Mobilt däckskifte/verkstadsidé

Jag bollar en idé här bara, inte dödligt allvar.

Skifta hjul för 400/bil, som jag förstått är moms 12% och utgår jag ifrån 29% skatt så har jag 250 över per bil, investeringskostnaden är minimal, domkraft, mutterdragare, batterier, bil, allt vars jag redan innehar.

Hade du betalat 400 + 5kr/km för att skifta till vinterdäck? Är det kanske för billigt? Detta är ju enbart 1, max 2 veckor om året då vinterdäcken ska på.

Utöver det, 300kr/per däck för lagning.
2000kr/grundservice exkl. material. Dvs. olja, oljefilter, luftfilter och oljeplugg.

Om du tittar på hur företaget Däcksiftarna gör och jämför det med att göra det själv hemma så får du lite perspektiv.

Om det kunde gå att göra som Däckskiftarna gör med någon innovativ teknik och med en parkerad bil så skulle det vara en spännande idé. I avsaknad av en sådan metod tror jag inte på idén alls.

Mobil bilservice finns i Stockholm. Den är inte superbillig men gör att man slipper bärgningskostnad. Jag har provat tjänsten och den var bra.

1 gillning

Kul att du svarar även såhär sent, syftar du på den fysiska aspekten, att det sliter ut kroppen till den punkt att det inte är värt pengarna?

Det finns ju iallafall en del hjälpmedel som hjullyft och självfallet mutterdragare, dem förutsätter dock att bilen står på jämn hård mark, men ja det är ett tungt jobb i sämsta möjliga arbetsställning.

Ang. service, hade du kunnat betala 2000kr för service exkl. material med 5kr/km utkörning? Det mest basala olja, filter, plugg.

Frågan handlar inte om kroppen utan om vad som krävs för att det ska bli effektivt.

Jag skulle inte själv betala för just service enligt din modell men utesluter inte att det kan finnas efterfrågan på sina håll.

Har du kikat på vad det kostar med företagsförsäkringar, fakturor/betalning och företagskonto? Avsättning till pension?

Antar att bilen du ska fixa måste stå ganska fritt eller möter du upp personen och plockar nyckeln? Är det på dagtid eller kvällstid du tänker?

1 gillning

Jag har inte kikat någon försäkring, säg att önskad försäkring för enbart mig kostar 10000kr/per år för grovt uppskattat.

Fakturering har jag inget val av att göra och därav lära mig på egen hand.

Nu är jag väldigt dåligt insatt i pension, men är det lagligt så sköter jag pensionen själv genom ett separat ISK med majoritet av pengarna på låg avgift, lågrisk fonder.

Enklaste för båda parter vore att kunden placerar bilen där denne anser passar bäst, behöver jag flytta på den så gör jag, det är inget bekymmer, vad som än blir mest praktiskt. Det gäller service, inte reparation (nödvändigtvis) så objektet i fråga är fullt fungerande.

En för mig stora lockelse med eget företag är att en sätter sina egna tider, därav är eftermiddag/kväll bästa tiden att vara aktiv, igen det mest praktiska, då jag fortfarande jobbar heltid morgon-eftermiddag är eftermiddag/kväll/helg enda alternativet.

Visar det sig faktiskt fungera och vara lönsamt blir det någon att överväga köra heltid.

Säg att det blir 2st service per kväll övriga dagar bortsett från däcksäsong. Det är:
4000
-480 moms
-1020 (29% skatt)
=2500kr vinst

Däcksäsong, 5-10 bilar(snitt 7) per vardag samt 30 bilar sammanlagt lör-sön under 2 veckor.
95 bilar x 400 = 38000
-4560 moms
-9697 (29% skatt)
=23743 vinst

Grovt räknat så blir det 613k per år, efter skatt, per timme blir det 1130kr. Då har jag räknat följande tidsåtgång:
Service 1h per bil
Däckskifte vardag 3h per dag i 2 veckor
Däckskifte lör-sön 20h per helg i 2 veckor

Jag är medveten om att jag inte räknat in ev. transport, beroende på hur hög efterfrågan är bör jag isåfall söka mig till lokala kunder.

Det som är den säljande grejen är att bilen kan ”stå där den står”, alltså i första hand parkerad på en gatuparkering i Stockholms innerstad alternativt i ett garage nära ägarens bostad. Kan tjänster utföras där finns det betalningsvilja. Måste bilen flyttas på ser jag ingen poäng med det hela.

Jag hajjade till på ämnet för att jag, åtminstone tidigare, haft en skåpbil från dackbilen.com stående i mina kvarter. Åtminstone en av deras fordon utgår härifrån. De är baserade i sydvästskåne, men värt att kolla upp om du vill jämföra med din affärsidé.

Jag har alltid funderat på hur de får till en tillräckligt smidig lösning som ändå får allt att gå runt när så pass mycket tid ändå läggs på transport och investeringar i form verktyg och eget/egna fordon. Speciellt som de gör mycket jobb i ett område med mycket villor där merparten har egen uppfart, förråd för prylar etc.

