Mobilt däckskifte/verkstadsidé

Jag ifrågasätter ej skatt som koncept, utan ~50% skatt på vinst. Får en företagare valuta för pengarna på 50% skatt i Sverige?

1 gillning

Jag blev snabbt avtänd på idén såfort jag fick nys om skatten som egenföretagare.

Iden är god att vara mobil däckbytar tjänst, men då får man ta mer betalt å de är svårt i Sverige för folk är inte villig å betala de va de kostar… De finns en anledning varför kunden får åka till däckverkstaden…
Att typ hälften går bort i moms, arbetsgivar avgift samt skatt är som de ser ut… Får väl göra som vissa tältdäckverkstäder köra bytarna utan kvitto dvs svart…

Själv har jag aldrig lämnat in bilar för hjulbyten utan gjort de själv… Har all utrustning så de är enkelt å smidigt gjort… Då vet man att de blir riktigt gjort istället för att diverse klåpare gör jobbet… Byter även till kompisar som tröttnat på dåliga hjulbyten…

1 gillning

bild

T.ex en årsdos medicin för en blödarsjuk kan kosta mellan 5 och 10 milj. 2021 fick 69.000 personer cancer och där kostar en behandling upp mot 1,5 milj.

Även egenföretagare får behandlingar av sjukvården…

3 gillningar

Det rättfärdigar fortfarande inte 50% skatt, det finns alternativ som sjukvårdsförsäkring för den som önskar att hoppa av allmänna systemet, det finns alternativ mellan USAs okontrollerade sjukvårdsbransch och Sveriges system.

Leukemi är en sällsynt cancer, du antyder att 69000 fick leukemi år 2021.

1 gillning

Man pratar ofta om att sjukvården kostar pengar och det gör den givetvis, men frågan är hur mycket man betalar in till den. Det går givetvis att ta exempel på några enstaka som kostar många miljoner, men i gemen så är återbetalningen till varje person väldigt låg.

Jag gjorde en höftoperation, där jag bytte ut min ena höftled, då den var helt borta. Vid röntgen så fick jag en remiss till akuten, då min höft var så pass dålig. Vad hände där? Tja, inte någonting.

Jag fick vänta i drygt fyra månader på en operation.

Om jag vid det tillfället hade vetat att en höftoperation kostar ca 100 papp, så hade jag betalat det direkt. Inga frågor. Gör operationen. Nu!

Den extrema smärta som jag fick utstå går inte att mäta i pengar.

Då funderar man lite smått vad man får för de sociala avgifter som arbetsgivaren betalar in. 31.4% av ens lön går till sociala avgifter och jag får inte ut ens en bråkdel av kostnaden.

Och. Det är väl inte särskilt konstigt, då enbart en mindre del av människorna i Sverige arbetar. De pengar som min arbetsgivare betalar in ska betala för alla människor som inte gör något produktivt och inte betalar någon skatt.

Nä. Jag håller med det klassiska citatet: “Vad fan får man för pengarna?”.

Leukemi och blödarsjuka är inte samma sjukdom. Just sayin’.

2 gillningar

Det här tror jag tyvärr inte kommer att fungera. Idag erbjuder många bilverkstäder även däckhotell för sina kunder, där däcken tvättas och ombalanseras och sedan förvaras.

En nackdel för dig är att om däcken byts på en bilverkstad kan de också gå igenom bilen i stort och erbjuda service. Tror många föredrar att få allt gjort samtidigt eller iallafall så mycket som möjligt.

Du kommer troligen inte gå i konkurs, men du kommer att få jobba livet ur dig för små summor pengar. Dessutom kommer du att ha höga kostnader för att ta dig från plats till plats och för att bekosta din egna bil som i sin tur betyder du borde fakturera mera. Detta tror jag att kunder inte kommer va villiga att betala för att de kan få ett andrahandsvärde för sina pengar på en bilverkstad, i form av till exempel däckhotell.

En annan utmaning är att om du ska anställa, blir svårt att utöka verksamheten i och med att det är mobilt. Alltså de ska vara flera fordon, verktyg och liknande som då bara står resterande del av tiden då de inte är däcksäsong.

