Öppna mindre gym - hjälp

Good enough, det är väl det som är hela mentaliteten med Indexfonder, har blivit skadad så att det tänket övergår i andra delar med!

Oj tack! många bra synpunkter.

Det som drar mig åt negativa hållet.
-kapitalkrävande ( ganska litet, så klarar mig relativt bra, speciellt utan att bygga om struktur/bygga till.

• omklädningsrum…
  • litet(?)
  • kommer det bli tillräckligt med intresse.
  • upplevs det dyrt?

det som är bra.

• enkelt att få det att snurra utan att ha 1000+ medlemmar som stora anläggningarna kräver.
  • finns ingen annan, och jag vill själv ha ett gym att gå till.
  • finns massvis med extratjänster/produkter/möjligheter att få in extra kassaflöde på.
  • väldigt roligt att testa vingarna ordentligt.

Håller med om mycket ni säger, och hade jag varit i en stor stad hade jag varit väldigt kräsen som man faktiskt kan vara idag.
Men detta blir något annat än dom stora kedjorna, så går inte jämföra direkt över.

Men prisbild, om du nu tycker 329 är dyrt, utan allt extra.
vad hade fått dig att hoppa på och se genom fingrarna?
249? :slight_smile:

Tack åter igen, fått mer inputs än jag förväntade mig, ni är bäst!

Supply and demand my friend, har du inga konkurrenter go for the moon!
Är det mycket konkkurans så vill du nog prispressa så mycket som möjligt för att ge mervärde.

2 gillningar

Har du spånat något hur många kunder som eventuellt kan tänkas byta gym i din stad?

Hur många gym fins det? Hur många medlemmar på varje?
Borde gå att kolla undercover genom besök. Hur är standarden på anläggningarna osv.
Hur många kan du locka över i slutändan, som är långvariga.

Räkna sedan på dina kostnader. Lokalhyra, drift, lån, lön osv.
Då kan du ju få en hint om kostnadsläget.

Gör någon typ av marknadsundersökning, så slipper du gissa hur efterfrågan ser ut! Sätt upp en lapp på ica och be folk ange sin Mail, eller nåt sånt. Kanske facebookgrupp?

Berätta vad du funderar på att göra och ställ frågan om någon kan tänka sig att hjälpa dig på något sätt. Antingen genom att bli kund, eller något annat. Lokala vvsfirman kanske kan göra omklädningsrummen mot att deras personal får gå gratis etc…

3 gillningar

På 12000 invånare kan du säkert få ihop kunder till ett gym.

Om du eller någon du känner kan göra en hemsida och länka en QR-kod till den kan du sätta upp posters med den överallt. På hemsidan skriver du tycker stan behöver ett gym och att du funderar på att starta ett. Nu undrar du om någon vill komma. Gör en liten omröstning där folk kan rösta på vilka maskiner de vill ha. Du kan ha en kryssruta för omklädningsum är nödvändigt.

Folk tenderar att va mer uppskattande, förlåtande mot avsaknad av tex dusch och va allmänt mer engagerade om du skriver det som ett engagemang för byn och om de får känna sig delaktiga i skapandet.

Skriv att det blir ett begränsat antal medlemsskap och att det blir rabatt för dem som bokar senast ett visst datum. Du kan ha en ruta där folk fyller i sin nejladress för öppningserbjudande.

Annars kan du skriva Samma sak på posters och be dem mejla vid intresse

Du kanske inte ska sälja medlemsskap innan du har bokat lokalen. Folk vill gärna veta var gymmet ligger innan de köper nåt.

Men ett sätt att få in pengar innan att handla maskinerna för kan va att boka lokalen. Göra posters att sätta på rutan med" öppnas snart" gör flyers att dela ut. Och något annonsblad att sätta på anslagstavlan i mataffären. Alla med erbjudandet om rabatt för den som tecknar sig innan ett visst datum. Gör du årskort några hundra billigare än månadsbetalning per år så kan du kanske få in lite större summor i början.

Plan A. Det går som planerat
Plan B. Det går bättre än planerat.
Plan C. Det går sämre.

Glöm inte plan B. Många företag har krachat för att de växt sönder.

Du bör ha i åtanke hur många du kan ha i lokalen och hur många medlemskap du som mest kan ha. Och ifall du vill ha det litet eller växa ifall intresset är stort.

1 gillning

Bor på en liten ort som du och här finns 2 gym. Varav det ena en storkedja med 24/7-gym. Det är där jag tränar, det andra gymmet vet jag inget om.

Betalar 191kr i månaden för ett helt ok gym. Rabatt genom Benify.

Inget fancy på långa vägar men det går att bli stark där med. Omklädningsrum, duschar, avskiljd kvinnoavdelning, fria vikter med bland annat hantlar från 1 kg till 45 kg vilket jag personligen tycker är rimligt. Drar väl inte till sig dem värsta vrålarna eller instagramsteroidnarkomanerna, vilket är skönt. Maskiner som har hyfsad ergonomi, ett par löpband, crosstrainers och ett gäng roddmaskiner.

Det är ganska litet så det är hopplöst att vara där kl 16. Så jag håller mig till lunchen alternativt 21-23. Då är man så gott som själv.

Duschar oftast på gymmet

Många gym har gått i konkurs under Corona, har du kikat på att köpa konkursbo för billiga maskiner?

Intressant tråd, jag har själv funderat på att starta eget gym som då är specialinriktat på privat träning samt lite andra okonventionella idéer för ett gym. Eftersom det kanske blir flytt till ny kommun innan nästa sommar så har detta lagts åt sidan just nu, men om vi flyttar så finns där inte heller något gym i den byn och kommer definitivt spåna vidare på att öppna ett där.

