Öppna mindre gym - hjälp

Kul idé och lycka till!

Dusch och omklädningsrum skulle inte vara en dealbreaker för mig om jag bodde på orten och det fanns bra förvaringsskåp som svalde även vinterkläder.

Om det är obemannat så varför inte tillgång 24/7?

Hur tänkte du lägga fokus på gymmet? Tänker att det finns olika målgrupper med olika krav och förväntningar. Jag tillhör kategorin som gillar frivikter. Släng in en benpress, benspark, lårcurl, glute ham raise, ett par kabelmaskiner för rodd, kryssdrag, triceps och liknande, pullupstång, dipställning och gärna en powercage och kanske en smith-maskin och höftstötsstation utöver hantlar, stänger, bänkar, viktställningar och preacherbänk så är jag nöjd.

Sedan finns det gruppträningsfolket som gillar cirkelträning eller spinning i grupp men inte så mycket i form av redskap mer än kanske lite stänger och hantlar i käcka färger och så en hel del cyklar om man ska köra spinning. Kräver väl mer i form av instruktörer som ska hålla i passen också, om man inte vill/kan hyra ut tidsslottar direkt till externa aktörer.

Tänkte du köra ett våningsplan till varje eller hur tänkte du att profilen ska se ut? Vilka målgrupper tänkte du fokusera på?

1 gillning

Kul idé, alltid roligt att spåna på nya verksamheter.

Skulle kolla på 2 saker, de 12000 som bor i staden, jobbar de där eller är folk iväg? Vid det sistnämnda finns risken att många tränar på jobbet eller på annan ort.

Hur ser kalkylen ut, hur många medlemmar behövs för att gå runt? Då du har en befintlig kundstock, kan du redan nu sälja medlemskap eller erbjuda ett år till ett fördelaktigt pris?

Intressant! Hur många klienter tror du att du behöver landa på för att få ihop kalkylen?

Jag har hittat en lokal på 350kvm som finns att köpa. Pris strax över 3,5milj. Inga pengar som jag har liggande precis… Utan att vilja kapa din tråd så får folk gärna komma med feedback kring vad som är ett smart sätt att få ihop en sådan kontantinsats. Rimligt att försöka hitta lokala sponsorer? Delägare? Kanske kan @cosmo komma med tips hur ni löste finansieringen?

Tanken blir att samtidigt i samma lokal driva en fysioklinik för att försöka lösa inkomstfrågan lite bättre.

Med begränsat utrymme gillar jag tanken av att försöka lösa olika typer av abonnemang. Ex ett billigare alternativ för träning kl 20-14 då det kan bli ett bra sätt att plana ut kurvan när folk är på plats. Sen självklart vända mig till stora arbetsgivare kring för att försöka lösa förmånliga avtal till dess anställda som ett bra friskvårdsalternativ. Slutligen ligger lokalen granne flera idrottsanläggningar (utan gym) varav det också vore bra om man blev en samarbetspartner till de olika föreningarna som bedriver verksamhet där.

Detta är min masterplan😄

1 gillning

För mig är dusch inte så viktigt men det är ju olika för alla. Jag tror det viktigaste är att man skapar ett ställe som inspirerar till träning. Miljön/inredning är viktigare än man tror. Jag vet många ställen i Stockholm som inte har dusch och istället skåp enbart.
Vad det gäller utrustning så kan du - precis som andra sagt - leasa eller köpa utrustning på avbetalning. Då kan du lättare räkna på kalkylen. Jag skulle satsa mer på fria vikter/ funktionell träning. Den utrustningen går aldrig sönder heller. Ett proffesinellt löpband kostar 100k. Det får man mycket riggar, skivstänger och hantlar för.
Kolla in www.oakequipment.com - de har hyrlösningar.

Sen skulle jag också göra en kampanj. Typ de första 50 kunderna får en lägre månadskostnad - men få måste de också signa upp sig innan start. Då skapar man lite urgency, kunden får ett mervärde, du får koll på att du minst har 50x månadsavgiften som minsta startinkomst. Lättare att räkna på break even då.

1 gillning

Hej,

Driver själv bl.a. en gymanläggning, och skall försöka dela mig av mina personliga erfarenheter.

Dusch är det många som vill ha tillgång till, speciellt för de som tränar på lunchen eller har bråttom. Så det kan vara en avgörande aspekt för en potentiell. Det är heller inte ett jätteprojekt att installera en dusch eller kabindusch om det är fördraget med vatten.

Hör med den lokala VVS-installatören, så kanske ni kan teckna ett bra annonsavtal för hans verksamhet i dina nya gymlokaler.

