Tack! Ja ytan fungerar bra om man flyttar bänken. Har en ganska lätt bänk så det är inga bekymmer. Hade jag dock haft mer yta hade jag nog kört 3*3kvm iaf, mest för att det skulle kännas lite mer rymligt. Främst när jag kör frivändningar som jag tänker på det. Sällan annars.
Med tanke på att mitt hemmagym används 7 dagar i veckan medan ett gymkort skulle användas betydligt mer sällan, så.
Förutom att det är tolv sekunders ställtid att gå till gymmet, så är det även bra musik, inget folk och jag kan träna i kalsonger.
Om man är flera i familjen som nyttjar hemmagymmet blir ju besparingen större.
Sen måste man inte lägga 50000 på utrustning även om man kan.
Härlig tråd! Har någon tips om vad man kan göra med ett utrymme där det inte är fullhöjd i tak? Är mycket svårt att göra axelpress stående.
Sitt på en bänk, går lika bra.
Jag har också lågt i tak, kan bara köra stående press med kettlebells.
Gymmet kostade ca 70 000 att bygga med utrusning och göra om själva rummet (var en del väggar som skulle rivas, el och vatten etc). Vi har också gymspeglar på 2 av fyra väggar.
Träningskort vi hade i Stockholm kostade 8000kr/år, vi var två personer, det är 16000kr per år.
Friskvårdsbidrag i all ära.
Vi byggde gymmet för tre år sedan och det används dagligen. Anser att det är en av de bästa investeringarna vi gjort.
Enkla elastiska band, 3 olika hårdheter, från ÖoB.
Ryggsäck, lagom tung.
Horisontell stång i dörröppning.
Kör PPL-split. Börjar alltid med kort allmän uppvärmning. Sedan ett set helt utan belastning. Sedan ett uppvärningsset, med lättare belastning, så att jag avbryter efter ca 60 sek, några reps från fail. Därefter ett set med full belastning, till failure efter ca 60 - 90 sek. Alla rörelser sakta och ordentligt utan “momentum”. Avslutar alla pass med dead hang, med leg raises.
Push:
Armhävningar
Lateral raises
Pec flys
Overhead extensions
Pull:
Chin ups
Bent over rows
Curls med handrotation
Legs:
Bulgarian split squats
Calf raises
Aldrig brist på energi, elektrolyter eller vätska inför ett pass. Helst aldrig “cardio” för nära innan ett pass. All fokus på full styrka under styrkepasset. (Jag kör dessutom i princip aldrig “cardio”, bara raska promenader.)
Plus alla kronor du sparar på att slippa inköp av träningskläder!
Ganska trångt, speciellt vid bänkpress, men fullt funktionsdugligt.
Förutom skivstång är nog det bästa köpet jag gjort de justerbara hantlarna. Väldigt platseffektivt och funkar väldigt bra!
Inte jättemycket plats så jag har bara skivstång och halfrack + en bänk som inte syns
Kör detta program som bara använder skivstång för att träna grundstyrka rekommeras om man inte har plats för fler grejer, tar även bara ca 45 min 3 ggr i veckan.
Kondition går att träna ute i naturen eller jaga boll nånstans!
Kettlebells 2x 4 - 24kg 1x 30 - 56kg
Är det marknadspriset? Okej, jag slipper billigt. Här där jag bor kan jag vara medlem i 10 år för den summan i den lokala idrottsföreningen och de har ett eget gym. Jag kommer inte dit så ofta som jag borde, men det händer då och då när jag nästan har glömt hur en fruntimmer ser ut. Däremot har jag ett eget löpband i husets källare, det är allt jag har.
Vi ser inte hantlarna? Nåt särskilt med dom?
Wow, cykla och kolla på tv samtidigt. ![]()
Om det var möjligt att gå på nätet medan jag använder mitt löpband så skulle jag göra det.
Wrong crowd, I guess. ![]()
De var nog med på ett hörn, men här är en bättre bild.
De är då justerbara, så du kan enkelt öka/sänka utan att de tar så mycket plats som en hanteluppsättning skulle göra. Och otroligt mycket smidigare än hantlar som man sätter viktskivor på, här bara surrar.man så är det klart.
Detta är i princip allt man behöver egentligen. Minimalistiskt och bra - alla muskelgrupper finns det övningar för med hantlar. Stång är inget måste
Jag har satt upp hemmagym i källaren i ett oisolerat betongrum. Löpband (Master T25) plus bänk och skivstång. Lite hantlar och kettlebelts. Gymmatta. Kmr sjukt långt på det!
Jag kör utan gymgolv, har allt rakt på det målade betonggolvet - är inte rädd om golvet och lyfter inte tungt, så släpper inget hårt på golvet.
Min fråga är: är gymgolv nödvändigt?
Jag köpte Romerska ringar i stål | Olika typer av ringar | Romerska ringar | Reko.Life - och kör i ett träd/lekplats lite här och var.
Det är verkligen allt man behöver, om ens det - men ringar är riktigt riktigt skönt att jobba med jämfört med fasta metallställningar. Sedan så är ringar riktigt roligt också, men jag har aldrig tyckt det varit speciellt roligt att lyfta en tyngd.
Vill man dock se ut som en biffbiff med vighetsproblem behövs någon extratyngd efter ett tag, men resultat från de som inte gör så, är tillräckligt biffigt för mig.
Jag har länge följt r/bodyweightfitness och deras recommended routine är en bra grund. Det går att översätta alla/relevanta övningar till ringar.
Annars finns den här betalkursen: Body By Rings - FitnessFAQs och här är i princip en gratis kopia av den kursen (skulle gissa på att den är sådär lagom stulen) : Gym Rings Workout For A Greek God Physique - Easy To Follow Routine
edit:
Vill man så kan man fästa ringar i taket hemma, eller sätta upp en ställning ute osv. Det hade varit helt underbart för mig, eftersom jag inte orkat ge mig ut sedan vintern här blev ordentlig vinter… Jogga utomhus kan jag göra, men stillastående styrketräning i -20 har jag inte byggt upp psyket för hehe
Vad är det för bänk, ser kompakt ut när den är ihopfälld. Kan den stå upp mot väggen i en garderob tex?