Personligen slänger jag hellre på vintersulorna på en halvtimme själv än betalar någon annan för det, men det finns säkert en marknad för de som inte orkar, kan eller vill.

1 gillning

Låter som en fantastiskt tjänst.

Att slippa köra i väg till något industriområde utanför stan kl 07 på morgonen och ta buss därifrån och tillbaka för att göra service, lätt värt lite extra.

För däckskifte så är ju förvaringen det största bekymret, om du tar med hjulen och förvarar så skulle jag köpa den tjänsten, annas kör jag nog hellre till ett däckhotel som förvarar. Om man ska förvara själv så är ju det stora jobbet att dels ha plats och också släpa upp från källaren.

Jag tror din tjänst passas bäst för de som bor i stan och har bilen på gatan eller i garage. Tänk på att många garage i innerstan bara är 185 höga så du kan inte ha en fullstor van att frakta i.

Kanske finns en lucka inom mobil biltvätt? Woshapp försvann och blev Zivi eftersom de hade tech-ambitioner. Men om ambitionen bara är att ha ett fritt jobb kanske det kan funka med mobil biltvätt till privatpersoner?

https://zivi.tech/en/

Det ser ut som att egenavgift/arbetsgivaravgift saknas från dina uträkningar.

2 gillningar

Det har du rätt i, jag var under intrycket att inkomstskatt på omkr. 30% var det enda obligatoriska, men det är ytterliggare 30% egenavgifter på det, regeringen tar alltså 60% av min vinst.

Underligt tänkande från regeringen, “vi vill att du arbetar, samtidigt som vi kräver att du betalar 60% av din vinst”

Det lät bra till en början, tack för feedback allihop.

1 gillning

Jag tror det blev fel i beräkningen där. Det går inte att slå ihop procentsatserna på det sättet. Beroende på ifall det är en enskild firma eller aktiebolag blir det ungefär 47-51 % total skatt om du tar ut allt som eget uttag/lön (och inte hamnar över brytpunkten för statlig skatt).

Vad gör du när kunden har en pyspunka? Antagligen är det här kunder som verkligen inte vill tänka på något när det gäller däck. På ett bra däckhotell kollar de alla möjliga problem innan hjulen åker på för knappt mer pengar. (TPMS sensorfunktion, pysspunka). Blir det problem med sånt sen betalar jag inte för det arbete. De hade ju hela säsongen på sig. Hur gör du med slitna däcken? De flesta glömmer bort att det var dags och sen dyker du upp … . Och sen ska de köpa av en annan? Hur gör du med efterkontroll av hjulbultarna? (Ja om du är seriös erbjuds det gratis).
De däckskifterna skulle jag aldrig åka till. Man har hörd sin del.

Det går inte ihopp för dessa pengar och du har inte tänkt färdigt enligt mig. Sen behöver du vara med i en seriös organisation och hålla lite nivå med. Klåpare finns många som är ‘däcksexperter’.

Bara mina tankar. Om det vore så enkelt som du beskrev skulle det redan finnas … .

Bara som en not så är det 25% moms på däckskifte eller andra saker som har att göra med bilar eller däck. Klart att STATEN ska ha sin kaka, eller hur?

Att betala max 400 kr för däckskifte skulle eventuellt kunna vara intressant. Absolut inte mer.

Service i form av oljebyte mm är inget jag skulle betala för, då jag kör elbil.

Om du skulle sett hur långa köerna brukar vara vid däckskiftarna i stockholm, det kan vara 3-4 timmar kö till en anläggning, det är väldigt 0-100 i stockholm när vinterdäcken ska på. 95% skulle jag säga är människor som bor i lägenhet utan en plats inomhus att skifta.

Är du säker på 25% så visst, ytterliggare en anledning att gå vidare.
Såklart staten ska ha sina pengar, vad gör det självklart staten ska plocka ut en stor märkbar andel utan att dem bidrar i närheten så mycket dem kräver.

Bokstavlig beskyddarverksamhet, exakt samma modus mafia använder.

1 gillning

Man kan behöva få diverse olika saker från “statens” sida den dag man blir sjuk, råkar ut för en olycka, behöver vård och medicin, skaffar familj, barn, behöver lag, ordning och beskydd, försvar mot främmande makt, blir gammal, begravning, etc. etc. :wink:

1 gillning

Tror du får inrikta dig på något mer avancerat än däckskifte/enklare service om du vill tjäna ordentligt med pengar på detta.

Nu är Sverige mycket mer glesbefolkat, men i Storbritannien kan man få kopplingen bytt på uppfarten. Så ett ganska dyrt/avancerat jobb på en verkstad som man utför utan att behöva ha någon lokal, allt får plats i en vanlig skåpbil. Förmodligen mycket fina pengar för den som är villig att utföra detta.