Man behöver ha marginal för oväntat strul.

Kunden glömmer bort att du ska komma, kundens partner visste inte att du skulle komma och har tagit bilen och skjutsat barnen till fotbollsträningen – men är nog “snart” tillbaka, kunden har inte några adaptrar till sina låsmuttrar – men det har aldrig varit några problem för alla däckverkstäder har ju alltid haft sådana, koden du fått till garaget funkar inte, Swish ligger ner i två dagar, kunden tycker att den inte behöver betala eftersom du inte kunde hålla tiden, gatukontoret har oväntat grävt av vägen så du kommer inte fram, underlaget är mjukare och lutningen är kraftigare än kunden beskrev det – domkraften slinter och du mosar batteriet för en halv mille, osv, osv…

Men det kanske bara är jag som har gått otursförföljd genom hela arbetslivet. Normala människor har förmodligen inget strul på jobbet.

5 gillningar

Där jag bor är det inkomstskatten till regionen och kommunen och inte några arbetsgivaravgifter som finansierar sjukvården, t.ex höftoperationer.

Sen är det väl inte något som hindrar att man söker sig till privat vård och betalar själv om man så önskar.

Förutom att svensken redan har spenderat alla sina pengar på vg regionens journalsystem eller annan skit genom skattsedeln. 800 msek för ett ickefungerande it system. Enda lösningen är typ att införa dödsstraff för de som förskingrar dessa miljarder.

Alltid samma försvar för den värdelösa och extremt ineffektiva vård, skola och sociala skyddsnät vi har i Sverige. Vården suger och behöver absolut inte kosta 50-75% av det man producerar som skatt. Alla som har jobbat med att driva riktiga (konkurrensutsatta) verksamheter vet det.

1 gillning

Jag gillar idén, borde evt gå att få den att fungera i storstockholm. Den stora frågan blir ju hur du får ihop vettig logistik med bokningarna, dvs så du kan boka folk som bor rimligt nära varandra även nära i tid.

Var någonstans ser du att jag har försvarat kostnaderna och effektiviteten för vården!??

Jag kommenterade bara att det inte är arbetsgivaravgifter som finansierar vården där jag bor samt att det går att hitta alternativ om man t.ex vill påskynda en operation.

De går å tjäna grova pengar om man jobbar som egen även med att staten ska ha 50% av förtjänsten… dvs moms, arbetsgivaravgift samt skatt…

Så är det givetvis. Frågan är dock varför man då ska betala skatt. Men det är ju en fråga som hör hemma i en annan tråd.

T.ex om man råkar ut för en olycka, allvarlig eller livshotande sjukdom eller något annat akut tillstånd kanske… :wink:

De pengar man sparar genom att inte betala skatt, de bränner man upp. Eller?

Nu är jag nästan femtio, men om jag skulle summera den enorma mängd skatt jag betalat in och den skatt som jag fått tillbaka, så ligger jag på extrema mängder minus. Och då är jag inte högavlönad. Inte ens medelavlönad.

De som arbetar får betala för alla som inte gör någonting som helst produktivt. Vissa har aldrig gjort någonting produktivt och kommer aldrig att göra det.

2 gillningar

Alla skatter samlas i samma pool, stat/kommun har som målsättning att generera så mycket absolut vinst från arbetaren som möjligt, av 2 skäl, dels för att arbetaren inte ska frodas ekonomiskt och dels för att finansiera sin extremt ineffektiva verksamhet. Som grädden på moset kommer privata aktörer emellan och ytterligare sänker värdet för arbetaren.

Det han syftar på är att patienten redan har betalat för vård genom skatt, att betala dubbelt är inget alternativ av 2 skäl, dels av principiellt skäl och dels pga. bristfälligt ekonomiskt läge.

2 gillningar

Tveksamt som enskild operatör, dem löpande kostnaderna blir definitivt för höga, hade skatten legat på 10% som egenföretagare, definitivt.

Som mobilt däckskifte kan jag förstå att löpande kostnader tar död på förtjänsten…
Som egenföretagare så kan förtjänsten vara väldigt god även med alla avgifter till staten… Allt beror på hur mycke man kan få betalt för sitt arbete…