvis) så objektet i fråga är fullt fungerande.
En för mig stora lockelse med eget företag är att en sätter sina egna tider, därav är eftermiddag/kväll bästa tiden att vara aktiv, igen det mest praktiska, då jag fortfarande jobbar heltid morgon-eftermiddag är eftermiddag/kväll/helg enda alternativet.
Visar det sig faktiskt fungera och vara lönsamt blir det någon att överväga köra heltid.
Säg att det blir 2st service per kväll övriga dagar bortsett från däcksäsong. Det är:
4000
-480 moms
-1020 (29% skatt)
=2500kr vinst
Däcksäsong, 5-10 bilar(snitt 7) per vardag samt 30 bilar sammanlagt lör-sön under 2 veckor.
95 bilar x 400 = 38000
-4560 moms
-9697 (29% skatt)
=23743 vinst
Grovt räknat så blir det 613k per år, efter skatt, per timme blir det 1130kr. Då har jag räknat följande tidsåtgång:
Service 1h per bil
Däckskifte vardag 3h per dag i 2 veckor
Däckskifte lör-sön 20h per helg i 2 veckor
Jag är medveten om att jag inte räknat in ev. transport, beroende på hur hög efterfrågan är bör jag isåfall söka mig till lokala kunder.