Där har du även en annan aspekt för att kunna budgetera för din framtida verksamhet. Hör med lokala företag om de skulle vara intresserade av att ha reklam inne i dina lokaler? Du skulle kunna erbjuda plats på annonstavla, tv-skärm eller tryck på gymmets egna kläder. Om annonsörerna tror på din idé, så kanske det också reflekterar lite om hur stort intresset bland lokalbefolkningen är.

När du satt igång din verksamhet kan du anordna event, samt skicka ut öppningserbjudande via PostNords tjänst. Marknadsföring i början är A & O. Instagram, Facebook och dylika kanaler är ett måste i din verksamhet.

3 gillningar

Tips: Lyssna gärna på några av PT-poddens avsnitt gällande detta ämne. De skriver även matnyttiga saker på deras blogg, kan starkt rekommenderas!

1 gillning

Hej! Jag har några goda nyheter att dela med mig av!

Den 1 januari 2024 fick vi äntligen tillgång till vårt nya gym.
Det ligger bara cirka 50 meter från den första lokalen jag tittade på.

Efter åtta månader, inklusive byggtiden, är vi nu mycket nära att ha 100 medlemmar. Resultatet blev en lokal på 250 kvadratmeter, med två badrum, varav ett är lite större och har en dusch.

Gymmet är öppet från 05-22 varje dag,
vilket hyresvärden tyckte var en bra tid eftersom det finns lägenheter ovanför.

Ett årskort kostar 299 kronor per månad utan extra avgifter.

När det gäller finansiering och kostnader hade vi redan en lokal med viss utrustning.
Vi har investerat i att köpa allt nytt för att hålla en hög standard från början. Maskiner och löpband har varit de största utgifterna, och vi har saknat några saker men har köpt in dem löpande varje månad. För de stora inköpen har vi tagit ett företagslån.
Alla inkomster från företaget har gått till byggandet, så privat har det inte varit så lyxigt under det senaste halvåret. Men med tanke på att vi har jobbat 6-7 dagar i veckan sedan 1 januari har det knappt funnits tid att tänka på det.

Det har varit oerhört stressigt, och det finns många moment som man inte kan föreställa sig förrän man är mitt i det. Men allt går att lösa om man bara försöker och accepterar att MAN KOMMER MISSLYCKAS, vilket är fantastiskt. Förut var jag rädd för att misslyckas, nu är det nästan knepigt om det blir 100% på första försöket.
Jag har haft företaget sedan 2021, men det är först efter detta bygge som jag verkligen förstår vikten av varje persons roll i ett större företag.
När man själv har så många mössor, vill man bara ge bort alla mössor man vet att någon annan är bättre på.
Vilket jag kommer lägga fokus på nu inför hösten och 2025.
Vem kan göra jobbet bättre och effektivare samt att jag får tid över till annat?
Vart skaffar jag personal? (det känns knepigt/läskigt just nu) men kommer lösa sig. alla företag har ju faktiskt personal :slight_smile:

Tack för alla ni som delade med er av era åsikter, jag läser detta nu två år senare och ser att jag var väldigt nära sanningen!
Era åsikter låg till en god grund för att förstå vad som saknades!

Jag tar gärna frågor, ni är säkert nyfikna! :slight_smile:

Ha det bäst.
Daniel

24 gillningar

Spännande!

Vore kul att se en mer detaljerad spec på kostnader och intäkter. Spontant tänker jag att hyran måste väl ligga på iaf 15k och bara där har halva medlemsavgifterna gått.

All utrustning måste ha gått på mer än två miljoner gissar jag? Vilket märke har du satsat på?

3 gillningar

Kul att höra att du vågade köra på med din idé, vad gäller personal så bör nog intäkterna öka markant innan det borde vara på tavlan. Kämpa på, hoppas verksamheten växer så du kan börja plocka ut lite pengar tillslut :slight_smile:

Kostnader har varit mycket man inte räknat med.
ljudsystem, passagesystem(dörren in) samt att få alla system att vara automatiska.

Det är fortfarande saker jag ska införskaffa, så gymmet är inte 100% på den fronten, utan nu kan jag ta det i takt med att vi växer.

intäkter är intressant, då gym-kort inte är våran huvudsyssla. Vi är personliga tränare samt massörer.

Märket vi valde är " Nordic fighter " dom har så man kan åka och kolla på sakerna lokalt här i Sverige, hammerstrenght/gymleco/tecknogym är betydligt dyrare och passar kanske på ställen där det är 2000+ medlemmar.

Fick erbjudande att åka till Kina med en bekant som startat gym, där han handlade. Enklare att ta bilen några timmar. :slight_smile:

3 gillningar

Tack!
Tanken är att hitta någon som kan täcka upp och ta timmar för att underlätta resten av verksamheten.

Så början är kanske 40 timmar i månaden. (vilket inte blir så dyrt).
Tack, kämpar på!

1 gillning