Träning hemma är kanon! Att slippa åka hemifrån ökar sannolikheten att träningen blir av.
Ni som har gym i källaren eller garaget - hur utrustar ni det? Söker ekonomiska och yteffektiva lösningar för att stärka hela kroppen! Lite finns redan, men är nyfiken på andras favoritredskap.
Kastar med en bild på vårt hemmagym. 6kvm viktmattor. Ställning med skivstång samt bänk. 2x2,5-5-10-15-20kg. Hantlar med avtagbara 1,25-2,5kgs viktskivor x flera. Kettlebels 16kg-24kg-30kg.
Köpt allt förutom viktmattorna på blocket eller marketplace. Gissar att det har kostat kring 15 000 allt som allt, den kostnaden äter snart ett gymkort upp efter något år. Mitt tips är att skippa allt vad maskiner heter för att spara plats. Samtidigt så är jag lite mer bias mot fria vikter.
Är småbarnsförälder varav tid/ork inte alltid är på topp. Brukar smita ner till källaren efter att jag har nattat grabben och köra runt 4 övningar, typ 30 min. Siktar på 3 pass/vecka. Mina go to-övningar är: Marklyft, utfallsteg, bänkpress, axelpress och rodd.
3 varv tills jag blir trött. Helst på en belastning där jag uppnår trötthet vid 8-12 reps, annars tycker jag det blir lite långtråkigt.
Kör det jag är mest sugen på för stunden, men vill helst få med både under/överkropp varje pass. Har inga specifika mål just nu mer än att bibehålla kontinuitet. Jag sover så mkt bättre efter jag tränat och gillar att hålla kroppen i hyfsad trim och hälsosam. Jag blir också mindre rastlös om jag får ödsla energi på att kasta lite vikter.
Viktigaste tipset: skapa en egen bra låtlista på Spotify som peppar dig. Kör på hög volym och slit på!
Vad är målet med din träning, hur mycket utrymme har du och hur stor budget?
Jag har, på en yta som samsas med ett gästrum, klämt in:
Concept 2 roddmaskin
Concept 2 Skierg
mjukt golv
powerrack med olympisk stång och vikter tillräckligt för marklyft
kettlebells i 4 olika vikter
trx-band i en krok i taket
Om jag var tvungen att krympa ner det skulle jag kunna ta bort allt utom roddmaskinen, kettlebells och TRX-banden. Vips så får allt plats på mindre än en kvadratmeter, om man fäller ihop roddmaskinen…
Bur/rack med räcke (och safety bars känns skönt när man tränar själv) med olympisk stång och ställbar bänk.
Concept roddmaskin.
Lite hantlar och kettlebells.
Inget att skylla på.
25 mm kvalitetsstång och hantelgrepp (med skruvlås - inte fjäderlås!) kommer du långt på.
Vikter 25 mm: 2x20, 2x15, 2x10, 6-8x5, 4x2,5, 4x1,25 kg.
Bra bänk, inte för bred. Chinsrack. Stereo. Svartvita bilder på Arnold m fl från den eran.
Otroligt värt att köpa ordentliga gummiskivor att lägga på golvet. Bra för golvet, minskar skrammel och slitage och gör att du inte behöver vara lika försiktig.
Den viktigaste frågan här är ju faktiskt; vad tycker du är roligt?
Du kan ha massor av prylar, men de du tycker är tråkiga att använda kommer troligtvis mestadels att samla damm. Utgå ifrån den frågan och bygg sedan lite i taget.
Det bästa är att inte ha några ursäkter utan gör armhävningar, så många du kan, varför inte försöka göra 10x20 alltså 200 stycken? Lovar att du får träningsvärk
Efter det lägger du dig på rygg och håller upp benen länge så tränar du magen riktigt bra.
Ja, mål är inte helt genomtänkt, men här kommer lite lösa tankar:
Egentligen gillar jag konditionsträning; löpning, cykling och skidåkning, men med kids blir det svårt att få in tillräckligt med pass. Och på vintern - ärligt talat är man mer sugen på att ligga i soffan än att ta sig ut i mörkret.
Jag har en bänk med nån basic stång, har en cykel för Zwift och en skierg.
Ang utrymme, det är ett givande och tagande, men kanske 9 kvm allt som allt, men då ska cykeln in också
Jag skulle vilja komplettera med mer för att träna mig starkare, alternativt bli bättre på att använda det jag har för att träna hela kroppen. Det jag egentligen behöver är att snabbt och systematiskt kunna köra igenom hela kroppen, för att därefter unna mig att träna kondition (alt lägga mig på soffan ). Alt ha två pass där man går igenom halva kroppen vid respektive tillfälle…
Mage och rygg tycker jag är svårt att få gjort med nuvarande uppsättning. Jobbet att plocka av/på vikter på skivstången är inte heller något jag gillar.
Klurar på att komplettera med TRX + Chinsstång eller något liknande. Det känns som att jag lätt skulle kunna komma igång med…
Snyggt! Bygger just nu upp ett liknande hemmagym själv. Tycker du ytan är tillräcklig för ditt behov? Jag antar att du måste flytta på bänken om du vill växla mellan bänkpress och markyft?
Använder bara hantlarna till det. Blir nog inte riktigt lika bra som med maskiner och skivstång. Men försöker se det som att den dåliga träningen som blir av är bättre än den perfekta som skjuts upp.
Men tar typ ingen plats alls. Står bakom en soffa i vardagsrummet, och om du inte visste om att det står där ser man de inte
Jag har det ultimata hemmagymmet. Det kostade en del, men det var det värt.
Golvet är klätt i gummimattor, den tjockare sorten.
Vi har är crossfitvarianten av viktplattor, för de brukar vara större och mer vänliga mot underlaget om man tappar det.
Har ett halfrack så jag kan köra alla typer av bänk och böj.
Där är även stång högst upp för att köra chins.
Har köpt till ett fäste nedtill för att trä in stången så jag kan köra t-bar rows.
Vidare så köpte vi ställbara hantlar Nüobell tror jag de heter. Funkar bra.
Jag har min racer stående i en trainer, framför en TV, för långa cykelsessioner, dessutom en roddmaskin.
Om du vet med dig att det kommer att användas så är mitt tips att inte snåla. Du tjänar in det snabbt om du sparar in träningskort.
Dessutom är det fantastisk bra ROI på att investera i sig själv!
Tjänar man verkligen in det snabbt? Säg att det kostar 50000 att bygga gymmet, och att ett årskort på gym kostar 5000kr. Dessutom har man ofta friskvårdsbidrag. Jag får det till att det tar någonstans mellan 10 och 20 år, om det ens betalar sig.
Själv har jag årskort för 4000kr och ett friskvårdsbidrag på 5000kr.