Min originaltanke var att ha ett litet gym som jag själv vill ha och sedan hyra ut till andra när jag inte är där och tränar. Om det är hållbart vet jag inte men det hade passat mig :slightly_smiling_face:
I detta fallet kan det definitivt fungera att inte ha någon dusch och bara ett litet omklädningsrum, men tror att man i alla fall behöver en dusch, omklädningsrum och några skåp för förvaring om man ska ha ett konventionellt gym.

Om staden/byn är mindre så jobbar de flesta förmodligen i städer runtomkring och då finns det kanske inte så många som kan nyttja gymmet på arbetstid.

En del vill nog ha ett gym som är nära hemmet men många väljer nog gym utefter vad som erbjuds där, så om man kan nischa sig på något sätt så tror jag att man har en större chans att få tillräckligt många medlemmar.

Jag hade definitivt startat med att göra en undersökning, sätta upp lappar och kanske även dela ut blad i brevlådor för att se om det finns ett intresse. Framförallt ta reda på vad det är för träningsredskap eller rentav kurser/pass som folk är intresserade av, och om man då har en idé för en nisch, fråga rakt ut om det är intressant eller ej.

Annars tycker jag både @Pareto och @AnthonB förslag är väldigt bra för att säkra upp abonnenter innan du börjat investera (för mycket) pengar i projektet.

byn jag är ifrån hade sitt gym på badhuset, helt ok gym med omklädningsrum och bastu med mera.

När badhuset skulle renoveras flyttades gymmet till en ny lokal. finns inget omklädningsrum eller bastu eller dusch. Men folk är där ändå. Dom investerade i nya maskiner och det är riktigt fräscht. Tyckte det var skit B första gångerna jag var där. Men ärligt talat var det inte en så stor grej. Såvida du inte har konkurrenter som har dusch tror jag inte du behöver det.

En infallsvinkel kan dock vara att prata med skolor och få elever att komma dit och träna på idrotten, då kanske dom har krav på dusch och omklädningsrum? Men det är ju ett bra sätt att värva framtida kunder.

Gymmer jag är på nu har ett lojalitetsprogram så du får fler förmåner desto längre du är medlem. Det skapar en tröskel att säga upp medlemsskapet, vilket är rätt smart.

2 gillningar

Som halvfinne skulle jag aldrig välja ett gym utan bastu, men då spenderar jag ibland mer tid i bastun än i gymmet…

Men på en ort med 12000 invånare och inget gym tror jag absolut att det borde fungera. De flesta av mina vänner duschar aldrig på gymmet.

1 gillning

Jag följer tråden med spänning då jag går i liknande tankar. Är det en lokal du tänker hyra eller en lokal du behöver köpa?

1 gillning

Kul!

Lite tips från en som gjort denna resan. Vi öppnade träningslokal för 1,5 år sedan på en liten ort.

• Lokalen - köp om du kan, det blir mest lönsamt i längden då hyreskostnaden är största utgiften. Hur ser hyrorna ut på orten?

• Bygglov krävs för ändring av verksamhet. Vad är fastigheten avsedd för i planbeskrivningen?
    Det var den här punkten som sänkte vår budget då vi hade otur med handläggare bl.a.

• Den största fördelen med gym/friskvård är att det är 6% moms på intäkter men 25% på utgifterna.

• Räkna ordentligt på hur många medlemmar som behövs för att täcka alla kostnader (och det är många som man inte tänker på)

• Du kommer behöva en sluss om du ska kunna ha obemannat för att medlemmarna inte ska kunna släppa in obehöriga

• På liten ort är det extra viktigt att vårda kundrelationerna. Vi har fått nya medlemmar till största del för att våra kunder är nöjda och tar med sig sina vänner. Vi har dock även gruppträning vilket gör en gemenskap bland medlemmarna.

Vi har precis börjat gå plus men vi båda delägare måste jobba på en vanlig anställning vilket är otroligt slitsamt. Vi gick på varenda mina man kan tänka sig tror jag pga vår oerfarenhet plus dålig tajming med pandemi.

Men… det är otroligt roligt och givande. Kan du få kalkylen att gå ihop så KÖR!

9 gillningar

Hyreslokal. :)!

Vad har du själv för masterplan :)?

1 gillning

ooj! Tack!

Med tanke på pandemin är det väldigt bra jobbat. Hur länge till behöver ni ha två andra jobb?

Jahaja! bygglov?! Det ska undersökas :)!

Tusen tack

Jag duschar aldrig på gymmet.

I ett begränsat utrymme hade jag helst sett fokus på fria vikter, hantlar och stänger, istället för maskiner. My 2 cents.

1 gillning

Det är nog minst 2 år innan en av oss kan få lön iaf. Vi har dock gått in med mycket privata pengar i form av lån som vi plockar ut.

Eftersom vi har satt oss i en jäkla sits och dessutom har två krävande småbarn hinner vi aldrig göra något riktigt ordentligt. Så det där med marknadsföringen har varit otroligt svårt trots att det är en liten ort. Facebooks och googles annonsering kostar massor och är hopplöst svårt att få bra resultat av. Vi har inte råd att anlita någon så det blir lite moment 22.
Det vi saknar mest är fler timmar på dygnet.

1 gillning

Dusch skulle jag behöva om jag skulle teckna mig.

1 gillning

Glöm inte bort att det kan krävas tillstånd från kommunen, ex bygglov beroende på vad det varit i lokalen innan eller om det ska byggas om mycket.

1 gillning

Tänk på att stora glaspartier ger ofta stor värmeförlust på vintern (ökade värmekostnader) och på vår och sommar när solen skiner kan den göra lokalen obevämt varm att träna i.

1 gillning